Γιατί ο Τραμπ θέλει τα τουρκικά UAV να κατασκευάζονται στις ΗΠΑ



Tουρκικό μαχητικό drone Bayraktar TB2 σε προβολή κατά τη διάρκεια παρουσίασης στη λιθουανική αεροπορική βάση στο Σιαουλιάι της Λιθουανίας

Ενώ συζητούσαν για τα stealth μαχητικά F-35 για την Τουρκία, οι ΗΠΑ ζήτησαν από την Baykar, τον κορυφαίο κατασκευαστή drones της Τουρκίας, να δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής στη χώρα.

Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν δήλωσε ότι Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν ζητήσει από την τουρκική εταιρεία κατασκευής drones Baykar να δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής στις ΗΠΑ.

«Μόλις προχθές, ήμουν σε μια συνάντηση και υπήρχαν αιτήματα και εκδηλώσεις εκεί σχετικά με την τεχνολογία που παράγεται από την Baykar, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει περιοχή παραγωγής εντός των ΗΠΑ, και οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να επωφεληθούν από αυτήν την προηγμένη τεχνολογία στην Τουρκία», δήλωσε ο Φιντάν.

Επιπλέον, σχετικά με τον Νόμο για την Αντιμετώπιση των Αντιπάλων της Αμερικής μέσω Κυρώσεων (CAATSA), ο Φιντάν δήλωσε ότι η ύπαρξη νομικού περιορισμού μεταξύ δύο συμμάχων του ΝΑΤΟ που τους εμποδίζει να λαμβάνουν οτιδήποτε ο ένας από τον άλλον αποτελεί «μείζον συστημικό πρόβλημα».

Οι δηλώσεις του ακολούθησαν μια διμερή συνάντηση μεταξύ του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ερντογάν και του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, την πρώτη τους από τότε που ο Τραμπ επέστρεψε στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους.

Προσπάθειες των ΗΠΑ να καλύψουν το χαμένο έδαφος στην κατασκευή drones

Ενώ τα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης επικεντρώθηκαν στο κατά πόσον οι ΗΠΑ θα συμφωνούσαν να εντάξουν την Τουρκία στο πρόγραμμα F-35, η πρόταση προς την Baykar να δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής στις ΗΠΑ είναι εξίσου σημαντική.

Νωρίτερα, η κυβέρνηση Τραμπ είχε εκφράσει την προθυμία της να εμπλέξει την Ουκρανία στην κατασκευή drones στις ΗΠΑ, αξιοποιώντας την εμπειρία του Κιέβου στην παραγωγή drones που έχουν δοκιμαστεί σε μάχη.

Τον Ιούνιο, ο Τραμπ υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα για  την επιτάχυνση της παραγωγής μη επανδρωμένων αεροσκαφών στις ΗΠΑ, αξιοποιώντας τις τελευταίες καινοτόμες τεχνολογίες του κλάδου. Και τον Ιούλιο, ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Πιτ Χέγκσεθ, υπέγραψε νέο υπόμνημα , διατάσσοντας την άρση οποιωνδήποτε πολιτικών που επιβραδύνουν την ανάπτυξη και την ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών στις ΗΠΑ.

«Να αντιμετωπίζετε τα drones σαν σφαίρες και «μικρά πυρομαχικά περισσότερο από αεροπλάνα υψηλής τεχνολογίας», δήλωσε ο Πιτ Χέγκσεθ υπογράφοντας το υπόμνημα.

Η πρόταση προς την Baykar να ιδρύσει μονάδα παραγωγής στις ΗΠΑ υπογραμμίζει για άλλη μια φορά τη σημαντική πρόοδο που έχει σημειώσει η Τουρκία στον κρίσιμο τομέα της τεχνολογίας των drones.

Τα τουρκικά UAV πρώτα σε εξαγωγές

Η Τουρκία έχει ήδη καθιερωθεί ως κυρίαρχος παράγοντας στις εξαγωγές στρατιωτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Σύμφωνα με το αμερικανικό think tank Center for New American Security (CNAS), η Τουρκία αντιπροσώπευε περίπου το 65% των παγκόσμιων εξαγωγών UAV στα τέλη του 2024.

Αυτό το μερίδιο οφείλεται κυρίως στην Baykar, τον κορυφαίο κατασκευαστή drones της χώρας, η οποία από μόνη της αντιπροσωπεύει περίπου το 60% της παραγωγής UAV της Τουρκίας και έχει εξαγωγικές συμφωνίες με πάνω από 30 χώρες με ναυαρχίδα της, το μοντέλο Bayraktar TB2.

Το TB2, ένα από τα κύρια μαχητικά drones της Baykar, έχει λάβει διεθνή αναγνώριση για την επιχειρησιακή του επιτυχία σε συγκρούσεις, συμπεριλαμβανομένης της άμυνας της Ουκρανίας έναντι των ρωσικών δυνάμεων, των στρατιωτικών εκστρατειών του Αζερμπαϊτζάν και των επιχειρήσεων στη Λιβύη.

