Αβεβαιότητα για την πρόσβαση στις Στρατιωτικές Σχολές



Αναμένεται να αποσαφηνιστεί από το υπουργείο Παιδείας αν θα ενταχθούν και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025

Απόστολος Λακασάς

Έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα αποσαφηνιστεί εάν οι στρατιωτικές σχολές θα ενταχθούν και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025. Η απόφαση των υπουργείων Άμυνας και Παιδείας θα κρίνει εάν υποψήφιοι που στοχεύουν σε μία θέση στις στρατιωτικές σχολές, έχασαν την ευκαιρία να επιλέξουν το 4ο επιστημονικό πεδίο, και να εξετασθούν, όπως θεωρείται, σε ευκολότερα μαθήματα.

Ειδικότερα, όπως είχε παρουσιάσει η «Κ» (6/9) το υπουργείο Άμυνας προωθεί μέτρα ώστε η καριέρα στις Ένοπλες Δυνάμεις να ξαναγίνει ελκυστική. Έτσι, οι στρατιωτικές σχολές εντάσσονται σε όλα τα επιστημονικά πεδία του μηχανογραφικού δελτίου (έως και τις φετινές Πανελλαδικές ήταν μόνο στο 2ο, των θετικών και τεχνολογικών επιστημών), θα υπάρξει αναπροσαρμογή των μισθών των σπουδαστών στις στρατιωτικές σχολές στα πρότυπα των σχολών της αστυνομίας, και θα ανακαινιστούν οι υποδομές των στρατιωτικών σχολών προκειμένου αυτές να ανταποκρίνονται σε σύγχρονα πρότυπα, ώστε η ποιότητα ζωής των σπουδαστών να είναι υψηλή.

Ως προς την ένταξη των σχολών και στα τέσσερα πεδία, πηγές του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν χθες στην «Κ» ότι η τελική απόφαση για το εάν θα ισχύσει από τις Πανελλαδικές του 2025 ή του 2026, δεν έχει αποφασιστεί. Ωστόσο η ανακοίνωση των μέτρων πυροδότησε το ενδιαφέρον των φετινών υποψηφίων αλλά και το άγχος τους.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» από λύκεια της Αττικής, υποψήφιοι που επέλεξαν το 2ο επιστημονικό πεδίο για να διεκδικήσουν μία θέση σε Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών (ήταν μόνο στο 2ο ενταγμένες έως και φέτος), σκέφτηκαν να αλλάξουν πεδίο και να επιλέξουν το 4ο (οικονομίας και πληροφορικής), καθώς οι υποψήφιοι του 4ου έχουν πλεονέκτημα σε σχέση με τους υποψηφίους του 2ου, λόγω ευκολότερων μαθημάτων. Στο 2ο εξετάζονται η Νεοελληνική Γλώσσα-Έκθεση και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία και στο 4ο η Νεοελληνική Γλώσσα, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία.

Σε μειονεκτική θέση

Ωστόσο, η προθεσμία για αλλαγή επιστημονικού προσανατολισμού – πεδίου έχει ολοκληρωθεί. Άρα, τα υπουργεία Άμυνας και Παιδείας είτε θα πρέπει να δώσουν επιπλέον χρόνο στους υποψηφίους να αλλάξουν πεδίο (στην περίπτωση που οι στρατιωτικές ενταχθούν από το 2025 σε όλα τα πεδία), είτε θα αφήσουν τα πράγματα ως έχουν (οι στρατιωτικές μόνο στο 2ο πεδίο) και η ένταξή τους σε όλα τα πεδία θα ισχύσει από το 2026. Στην περίπτωση που αποφασισθεί οι στρατιωτικές να ενταχθούν σε όλα τα πεδία από τις Πανελλαδικές του 2025, χωρίς ωστόσο να δοθεί στους υποψηφίους προθεσμία για να αλλάξουν πεδίο, τότε οι μαθητές που επέλεξαν το 2ο πεδίο στοχεύοντας στις στρατιωτικές, θα βρεθούν σε μειονεκτικότερη θέση έναντι εκείνων που θα δηλώσουν σχολές από το 4ο πεδίο.

Ευρύτερα πάντως για την επιλογή της ένταξης σχολών σε περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία, τα ΑΕΙ είναι θετικά, υπό την προϋπόθεση ότι οι υποψήφιοι θα εξετάζονται στις Πανελλαδικές σε μαθήματα που θεωρούνται βασικά για τη φοίτηση σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα (π.χ. στις ιατρικές είναι απαραίτητη η βιολογία, στις φιλολογίες τα αρχαία). Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του μαθηματικού αναλυτή κ. Στράτου Στρατηγάκη, υπάρχουν 40 σχολές που είναι ενταγμένες και στο 4ο πεδίο και απαιτούν γνώσεις φυσικής, χημείας ή βιολογίας – μαθήματα στα οποία δεν εξετάζονται οι υποψήφιοι του 4ου πεδίου. Μεταξύ αυτών, είναι τμήματα δασολογίας, αγροτικής ανάπτυξης, αγροτικής οικονομίας και ανάπτυξης, μηχανικών πληροφορικής, συστήματος ενέργειας, περιβάλλοντος.

