Η αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών F-16 Block 50, θα οδηγήσει την ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου στα 121 αεροσκάφη Viper




Οι ώρες των αποφάσεων και των πράξεων για τα F-16 Block 50 πλησιάζουν ολοένα και περισσότερο και μάλιστα εντός Σεπτεμβρίου.

Τις επόμενες ημέρες, ενδεχομένως την εβδομάδα που έρχεται, το αεροπορικό επιτελείο περιμένει την απάντηση των αρχών των ΗΠΑ για το κόστος αναβάθμισης των 38 αεροσκαφών της Ν. Αγχιάλου στο επίπεδο Viper.

Οι πληροφορίες που υπάρχουν, λένε ότι η μελέτη της κατασκευάστριας εταιρείας των F-16, μετά το τελευταία αίτημα που είχε αποστείλει η Αθήνα για την αναβάθμιση των αεροσκαφών σε Viper κι όχι στο επίπεδο Advanced, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί, έχει ολοκληρωθεί και παραδόθηκε σε αξιωματούχους της αμερικανικής κυβέρνησης.

Μετά τις οικονομικές προσθήκες που γίνονται κι από την αμερικανική κυβέρνηση, η απάντηση είναι σχεδόν έτοιμη προς παράδοση στο αεροπορικό επιτελείο κι από εκεί στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Το τίμημα για την αναβάθμιση του αεροπορικού στόλου είναι το σημείο κλειδί ώστε να κλείσει ο φάκελος της αναθεωρημένης πρότασης για το μέλλον του στόλου των F-16.

Τα αμέσως επόμενα βήματα των επιτελείων θα περάσουν στο πολιτικό επίπεδο, με τον ολοκληρωμένο φάκελο να παραδίδεται στα χέρια του Νίκου Δένδια ο οποίος είναι εκείνος που θα κληθεί να διαπραγματευτεί με την κυβέρνηση για το μέλλον της πολεμικής αεροπορίας με την αναβαθμισμένη αποτρεπτική ισχύ.

Ο ίδιος άλλωστε από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα, πέραν των F-35 στα οποία αναφέρθηκε, τόνισε ότι στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030», η οροφή των μαχητικών, 4,5 & 5ης γενιάς θα είναι τα 200, F-16 Viper, Rafale & τα stealth αεροσκάφη.

Επιτελείς καταδεικνύουν τις δυσκολίες που υπάρχουν ως στιγμής στην προσπάθεια αναβάθμισης που έχει ξεκινήσει η γείτονα και σημειώνουν ότι η ελληνική προσπάθεια στοχεύει να ολοκληρωθεί με τουλάχιστον 121 F-16 Viper, όσα δηλαδή ενδεχομένως να διαθέτει στο μέλλον και η TuAF.

Εφόσον το πρόγραμμα των F-16 Block 50 λάβει το πράσινο φως από την κυβέρνηση, η ενίσχυση της ραχοκοκαλιάς του αεροπορικού στόλου θα μπορέσει να ολοκληρωθεί πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με εκείνο της Τουρκίας, η οποία τουλάχιστον μέσα στην επόμενη τριετία δεν προβλέπεται να διαθέτει τον εξελιγμένο τύπο του F-16.

Δημοσιονομικό «ταβάνι» για τα F-16 Block 50

Από την πλευρά του αεροπορικού επιτελείου, κατά τις συνομιλίες που έχουν προηγηθεί με τους Αμερικανούς, είτε από την Πρεσβεία, είτε με την κατασκευάστρια εταιρεία των F-16, έχουν εξηγηθεί τα δημοσιονομικά περιθώρια που υπάρχουν γι’ αυτή την σημαντική κίνηση που αφορά τον στόλο των μαχητικών αεροσκαφών.

Και έχει ζητηθεί, το κόστος αναβάθμισης για τα F-16 Block 50 να μην ξεπερνά τα 900 εκατομμύρια ευρώ καθώς πρόκειται για πολύ μεγάλο ποσό και τότε το μέλλον των 38 αεροσκαφών πολύ πιθανό να περάσει ξανά από χίλια κύματα.

