Τα απροσπέλαστα "τείχη" του ΠΝ "ασπίδα" στα επεκτατικά σχέδια της Τουρκίας


Καθοριστικός ο ρόλος του Πολεμικού Ναυτικού απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις, παρόλο που τα τελευταία χρόνια η ενίσχυση του γερασμένου Ελληνικού Στόλου ήταν σχεδόν ανύπαρκτη

Το εκκωφαντικό μήνυμα το οποίο έστειλε το Πολεμικό Ναυτικό την περασμένη εβδομάδα με την εντυπωσιακή βύθιση πλοίου-στόχου Νότια της Καρπάθου έπειτα από τον καταιγισμό πυρών "τράνταξε"  τα επιθετικά σχέδια της Άγκυρας και ταυτόχρονα απέδειξε τον καθοριστικό ρόλο που θα κληθεί να παίξει το Πολεμικό Ναυτικό σε ενδεχόμενη ενέργεια αμφισβήτησης Εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.

Εικοσιπέντε αιώνες πριν οι Αθηναίοι αντί να χτίσουν τείχη γύρω από την πόλη για να αντιμετωπίσουν τον πολυάριθμο Περσικό στρατό επένδυσαν σε "ξύλινα τείχη" και δικαιώθηκαν. Παρά τις συνεχείς προκλήσεις και απειλές τα τελευταία χρόνια η ενίσχυση του γερασμένου Ελληνικού Στόλου ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. 

Έπειτα από τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και τις πέντε πυραυλακάτους ΡΟΥΣΣΕΝ όχι μόνο καινούργιο πλοίο δεν μπήκε στο οπλοστάσιο του Πολεμικού Ναυτικού αλλά ούτε καν αναβαθμίστηκαν παρά τις ειλημμένες αποφάσεις οι τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ οι οποίες συμπληρώνουν 30 χρόνια υπηρεσίας.

Η "φονική" βολή από το υποβρύχιο 214 ΠΙΠΙΝΟΣ έγινε την περασμένη Τετάρτη με τορπίλη SST-4 η ηλικία της οποίας αγγίζει τα 40 έτη. Μαζί με τις SUT οι SST-4 αποτελούν τα όπλα των πλέον σύγχρονων συμβατικών υποβρυχίων στον κόσμο τα οποία διαθέτει αυτή τη στιγμή μόνο η Ελλάδα στην Μεσόγειο. 

Εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια οι επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού ζητούν από την πολιτεία με κόστος κάτω των 100 εκ ευρώ να προχωρήσει στην αγορά τορπιλών βαρέως τύπου οι οποίες εκτινάσσουν τις δυνατότητες των υποβρυχίων ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ αλλά και του αναβαθμισμένου ΩΚΕΑΝΟΣ. Και έπρεπε να περάσει μια δεκαετία μέχρι να προχωρήσει η υπόθεση και να αποφασιστεί η αγορά των τορπιλών οι οποίες πάντως αναμένονται από το Αρχηγείο Στόλου μέσα στο 2021.

Νωρίτερα, όμως, και μέσα στο 2020 το Τουρκικό πολεμικό ναυτικό σχεδιάζεται να παραλάβει το πρώτο από τα έξι ίδια υποβρύχια τύπου "214" με αποτέλεσμα τα επόμενα χρόνια να καλύψει το τεράστιο πλεονέκτημα που διαθέτει ο Ελληνικός Στόλος στην περιοχή. Η Τουρκία ήδη διαθέτει σύγχρονες τορπίλες για τα υποβρύχιας της.

Οι γείτονες ενισχύουν συνεχώς το πολεμικό τους ναυτικό, αφού αναμένεται να προσθέσουν στη δύναμη του στόλου τους και το ελικοπτεροφόρο ANADOLU, το πρώτο από τα δύο MISTRAL τα οποία "χτίζονται" σε Τουρκικά ναυπηγεία. Εδώ και χρόνια κατασκευάζουν νέες κορβέτες . Τον περασμένο χρόνο παρέλαβαν το τέταρτο πλοίο με το όνομα’KINALIADA και συνεχίζουν ακάθεκτοι. Ταυτόχρονα σε εξέλιξη βρίσκεται το σχέδιό τους για κατασκευή Τουρκικής φρεγάτας με στόχο τα επόμενα χρόνια να έχουν παραδώσει τέσσερα πλοία κλάσης Ι τα INSANBUL, ISMIR, ISMIT και ICEL στο ναυτικό τους.

Έχουν σπεύσει μάλιστα να αναβαθμίσουν και τις φρεγάτες ΜΕΚΟ που διαθέτουν την ώρα που στην Ελλάδα το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά. 

Όπως αντίστοιχα μεγάλες καθυστερήσεις έχουν σημειωθεί και στην παραλαβή των δύο πυραυλακάτων ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ και ΒΛΑΧΑΚΟΣ. Το σκάφος Κατευθυνόμενων Βλημάτων ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ αναμένεται να ενταχθεί και επίσημα στη δύναμη του Στόλου τον επόμενο μήνα ενώ ο ΒΛΑΧΑΚΟΣ ακόμα δεν έχει πέσει στη θάλασσα για δοκιμές με το Πολεμικό Ναυτικό να ελπίζει σε άμεση λύση στο ζήτημα των ναυπηγείων της Ελευσίνας για να παραλάβει και την έβδομη πυραυλάκατο.

Την ίδια ώρα, οι επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού συνεχώς πολλαπλασιάζονται αφού έχει αναλάβει και μέρος της θαλάσσιας επιτήρησης για τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών. Πλοία του Στόλου παραμένουν αναπτυγμένα σε κάθε γωνιά του Αιγαίου αλλά και στο κρίσιμο "τόξο" Καστελόριζο-Ρόδος-Κάρπαθος-Κρήτη. 

Ο σχεδιασμός του Αρχηγείου Στόλου προβλέπει σταθερή και ισχυρή αποτρεπτική παρουσία σε όλες τις θαλάσσιες περιοχές Εθνικών συμφερόντων το επόμενο διάστημα.