ΚΙΝΑΛ: Πρόγραμμα αναβάθμισης αεροσκαφών F-16 σε έκδοση Viper



Το Κίνημα Αλλαγής παρεμβαίνει για τη στήριξη της Αμυντικής Βιομηχανίας, αλλά και την ενίσχυση της μαχητικής ικανότητας των ΕΔ στη Βουλή από τον Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κινήματος Αλλαγής, κ. Βασίλη Κεγκέρογλου και τον βουλευτή Γιώργο Φραγγίδη, προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών για το θέμα της Υλοποίησης Προγράμματος Α/Φ F-16 σε έκδοση Viper, ως ακολούθως:

Σε εξέλιξη βρίσκεται η υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης των 84 αεροσκαφών (Α/Φ) F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) στην έκδοση Viper με κόστος σύμβασης 1.232.351,577 €. Η διακρατική συμφωνία, που κυρώθηκε από την Βουλή και υπογράφηκε με την Lockheed Martin, προβλέπει χρονικό ορίζοντα υλοποίησης της σύμβασης το 2028 του συνόλου των υπόψη Α/Φ.

Η συμφωνία προβλέπει οι εργασίες της αναβάθμισης να υλοποιηθούν στην ΕΑΒ, από όπου η εταιρία θα έχει μακροπρόθεσμα ένα κέρδος της τάξης των 150 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, εφόσον το πρόγραμμα ολοκληρωθεί.

Από έγκυρες πληροφορίες προκύπτει ότι οι εργασίες καθυστερούν λόγω των γνωστών λειτουργικών προβλημάτων της εταιρίας (απεργίες, παραίτηση του Διευθύνοντα Συμβούλου, μη υπογραφή των συλλογικών συμβάσεων εργασίας κλπ), τα οποία παραμένουν σε εκκρεμότητα, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα στην τήρηση των συμβατικών χρονοδιαγραμμάτων. 

Η συμβατότητα μεταξύ του νέου Radar τύπου AESA, που θα τοποθετηθεί στα αναβαθμισμένα Α/Φ F-16, με το υπάρχον σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS, που χρησιμοποιούν ήδη τα Α/Φ μας είναι ένα θέμα προς επίλυση, λαμβάνοντας υπόψη ότι η συνεργασία του νέου Radar τύπου AESA με το σύστημα αυτοπροστασίας είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη για το αξιόμαχο του αναβαθμισμένου Α/Φ F-16.

Το πρόγραμμα αναβάθμισης των Α/Φ F-16 στην έκδοση Viper, σε συνδυασμό με την χρονική του διάρκεια, είναι καθοριστικός παράγοντας για την επιχειρησιακή λειτουργία της ΠΑ. Η καθυστέρηση του προγράμματος πέραν του 2028 θα δημιουργήσει θέμα επιχειρησιακής εκμετάλλευσης του Α/Φ, λόγω της ραγδαίας εξέλιξης του όπλου, σε συνδυασμό με τις νέες προηγμένες επιχειρησιακές τεχνολογικές εξελίξεις που ενδεχομένως θα το καταστήσουν μη αποτελεσματικό με τα νέα δεδομένα.
 
Μετά τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος και Οικονομίας, Χρήστος Σταϊκούρας:

1. Σε ποιο σημείο βρίσκεται το πρόγραμμα της αναβάθμισης των Α/Φ F-16 σε Viper, που την υλοποίηση του προγράμματος έχει αναλάβει η ΕΑΒ;

2. Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εργασιών της ΕΑΒ, ως προς την υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος; Αν ναι ποιο είναι; Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί εντός των συμβατικών χρονικών ορίων;

3. Πως σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε το θέμα της συμβατότητας του νέου Radar τύπου AESA με το υπάρχον σύστημα αυτοπροστασίας;