Η δήλωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, σχετικά με την ανάγκη
ομογενοποίησης του στόλου της πολεμικής αεροπορίας της χώρας και η πρόθεσή του
να αποσύρει και να πουλήσει ορισμένους τύπους αεροσκαφών, έχει προκαλέσει
σημαντική συζήτηση στο εσωτερικό της χώρας.
Πρώτα απ’ όλα, η ανάγκη για ομογενοποίηση του στόλου της πολεμικής αεροπορίας
μπορεί να εκληφθεί ως μια λογική και στρατηγική κίνηση. Η ενοποίηση των τύπων
αεροσκαφών μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κόστους συντήρησης και
εκπαίδευσης, καθώς επίσης και σε απλούστευση των λειτουργικών διαδικασιών.
Αυτό επίσης είναι σίγουρο ότι θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και
την απόδοση του στόλου κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων.
Ωστόσο, ορισμένες ανησυχίες έχουν εκφραστεί σχετικά με τον χρονισμό και την
επιλογή των αεροσκαφών που πρόκειται να αποσυρθούν. Η απόφαση να αποσυρθούν
αεροσκάφη όπως τα Phantom F-4, τα Mirage 2000-5 και τα F16 Block 30 μπορεί να
προκαλέσει ανησυχία σε όσους θεωρούν ότι η χώρα θα μπορούσε να χρειαστεί την
παρουσία αυτών των αεροσκαφών για τη διασφάλιση της εθνικής ασφάλειας, ειδικά
σε περιβάλλοντα με πολιτικές και στρατιωτικές απειλές, όπως η συνεχής πίεση
από την Τουρκία.
Αλλά αυτό αντισταθμίζεται στρατηγικά με την απόφαση να εστιαστεί η επένδυση
αλλά και οι πόροι, όχι σε ανταλλακτικά και προσπάθεια συντήρησης παλαιών
αεροσκαφών, αλλά σε πιο σύγχρονα αεροσκάφη όπως το F-16 Viper, το Rafale και
το F-35 που ξεκάθαρα υπερτερούν και πρέπει να υπογραμμιστεί η σημασία της
τεχνολογικής εξέλιξης και της συμβατότητας με τις νέες απαιτήσεις των
σύγχρονων επιχειρήσεων αεροπορίας και άμυνας.
Τέλος, η δήλωση του κ. Δένδια υπογραμμίζει τη σημασία της εθνικής αυτονομίας
στον τομέα της άμυνας και της αμυντικής βιομηχανίας. Η επένδυση σε εγχώρια
τεχνολογική καινοτομία για την παραγωγή αεροσκαφών και άλλων αμυντικών
συστημάτων μπορεί να ενισχύσει την ανεξαρτησία και την ασφάλεια της χώρας σε
περίοδο που οι γεωπολιτικές εξελίξεις είναι αβέβαιες.
Συνολικά, το στρατηγικό σχέδιο του υπουργού Εθνικής Άμυνας αποτελεί ένα
σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση και την εκσυγχρονισμό της πολεμικής
αεροπορίας της χώρας, αλλά παράλληλα ανοίγει νέους ορίζοντες σχετικά με τις
στρατηγικές επιλογές και τις προτεραιότητες στον τομέα της άμυνας.
Ανάγκη να «ομογενοποιηθεί ο στόλος της πολεμικής αεροπορίας»
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Μαρία Αναστασοπούλου και την εκπομπή ΑΡΕΝΑ
στον Αντ1, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, είχε εκφράσει την
ανάγκη να «ομογενοποιηθεί ο στόλος της πολεμικής αεροπορίας», μιλώντας με
συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών.
Σε ερώτηση της δημοσιογράφου για το αν κάποιοι τύποι πρέπει να αποσυρθούν, ο
κ. Δένδιας απάντησε καταφατικά, λέγοντας «Ή να πωληθούν». Και εξήγησε: «Τα
Phantom – F4 πρέπει να αποσυρθούν, και αν μπορέσουν να πωληθούν. Τα mirage
2000-5 είναι ένα εξαιρετικά ικανό αεροπλάνο αλλά πρέπει να πουληθεί. Τα
F16-block 30 πρέπει να πωληθούν. Πρέπει να τα φτάσουμε τα F16 σε επίπεδο
VIPER, πρέπει να ενισχύσουμε το στόλο των Rafale, που έχουμε 24 θα και θα
ήταν καλό να τα φτάσουμε τα 30 και βεβαίως να πάρουμε F35. Αλλά ποια F35; Τα
F35 τέταρτης γενιάς.
