Δεύτερο πρωτότυπο τουρκικό μαχητικό KAAN- Σύμφωνα με ειδικούς θα χρειαστεί τουλάχιστον μια δεκαετία για να γίνει επιχειρησιακό



Το δεύτερο πρωτότυπο αεροσκάφος πλησιάζει στην ολοκλήρωση του και θα ακολουθήσουν οι πτητικές δοκιμές

κατασκευή του δεύτερου πρωτοτύπου τουρκικού μαχητικού  KAAN, πλησιάζει στα τελικά της στάδια, αλλά η ουσία ολόκληρου του τουρκικού εγχειρήματος είναι αλλού, και σύμφωνα με ειδικούς η Άγκυρα θα σπαταλήσει 10 χρόνια για να το καταστήσει επιχειρησιακό, και μέχρι τότε πολλά μπορούν να γίνουν στην χώρα αυτή.

Μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες τελικής συναρμολόγησης και ενσωμάτωσης του κινητήρα, η εκτίμηση είναι ότι το αεροσκάφος θα είναι έτοιμο γύρω στα τέλη Ιουνίου ή αρχές Ιουλίου.

Στη συνέχεια, αυτό το δεύτερο πρωτότυπο θα υποβληθεί σε μια σειρά από ολοκληρωμένες πτητικές δοκιμές.
Το πρωτότυπο τουρκικό αεροσκάφος KAAN, παρουσιάστηκε  στις 21 Φεβρουαρίου 2024, υλοποιώντας μια πτήση 13 λεπτών.

Αυτή η σημαντική πτήση, πέτυχε ταχύτητα 230 κόμβων σε ύψος 8.000 ποδιών.

Σύμφωνα με τους στρατηγικούς σχεδιασμούς του τουρκικού υπουργείου Άμυνας, έως το 2028, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία θα είναι εξοπλισμένη με τουλάχιστον 20 αεροσκάφη τύπου KAAN κάτι που δεν θα γίνει τελικά

Η Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία [TAI] θεωρεί την συναρμολόγηση αυτού του δεύτερου πρωτοτύπου ως κομβικό ορόσημο στη συνεχιζόμενη εξέλιξη του αεροσκάφους.

Οι επικείμενες ολοκληρωμένες δοκιμές πτήσης θα δώσουν πολύ  ζωτικές απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα για αυτό το αεροσκάφος.Σε κάθε τέτοιο έργο, η ανάπτυξη και η δοκιμή του δεύτερου πρωτοτύπου χαρακτηρίζεται πάντα ως ένα κρίσιμο σημείο καμπής.

Στο πρώτο στάδιο των εναέριων δοκιμών του μαχητικού KAAN, η ομάδα των τεχνικών, θα αξιολογήσει σχολαστικά την ικανότητα πτήσης του αεροσκάφους.

Αυτό περιλαμβάνει έλεγχο σχετικά με την ικανότητα ελιγμών, τη σταθερότητα και τον έλεγχο του αεροσκάφους σε διάφορα ύψη και ταχύτητες, διασφαλίζοντας ότι η απόδοσή του ευθυγραμμίζεται με τις προσδοκίες των διεθνών στάνταρ.

Μόλις γίνει αυτό, οι ικανότητες του KAAN θα αξιολογηθούν στη φάση της δοκιμής απόδοσης.

Εδώ, η τεχνική ομάδα θα αξιολογήσει ζωτικές παραμέτρους απόδοσης όπως η ταχύτητα, η εμβέλεια και η αντοχή, ενώ στην συνέχεια, το αεροσκάφος εισέρχεται σε δοκιμή συστημάτων.

Σε αυτό το στάδιο, πραγματοποιείται μια ενδελεχής εξέταση όλων των ενσωματωμένων συστημάτων, όπως τα συστήματα αεροηλεκτρονικής, πλοήγησης, επικοινωνιών και οπλικών συστημάτων.

Φυσικά, τυχόν αστοχίες που θα εντοπιστούν κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου θα εξεταστούν και επιδιωχθεί να διορθωθούν, αν αυτό θα είναι εφικτό.

Οι δομικές δοκιμές αποτελούν επίσης μέρος της διαδικασίας αξιολόγησης για να επιβεβαιωθεί ότι το αεροσκάφος μπορεί να αντιμετωπίσει τις καταπονήσεις της πτήσης.

Οι δοκιμές που διεξάγονται κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης περιλαμβάνουν τον έλεγχο για την επίδραση αεροδυναμικών φορτίων, δονήσεων και άλλων δομικών καταπονήσεων.

Τέλος, το αεροσκάφος θα υποστεί επιχειρησιακές δοκιμές.