Να θυμίσουμε ότι μέρος του κόστους της αναβάθμισης των F-16 Block 50 μπορεί να καλυφθεί μέσω της πώλησης συστημάτων που ήδη αφαιρούνται από τα Block 52 plus στα υπόστεγα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, αλλά κι από εκείνα που θα βγουν από τα ίδια τα 38 «50άρια».

Και επειδή νωρίτερα αναφέραμε όσα ειπώθηκαν από την πολιτική ηγεσία για το μέλλον της πολεμικής αεροπορίας και του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές από το υπουργείο Εθνικής άμυνας, υπάρχει η διαβεβαίωση ότι το κονδύλι για την αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών υπάρχει, αρκεί να μην ξεπεραστούν τα όρια που έχουν υπολογιστεί.

Αγχίαλος ή ΕΑΒ;

Πάντως ενδιαφέρον θα έχει το αμέσως επόμενο διάστημα η συζήτηση που σχετίζονται με την τοποθεσία αναβάθμισης των 38 F-16 Block 50.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές στην αμερικανική πρόταση που αφορά το κόστος, συμπεριλαμβάνονται και όλα όσα αφορούν την αναβάθμιση των αεροσκαφών, είτε στην βάση τους, στη Ν. Αγχίαλο, είτε στην Τανάγρα και την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.

Άλλωστε η ίδια η αεροπορία είχε ζητήσει από τους Αμερικανούς δυο διαφορετικές προτάσεις και κόστος, είτε στην Αγχίαλο, είτε στην ΕΑΒ.

Οι ίδιες πηγές λένε ότι αν αποφασιστεί η 111 Πτέρυγα Μάχης ως τοποθεσία της αναβάθμισης, το κόστος μειώνεται ενδεχομένως και κάτω του αρχικού προϋπολογισμού. Ενώ αν η επιλογή είναι η ΕΑΒ, το κόστος θ’ αυξηθεί αισθητά και πιθανά να ξεπεράσει τα όρια που είχε θέσει η ελληνική αεροπορία.

Ήδη από τις ελληνοαμερικανικές συνομιλίες στην αρχή του καλοκαιριού, η πλάστιγγα για τον τόπο της αναβάθμισης έγερνε υπέρ της Ν. Αγχιάλου ώστε τα 38 F-16 Block 50 ν’ αποτελούν μια εσωτερική υπόθεση της αεροπορίας.

Από την άλλη πλευρά κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει την εν ενεργεία γραμμή παραγωγής της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, με το εξιδεικευμένο υπόστεγο που γίνονται όλες οι εργασίες και την συσσωρευμένη τεχνογνωσία των ανθρώπων που ήδη εργάζονται για το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Επιτελείς καταδεικνύουν την θέληση, το πρόγραμμα των 38 F-16 Block 50 να τρέξει ακόμη και ανεξάρτητα από εκείνο της αναβάθμισης των 82 αεροσκαφών που ετοιμάζει η ΕΑΒ, κι αυτό επιμένουν ότι μπορεί να γίνει στην βάση τους στη Ν. Αγχίαλο.

Μέσω της αλληλογραφίας που έχει προηγηθεί, ανάμεσα στο αεροπορικό επιτελείο και την αμερικανική πλευρά, δεν έχει ζητηθεί η αναμόρφωση υποστέγου μέσω SSI. Το μόνο που θεωρεί η ελληνική πλευρά απαραίτητο είναι η υποστήριξη με τεχνικό προσωπικό από τις ΗΠΑ ώστε να τοποθετηθούν οι άξονες της αναβάθμισης εντός της αεροπορικής βάσης.

Στην 111 Πτέρυγα Μάχης άλλωστε, τονίζεται από ανώτατες στρατιωτικές πηγές, ότι η εμπειρία των μηχανικών και του τεχνικού προσωπικού έχει ιδιαίτερα στέρεες βάσεις από την δεκαετία του 1980, όταν προσγειώθηκαν εκεί τα πρώτα F-16 Block 30.

Και αυτό η πολεμική αεροπορία μπορεί να το εκμεταλλευτεί στο έπακρο, μια και για τους μηχανικούς της Ν. Αγχιάλου θα είναι ένα πολύ μεγάλο, προσωπικό στοίχημα η μετατροπή 38 αεροσκαφών στην πιο σύγχρονη έκδοσή τους.