Φρεγάτες Belh@rra: Το «παζάρι», οι «φιτιλιές» και η «εμπλοκή» - Η αλήθεια για τις διαπραγματεύσεις

Φρεγάτες Belh@rra: Το «παζάρι», οι «φιτιλιές» και η «εμπλοκή» - Η αλήθεια για τις διαπραγματεύσεις


Για πρώτη φορά η χώρα μας ελέγχει τα πάντα πριν κάνει οποιαδήποτε κίνηση στα εξοπλιστικά – Τι ζητά η Αθήνα και γιατί παραμένει αμετακίνητο το Παρίσι

Γράφει ο  Βασίλης Σκουλαράκος

Το ζήτημα της απόκτησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό έχει απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό τόσο την στρατιωτική όσο και την πολιτική ηγεσία, με τους αξιωματικούς του Στόλου να έχουν επισημάνει πολλάκις πως οι κύριες μονάδες κρούσης της Διοίκησης Φρεγατών πρέπει να ανανεωθούν.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η Γαλλία φέρεται να είναι η μοναδική χώρα που έχει προσφέρει ένα ολοκληρωμένο χρηματοδοτικό πλαίσιο ικανό να στηρίξει την προμήθεια τουλάχιστον δύο πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό. Μιλάμε φυσικά για τις υπερσύγχρονες και πανίσχυρες οπλικά φρεγάτες Belh@rra.

H FTI/Belh@rra είναι πραγματικά ένα μοναδικό πλοίο, με οπλισμό και ικανότητες ανώτερες και των FREMM, με κορυφαίο ραντάρ και κορυφαίες δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου. Το πλοίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ολοκληρωμένη πλατφόρμα άσκησης καθηκόντων διοίκησης και ελέγχου, απόρροια της ψηφιακής διαμόρφωσής του και των συστημάτων επικοινωνιών, τακτικών ζεύξεων και ηλεκτρονικού πολέμου που διαθέτει, αναλαμβάνοντας την διοίκηση ομάδας μάχης πλοίων.

Επίσης, το εξαιρετικών επιδόσεων ραντάρ του, είναι ικανό να εμπλέκει ταυτοχρόνως 16 στόχους και να καθοδηγεί εναντίον τους ισάριθμα βλήματα. Σήμερα, τόσο το ελληνικό, όσο και το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό, μπορούν να βάλουν με βλήματα μόνον εναντίον δύο εναέριων στόχων.

Η διαπραγμάτευση
Το Πολεμικό Ναυτικό βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση της τεχνικής διαπραγμάτευσης με την γαλλική εταιρεία Naval Group, και έχει ουσιαστικά τελειώσει η τελική διαμόρφωση των πλοίων.

Αυτό που μένει προς συζήτηση και διαπραγμάτευση είναι το κόστος, καθώς, οι δύο φρεγάτες, μαζί με πλήρη οπλισμό και FOS για τουλάχιστον μια δεκαετία ενδέχεται να ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ! Τα πλοία σαν μονάδες σε κόστος δεν ξεπερνούν τα μισά, αλλά τα «παρελκόμενα», οπλισμός, υποδομές και εκπαίδευση, φέρνουν το κόστος σε αυτά τα επίπεδα.

H Γαλλία είναι πολύ δύσκολη στις διαπραγματεύσεις για τις Belh@rra παρά το αστρονομικό ποσό που τις πουλά. Όπως είναι γνωστό οι Γάλλοι μέχρι στιγμής δεν δίνουν υποκατασκευστικό έργο στην Ελληνική βιομηχανία, η οποία μάλιστα σε μια περίοδο κρίσης και την ανεργία να είναι διψήφια επί μια δεκαετία, διψάει για τέτοια μακροχρόνια προγράμματα. Δυστυχώς όμως, οι Γάλλοι τα θέλουν όλα αποκλειστικά στα γαλλικά ναυπηγεία και εργοστάσια.