Ωστόσο υπήρξαν κάποιοι που αναρωτήθηκαν μα πως είναι δυνατόν να δίνουμε
μαχητικά αεροπλάνα και να μειώνουμε τον αριθμό τον στόλο μας την ώρα που η
Τουρκία συνεχίζει να απειλεί την εθνικής μας κυριαρχία.
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας και Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας στην Β3
εκλογική περιφέρεια Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκος Δένδιας, παρευρέθηκε και
πραγματοποίησε ομιλία, στην εκδήλωση της ΔΕΕΠ Αχαΐας της ΝΔ, στην Πάτρα, για
τα 50 χρόνια από την ίδρυση του κόμματος και έδωσε απάντηση:
«Πρέπει να περάσουμε σε μια νέα εποχή. Πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τα πάντα,
έχω πει λοιπόν ότι είναι πρόκληση για μας να ομογενοποιήσουμε τους τύπους
των αεροσκαφών μας. Θα πάμε λοιπόν σε τρεις βασικούς τύπους, στο F-16 Viper,
το καλύτερο F-16 που έχει πετάξει ποτέ. Είχα τη χαρά να πετάξω κι εγώ με ένα
από αυτά. Ποιος θα το περίμενε ότι θα μου συμβεί αυτό στη ζωή μου εδώ και 15
μέρες.
Στα Rafale, ένα αεροπλάνο προηγμένης τεχνολογίας, τρομερών δυνατοτήτων. Και
βέβαια σε λίγα χρόνια το πιο σύγχρονο αεροπλάνο που πετάει στους δυτικούς
ουρανούς, στο F-35. Και θα μπορέσουμε να το κάνουμε αυτό αποσύροντας κατ΄
αρχάς ιστορικά αεροπλάνα.
Το F-4, θα πάω τον άλλο μήνα στο Αεροδρόμιο για να το χαιρετίσουμε.
Υπηρέτησε την πατρίδα πιστά, αλλά είναι ένα αεροπλάνο που πρώτα πέταξε κατά
τον πόλεμο του Βιετνάμ, εδώ και μισό αιώνα.
Όπως επίσης θα προσπαθήσουμε να πουλήσουμε και τα F16 Block 30 και τα Mirage
2000-5. Kαι λένε πολλοί «γιατί να το κάνουμε αυτό»; Μα η απάντηση είναι
απλή. Ένα σύγχρονο αεροπλάνο έχει πολύ μεγαλύτερη δύναμη πυρός από ένα
αεροπλάνο προηγούμενης γενιάς, που μας κοστίζει πολύ περισσότερο γιατί
πρέπει να έχουμε πολύ περισσότερες γραμμές συντήρησης αεροσκαφών. Ένα Mirage
2000-5 παίρνει έναν πύραυλο Scalp, ένα Rafale παίρνει δύο πυραύλους Scalp,
ένα ίσον δύο.
Και επίσης κάτι άλλο, προχωράμε σε μία νέα πραγματικότητα διασυνδεσιμότητας
του συνόλου των πλατφορμών μάχης που έχουμε. Τα παλιά μας αεροπλάνα δεν
μπορούν να μπουν σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα. Η τεχνολογία που χρειάζεται
για να είναι απολύτως διασυνδεδεμένα δεν υπάρχει και για να τη
δημιουργήσουμε είναι πανάκριβη.
Θα πάμε λοιπόν να δημιουργήσουμε μια νέα πραγματικότητα στον αέρα, για να
έχουμε την πιο ισχυρή Πολεμική Αεροπορία που υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή
και στα χρόνια που έρχονται. Βλέπουμε μπροστά και δε θα σταματήσουμε εκεί.
Θα εκσυγχρονίσουμε το στόλο μας, θα φέρουμε την καινοτομία στις Ένοπλες
Δυνάμεις, τη νέα τεχνογνωσία, χρησιμοποιώντας τα νέα ελληνικά μυαλά που
είναι το ίδιο ικανά με όλα τα άλλα. Θα σταματήσουμε τη λογική αγοράζουμε από
τα ξένα “ράφια” μόνον όπλα. Θα πάμε σε δικές μας προηγμένες παραγωγές
πολλαπλασιαστών ισχύων, drones, antidrones, αυτονόμως κινούμενα στη θάλασσα,
κάτω από τη θάλασσα, στη στεριά. Μια άλλη πραγματικότητα.»
https://newpost.gr/-Νίκος Παναγιωτόπουλος