Τουλάχιστον έξι χώρες έχουν τοποθετήσει την αεράμυνά τους στον «αστερισμό» του, τρισδιάστατης τεχνολογίας, ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης, EL/M-2084.
Η εισήγηση του ελληνικού επιτελείου αναφορικά με τον «θόλο» φέρνει και τον Στρατό Ξηράς στην τεχνολογία του AESA.
Μετά τα αεροσκάφη Rafale F3R, τα F-16 Viper, τα μελλοντικά επίσης AESA F-35, το Erieye EMB-145H με το Link 16, τα δικτυοκεντρικά συστήματα Patriot, τις ψηφιακές φρεγάτες Belh@rra και ενδεχομένως τις ιταλικές Bergamini, ο Στρατός Ξηράς είναι έτοιμος να εισέλθει στις δυνατότητες δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων μέσω αυτής της τεχνολογίας.
Η εισαγωγή των Rafale F3R και ταυτόχρονα των F-16 Viper έδωσαν πολλά συμπεράσματα στο Επιτελείο για να προχωρήσουν ακόμη περισσότερο στην AESA τεχνολογία.
Η πλήρης δικτυοκεντρική διασύνδεση όλων των παραπάνω, φέρνει στην Ελλάδα ένα ξεχωριστό πλέγμα με αισθητήρες, όπου μέσα σε αυτό διαχέεται κάθε πληροφορία και παράμετρος μάχης ή απειλής σε πραγματικό χρόνο, κεντρικά και σε καμία περίπτωση κατά διαστήματα ή ανά κλάδο- όπλο.
Το EL/M-2084 είναι μετακινούμενο κι ένα από τα «μυστικά» του θεωρείται το πυκνό δίκτυο ραντάρ, που με τον τρόπο αυτό θα ελέγχονται όσα είναι απαιτητά για τον εναέριο χώρο, την επιφάνεια της θάλασσας ή και βαθιά στην εχθρική ενδοχώρα.
Το κύριο σημείο λειτουργίας είναι το 3D Multi-beam με Active Electronically Steered Array (AESA), το οποίο είναι ικανά αποδεδειγμένο στο πεδίο ότι μπορεί να υποστηρίξει ενοποιημένες δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις.
Παρέχει στον χρήστη διαρκή εικόνα εναέριας κατάστασης, με υψηλή ακρίβεια και γρήγορους ρυθμούς ανανέωσης, εντοπίζοντας στόχους, από UAV έως τακτικούς βαλλιστικούς πυραύλους, προσφέροντας έτσι έγκαιρη προειδοποίηση.
Επιπλέον έχει μέγιστο βεληνεκές εντοπισμού, για αποστολές επιτήρησης και έρευνας αέρος, τα 470 χιλιόμετρα, ενώ στις αποστολές εντοπισμού πυρών πυροβολικού το μέγιστο βεληνεκές είναι 100 χιλιόμετρα. Μπορεί να εντοπίσει 1.100 στόχους, ενώ στη δεύτερη περίπτωση, αυτή των πυρών, 200 στόχους ανά λεπτό.
Το ισραηλινό EL/M-2084, μαζί με άλλα ραντάρ θεωρείται η «καρδιά» της αεράμυνας της Ιερουσαλήμ, συνεργαζόμενο πλήρως με όλα εκείνα τα hard kill συστήματα που βρίσκονται εντός της εισήγησης του ελληνικού επιτελείου για την δημιουργία του καινούριου «θόλου».
Στο ελληνικό «πακέτο», υπάρχει η πρόβλεψη αποκάλυψης βαλλιστικών πυραύλων σε ιδιαίτερα μεγάλη απόσταση, άνω των 150 ναυτικών μιλίων.
Το υποψήφιο προς ένταξη ραντάρ αναμένεται να καλύψει και τις ανάγκες του Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου, αντικαθιστώντας έτσι παλαιότερα συστήματα στα βορειοανατολικά σύνορά μας με την Τουρκία, αλλά και στο μήκος του Αν. Αιγαίου.
Από το 360ο ραντάρ στο ελληνικό Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου
Το συγκεκριμένο ραντάρ μαζί με το ενοποιημένο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, είναι ίσως οι πιο σημαντικοί κρίκοι που αφορούν στην «ηλεκτρονική απόφαση» για το τι είδους όπλο θα χρησιμοποιηθεί, αναλόγως της εισερχόμενης απειλής.
Το ενοποιημένο σύστημα, το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου δηλαδή, είναι αυτό που έρχεται ως ο εγκέφαλος για τον οποιονδήποτε «θόλο» δημιουργεί ένα κράτος.
Το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου, που φέρει ελληνική υπογραφή ανάπτυξης, είναι υπεύθυνο να «αποφασίσει» για το τι είδους εμπλοκή θα ακολουθήσει ώστε να αναχαιτιστεί η απειλή.
Πρόκειται για δημιουργία ελληνικής μελέτης, καινοτομίας και ανάπτυξης τεχνολογίας, γεγονός που μπορεί να θεωρηθεί θέμα κυριαρχίας για την ασφάλεια του κράτους.
Πάνω σε αυτό το πολυστρωμματικό πλέγμα είναι απαραίτητο να ενσωματωθούν τα hard kill συστήματα που έχουν επιλεγεί και πρόκειται το επόμενο διάστημα να εισέλθουν για συζήτηση στην Βουλή.
Το Κέντρο Διοίκησης & Ελέγχου φέρνει ενιαία εικόνα για τον Εθνικό Εναέριο Χώρο, το FIR Αθηνών και πέραν αυτού. Αξιολογεί και ταξινομεί τις απειλές, κατανέμει τα όπλα ανάλογα την απόσταση, το μέγεθος της απειλής και την αποστολή βολής.
Επιπροσθέτως το Κέντρο θεωρείται ο «υπολογιστής» και συντονιστής όλων των αισθητήρων, από τα νέα soft kill συστήματα που εντάσσονται στο δυναμικό του «θόλου», ως όλα τα hard kill όπλα που υπάρχουν στην εισήγηση του Επιτελείου προς την πολιτική ηγεσία και την κυβέρνηση.
Και φυσικά το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου αναλαμβάνει την καθοδήγηση τόσο των νέων κύριων μονάδων επιφανείας ως και του συνόλου του αεροπορικού δικτυοκεντρικού στόλου.