Περιγραφόμενο από τον Bayraktar ως «το κορυφαίο εξαγόμενο μαχητικό drone στον κόσμο», το TB2 έχει εδραιώσει τη φήμη της Baykar ως κορυφαίου εξαγωγέα.

Το drone Heron της Israel Aerospace Industries (IAI) κατέλαβε τη δεύτερη θέση με περίπου 14 εξαγωγές, ακολουθούμενο από το Hermes 450 της Elbit Systems στην τρίτη θέση με 12 πωλήσεις παγκοσμίως.

Το TB2 αρχικά χρησιμοποιούσε εξαρτήματα κατασκευασμένα στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, γεγονός που ώθησε ορισμένους νομοθέτες σε χώρες του ΝΑΤΟ, όπως η Γερμανία και οι ΗΠΑ, να ζητήσουν τον περιορισμό της μεταφοράς τεχνολογίας στην Baykar.

Ωστόσο, μέχρι το 2022, το 93% των εξαρτημάτων του TB2 κατασκευάζονταν τοπικά.

ΗΠΑ: Η απαίτηση για τουρκική συνεργασία

Τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, κατά την υπογραφή μιας νέας τολμηρής πρωτοβουλίας των ΗΠΑ για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ο Πιτ Χέγκσεθ δήλωσε: «Η θνησιμότητα δεν θα παρεμποδιστεί από αυτοεπιβαλλόμενους περιορισμούς, ειδικά όσον αφορά την αξιοποίηση τεχνολογιών που εφηύραμε αλλά αργήσαμε να εφαρμόσουμε».

Τα σχόλιά του υπογραμμίζουν μια σκληρή αλήθεια: οι ΗΠΑ εφηύραν και ηγήθηκαν της έρευνας για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη για πολλές δεκαετίες, αλλά λόγω περιορισμών στις εξαγωγές, γραφειοκρατικών καθυστερήσεων και αργής διαδικασίας εξαγορών, έχασαν την πρωτοπορία τους και πολλοί νέοι παίκτες, όπως η Κίνα, η Τουρκία και η Ουκρανία, άδραξαν την πρωτοβουλία.

«Ενώ οι αντίπαλοί μας έχουν κατασκευάσει εκατομμύρια φθηνά drones, πριν από εμάς ήμασταν βυθισμένοι σε γραφειοκρατική γραφειοκρατία», δήλωσε ο Χέγκσεθ σε ένα διαφημιστικό βίντεο με τίτλο «Απελευθέρωση της κυριαρχίας των αμερικανικών στρατιωτικών drones».

Η αφήγηση του Χέγσεθ απηχεί την καλά τεκμηριωμένη ιστορία των αμερικανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Οι ΗΠΑ πρωτοστάτησαν στα σύγχρονα μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV), όπως το Ryan Firebee τη δεκαετία του 1960 και το Predator τη δεκαετία του 1990, ηγούμενοι της παγκόσμιας έρευνας μέσω της DARPA και εταιρειών όπως η General Atomics.

Ωστόσο, οι αυστηροί έλεγχοι εξαγωγών (π.χ., το Καθεστώς Ελέγχου Πυραυλικής Τεχνολογίας) και οι αργές διαδικασίες απόκτησης έχουν επιτρέψει σε χώρες όπως η Τουρκία και η Κίνα να κυριαρχήσουν στις εμπορικές και χαμηλού κόστους στρατιωτικές αγορές.

Τώρα, για να καλύψουν τη διαφορά, οι ΗΠΑ επιδιώκουν κοινές προσπάθειες με χώρες όπως η Ουκρανία και η Τουρκία.

Κατά ειρωνικό τρόπο, η Baykar, η εταιρεία με την οποία οι ΗΠΑ διερευνούν κοινά προγράμματα ανάπτυξης drones, οφείλει την επιτυχία της σε μεγάλο βαθμό στην κορυφαία έρευνα για τα drones που διεξήχθη σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ τη δεκαετία του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Ο Σελτσούκ Μπαϊρακτάρ, CTO της Baykar και κατασκευαστής του TB2, ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στα Συστήματα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια.

Μετά το μεταπτυχιακό του, ακολούθησε ένα δεύτερο μεταπτυχιακό με υποτροφία στον επιθετικό έλεγχο ελιγμών μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης. 

Στη συνέχεια, ο Μπαϊρακτάρ εργάστηκε σε αλγόριθμους αυτόματου ελέγχου πτήσης για συστήματα μη επανδρωμένων ελικοπτέρων κατά τη διάρκεια των διδακτορικών του σπουδών στο MIT.

Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του, επέστρεψε στην Τουρκία και αρχικά κατασκεύασε drones χρησιμοποιώντας σημαντική ποσότητα εισαγόμενων εξαρτημάτων από τις ΗΠΑ και τη Γερμανία.

Τώρα, οι ΗΠΑ θέλουν η ίδια εταιρεία να δημιουργήσει μια μονάδα κατασκευής drones στις ΗΠΑ.

Για τον Μπαϊρακτάρ, η συμφωνία έχει κλείσει!

(Eurasian Times)