Αυτό σημαίνει ότι θα πετάξει κάτω από συνθήκες που προσομοιώνουν πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες, συμπεριλαμβανομένων των δοκιμών σε απογειώσεις, προσγειώσεις, ικανότητα ελιγμών και σενάρια για συγκεκριμένες αποστολές.

Η συλλογή και η ερμηνεία δεδομένων από πτητικές δοκιμές είναι ένα κρίσιμο βήμα στη φάση τελειοποίησης της ανάπτυξης αεροσκαφών, και σε αυτό οι Τούρκοι δίνουν μεγάλη σημασία.

Αυτή η μέθοδος που βασίζεται σε δεδομένα βοηθά στον εντοπισμό πιθανών αδυναμιών ή τομέων που μπορούν να επωφεληθούν από περαιτέρω πρόοδο.

Το KAAN θέλει 10 χρόνια για να γίνει επιχειρησιακό αεροσκάφος
Τον Δεκέμβριο του 2015, η Τουρκία αποφάσισε στρατηγικά να συνεργαστεί με την BAE Systems από το Ηνωμένο Βασίλειο για να προωθήσει τον σχεδιασμό του μαχητικού αεροπορίας επόμενης γενιάς.

Η σύμβαση σχεδίασης και ανάπτυξης ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2016, με την TAI να κατευθύνει προς αυτήν ένα τεράστιο ποσό 1,18 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ωστόσο, το έργο τείνει να καταναλώνει μεγάλο μέρος των οικονομικών πόρων της Τουρκίας.

Φυσικά, αυτό εγείρει ένα ερώτημα, “πώς μπορεί η Τουρκία να αντέξει οικονομικά να αναπτύξει ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς με αμυντικό προϋπολογισμό μόλις 40 δισεκατομμυρίων USD [από το έτος 2024];

Η απάντηση είναι αρκετά λογική, αλλά ενδιαφέρουσα.

Το KAAN δεν βασίζεται σε κεφάλαια από τον αμυντικό προϋπολογισμό. Με άλλα λόγια, δεν χρησιμοποιεί πόρους του αμυντικού προϋπολογισμού για την ανάπτυξη.

Εταιρείες όπως η TAI, TEI, Aselsan, Aspilsan και Roketsan, που βρίσκονται υπό τον έλεγχο της τουρκικής Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας, μεταφέρουν μέρος της χρηματοδότησής τους στο  πρόγραμμα ΚΑΑΝ, παρακάμπτοντας τον αμυντικό προϋπολογισμό.

Αυτό το ταμείο είναι μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο, με αποτέλεσμα άφθονα ποσά.

Ωστόσο, οι Τούρκοι φορολογούμενοι θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά την οικονομική επιβάρυνση σχετικά με το μαχητικό αεροσκάφος KAAN.

Εδώ στην εξίσωση εισέρχεται το Αζερμπαϊτζάν. Τον Αύγουστο του 2023, η TAI και το Αζερμπαϊτζάν υπέγραψαν Εθνικό Πρωτόκολλο για τη Συνεργασία στην Ανάπτυξη Αεροσκαφών Μάχης.

Στόχος είναι η συμμετοχή του Αζερμπαϊτζάν στο πρόγραμμα μαχητικών πέμπτης γενιάς της Τουρκίας, το TAI TF-X ή απλά, το KAAN.

Ο σκοπός αυτού του πρωτοκόλλου είναι να καθορίσει τις κατευθυντήριες γραμμές και τις διαδικασίες εργασίας για την επιτυχή συνεργασία μεταξύ των εταίρων.

Παρά το φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα της Τουρκίας για το μαχητικό αεροσκάφος, οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον μια δεκαετία για να επιτύχει το αεροσκάφος πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα.
Το KAAN, είναι ένα υπερσύγχρονο, δικινητήριο μαχητικό αεροσκάφος stealth, είναι προετοιμασμένο για μάχες παντός καιρού.

Αποτελεί παράδειγμα της καινοτόμου μηχανικής με τα χαρακτηριστικά υψηλής ευελιξίας και stealth, που στοχεύουν ξεκάθαρα στην κυριαρχία στις αποστολές αεροπορικής υπεροχής και στις προσπάθειες χτυπήματος.

Ο κινητήρας του είναι turbofan της General Electric F110. Οι εκτιμώμενες διαστάσεις του αεροσκάφους είναι περίπου 19 μέτρα σε μήκος, με άνοιγμα φτερών εκτεταμένο στα 12 μέτρα και συνολικό ύψος 5,5 μέτρα.

Με κινητήρα αμερικανικό για τα F-16 και συστήματα από Βρετανία και άλλες χώρες η Τουρκία θα είναι όμηρος σε αυτές, και σε κάθε εμπάργκο θα έχει σοβαρό πρόβλημα.