Όπως είναι λογικό, το τεράστιο κόστος για τα γαλλικά σκάφη έχει προκαλέσει «πονοκέφαλο» στην ελληνική κυβέρνηση, η οποία την προκειμένη χρονική στιγμή «ζορίζεται» οικονομικά εξαιτίας των συνεπειών του κορονοϊού.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας και συγκεκριμένα ο υπουργός κ. Νίκος Παναγιωγτόπουλος βρίσκεται από τις πρώτες μέρες που ανέλαβε τα καθήκοντά του σε συνεχή επικοινωνία με την Γαλλίδα ομόλογό του, Φλοράνς Παρλί για το θέμα των φρεγατών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Άμυνας έχει επισημάνει πως η Ελλάδα είναι έτοιμη να προχωρήσει στην αγορά των Belh@rra, αρκεί το Παρίσι να ρίξει τις τεράστιες απαιτήσεις του. Μάλιστα ο κ. Παναγιωτόπουλος, είχε προβλέψει να επισημάνει στους Γάλλους τι πρόκειται να έρθει (κυρίως από την ώρα που χτύπησε ο Covid-19), αλλά σε κάθε συνάντηση, οι Γάλλοι διαπραγματευτές ήταν ανένδοτοι, και δεν έκαναν κίνηση καλής θέλησης να πέσουν κάτω από τα 2 δισ. ως μια αρχή μέχρι το 2024.

Δημοσιεύματα από τη Γαλλία έκαναν λόγο πριν μερικές ημέρες για «εμπλοκή» μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας στο ζήτημα της αγοράς φρεγατών, με τη La Tribune μάλιστα να καταλογίζει ευθύνες στην ελληνική πλευρά.

Κατά τον αρθρογράφο, η Αθήνα θεωρεί ότι το κόστος των 3 δισ. ευρώ για μόνο δύο πλοία είναι πολύ μεγάλο για τα οικονομικά δεδομένα της χώρας και γι’ αυτό δεν γίνεται να υπογραφεί η συμφωνία, η οποία όπως υποστηρίζουν οι Γάλλοι οδεύει προς ακύρωση.

Ουσιαστικά, η γαλλική εφημερίδα άφησε υπονοούμενα για αμερικανικό δάκτυλο στις διαπραγματεύσεις, μιας και οι ΗΠΑ επιθυμούν να έχουν την αποκλειστικότητα στα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας μας και να… ψωνίζουμε μόνο από αυτούς.

«Δεν έχει ακυρωθεί τίποτα. Η διαπραγμάτευση συνεχίζεται και ο υπουργός είναι σε συνεχή επαφή με τη Γαλλίδα ομόλογό του. Τις ενστάσεις μας τις έχουμε επισημάνει στους Γάλλους και έχουμε επαναλάβει πολλές φορές ότι το κόστος είναι υπέρογκο για τα οικονομικά δεδομένα της χώρας μας», αναφέρουν πηγές του υπουργείου Άμυνας στο Newsbomb.gr.

«Υπάρχει σαφής διαφορά στο πρόγραμμα εξόφλησης. Γνωρίζετε ότι οι Γάλλοι θέλουν τα περισσότερα χρήματα να έχουν εξοφληθεί μέσα σε μια τετραετία. Αντιλαμβάνεστε πως κάτι τέτοιο είναι απαγορευτικό για εμάς», προσθέτουν.

Επιτελείς του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ξεκαθαρίζουν ωστόσο πως τίποτα δεν έχει ακυρωθεί για τις φρεγάτες τύπου «Belh@ra» και φυσικά κανείς δεν έχει ρίξει «χαστούκι» σε κανέναν, όπως αναφέρει το δημοσίευμα της La Tribune.

Στρατιωτικές πηγές εξηγούν πως η Αθήνα επιθυμεί διακαώς την επέκταση και επισφράγιση, ίσως μέσω των «Belh@ra», της επέκτασης της Στρατηγικής συμφωνίας με τη Γαλλία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα η χώρα μας να δώσει τώρα τόσα πολλά χρήματα για τις δυο ομολογουμένως «τσουχτερές» φρεγάτες.

Είναι προφανές πως οι σκληρές διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές έδωσαν την ευκαιρία σε… καλοθελητές του Παρισιού (που ενδεχομένως να εξυπηρετούν και συμφέροντα «τρίτων») να βάλουν «φιτιλιές» ανάμεσα στις δύο χώρες, οι οποίες ομολογουμένως έχουν διάθεση για επέκταση της Στρατηγικής συνεργασίας, με δεδομένο φυσικά και τις καταιγιστικές εξελίξεις στην ανατολική Μεσόγειο.