Από την άλλη, τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα, καθώς έχουν κάθε χρόνο πολλές κενές θέσεις λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να ενταχθούν στο 4ο πεδίο, καθώς το επιλέγουν πολλοί υποψήφιοι επειδή τα εξεταζόμενα μαθήματά του είναι ευκολότερα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, η ΕΒΕ στο 4ο πεδίο ήταν φέτος το 8,31, ενώ στο 2ο πεδίο ήταν 9,72. Αυτό σημαίνει ότι με την ένταξη ενός τμήματος του 2ου πεδίου και στο 4ο οι υποψήφιοι του 2ου που χρειάζονταν μέσο όρο τουλάχιστον 9,72, τώρα θα μπορούν με μέσο όρο από 8,31 και πάνω να εισαχθούν στο τμήμα.

Το μέτρημα στις στρατιωτικές σχολές

Πάσχος Μανδραβέλης

Ένα ακόμη μυστήριο, από τα πολλά που ενδημούν στην ελληνική πραγματικότητα, αποκάλυψε η «Καθημερινή». Έμειναν στα αζήτητα περί τις 450 θέσεις στις στρατιωτικές σχολές. Οι βάσεις εισαγωγής έχουν πάρει την κατιούσα. «Ενδεικτικά, η βάση στην ειδικότητα των μάχιμων ναυτικών δοκίμων φέτος ήταν 11.076 μόρια, ενώ δέκα χρόνια πριν, στις Πανελλαδικές του 2015, ήταν 17.389 μόρια» («Καθημερινή», 6.9.2024).

Υπάρχουν πολλές εξηγήσεις για αυτό το πρωτοφανές γεγονός, περίπου όσες και οι άνθρωποι που τις εκστομίζουν. «Τις επόμενες ημέρες (…) διευρύνεται η δυνατότητα των υποψηφίων να δηλώσουν στρατιωτικές σχολές σε όλα τα επιστημονικά πεδία». Λογικό, διότι οι Πανελλαδικές επί της ουσίας δεν μετρούν τίποτε, πόσο μάλλον τα προσόντα κάποιου να μπει σε στρατιωτική σχολή. Επιβιώνουν διότι είναι ένα από τα λίγα πράγματα που το ελληνικό κράτος διαχρονικώς κάνει με αντικειμενικότητα.

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπως όλα τα υπουργεία, ψάχνει για λεφτά έτσι ώστε να αυξήσει τους μισθούς των υπαλλήλων του. Βεβαίως ο εξασφαλισμένος πρώτος μισθός των 900 ευρώ, μαζί με «τα επιδόματα γάμου, παιδιών, χρονοεπιδόματα και όλα όσα σχετίζονται με την επικινδυνότητα», δεν είναι μεγάλος, αλλά είναι σαφώς μεγαλύτερος από τον πρώτο μισθό που παίρνουν όλα τα ελληνόπουλα. Πάντως «το υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα αναγγείλει την αναπροσαρμογή των μισθών των σπουδαστών στις στρατιωτικές σχολές στα πρότυπα των σχολών της αστυνομίας, δηλαδή να κινούνται στα 2/3 του πρώτου μισθού ενός νέου αξιωματικού, από το 1/4 που βρίσκονται σήμερα».

Με το καλό να το κάνει, αλλά δεν είναι σίγουρο πως ο μισθός των σπουδαστών τούς αποστρέφει από τις στρατιωτικές σχολές, όταν σε άλλες οι γονείς πληρώνουν τα έξοδα διαβίωσης των βλασταριών τους. Πάντως το «επίδομα φοίτησης» δεν εμπόδισε τη Σχολή των μάχιμων Ναυτικών Δοκίμων να έχει βάση 17.361 μόρια το 2008, 17.389 το 2015, έναντι 11.076 που είναι φέτος.

Να φταίει άραγε αυτό που παρατήρησε στην «Κ» ο μαθηματικός – αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, δηλαδή «η “σκληρή”, σε σχέση με τα ΑΕΙ, περίοδος των σπουδών αλλά και η δύσκολη επαγγελματική ζωή των στρατιωτικών (π.χ. συχνές μεταθέσεις)»; Όλα είναι πιθανά, αλλά κι αυτό ίσχυε παλιότερα. Το πρόβλημα είναι πως πάλι δεν μετράμε και απλώς εικάζουμε. Δεν έγινε μια έρευνα αγοράς των υποψηφίων, έτσι ώστε να δούμε (έστω κατά προσέγγιση) τους λόγους για τους οποίους οι νέοι αποστρέφονται τα τελευταία χρόνια τις προ δεκαετίας επίζηλες θέσεις στις στρατιωτικές σχολές. Πόσο θα κοστίσει; Το ένα εκατομμυριοστό ενός F-35, που θα ‘λεγε και ο κ. Στέφανος Κασσελάκης.

ΠΗΓΗ: kathimerini.gr