Οι στρατηγικές συμμαχίες, οι άσσοι, τα καμένα χαρτιά και το επόμενο βήμα για τις φρεγάτες του ΠΝ



Οι φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν την διαδικασία εκσυγχρονισμού τους σημειώνουν στελέχη του ΠΝ. 

Μπορεί η περίοδος των προσφορών και των μικρών αλλαγών ως προς το καλύτερο στις προτάσεις των «μνηστήρων» να ολοκληρώθηκε, η πολυπληθής ομάδα εργασίας του Πολεμικού Ναυτικού να έχει ξεκινήσει την τελική αξιολόγηση, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως εταιρίες και κυβερνήσεις δεν πιέζουν ώστε να γείρουν την πλάστιγγα υπέρ τους.

Στην κορυφή της πυραμίδας αυτής, σύμφωνα με πληροφορίες, διεξάγεται ο «ακήρυχτος πόλεμος», ανάμεσα σε στρατηγικούς εταίρους της Ελλάδας που επιχειρούν μέσω και αυτής της σχέσης που έχει αναπτυχθεί να επηρεάσουν, υποσχόμενοι ότι θα κάνουν ότι είναι δυνατό ώστε το νέο πλοίο να πληροί τα επιχειρησιακά κριτήρια που έχει το Πολεμικό Ναυτικό.

    Βεβαίως ορισμένοι «άσσοι» που θεωρούν πως βγάζουν στρατηγικοί εταίροι, είναι «καμένα χαρτιά» διότι το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει ξεκαθαρίσει στην πολιτική ηγεσία ότι επιπλέον προβλήματα δεν δύναται να φορτωθεί.

Οι στρατηγικές συμφωνίες, επισημαίνουν με ιδιαίτερο νόημα στρατιωτικές πηγές, μπορούν να φέρουν πολλά νέα δεδομένα για το μέλλον δυο συμμάχων κι αυτό αφορά κυρίως τα αμοιβαία συμφέροντα. Σίγουρα όμως σε μια τέτοια σχέση δεν μπορεί να υπάρχουν τύποις ανταλλάγματα, τα οποία σ’ έναν εκ των δυο να προσθέτουν δυσανάλογο βάρος.

    Κι επειδή πολλά γράφονται και πολλά απαντώνται ακόμη και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι Επιτελείς διαψεύδουν κατηγορηματικά, ότι ενώπιο της ηγεσίας έγιναν νύξεις για νέα προγράμματα πλοίων ή για ενδιάμεσες λύσεις, που δεν είναι επιθυμητές από το Πολεμική Ναυτικό …

Την ίδια στιγμή πάντως, στο εσωτερικό των Ενόπλων Δυνάμεων και στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας οι συζητήσεις και οι συσκέψεις έχουν επεκταθεί και στο μετέπειτα, πέραν δηλαδή των τεσσάρων νέων φρεγατών οι οποίες θ’ αποτελέσουν το νέο βασικό πυρήνα του Πολεμικού Ναυτικού.

Στρατιωτικές πηγές έχουν θέσει ευθέως το ερώτημα, αν αυτά τα τέσσερα πολεμικά πλοία, που είναι η πιο σημαντική προσθήκη για τον στόλο, στέκονται ικανά από μόνα τους, χωρίς τη συνέχιση ενός προγράμματος που θ’ ανανεώσει πλήρως τον στόλο τα επόμενα χρόνια.
 
Πρόγραμμα 15ετίας

Ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο οι ίδιες πηγές ομιλούν για συσκέψεις που έχουν γίνει, παράλληλα με αυτές για τις νέες φρεγάτες, ώστε να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα τουλάχιστον 15ετίας μέσα στο οποίο να χτίζει το Πολεμικό Ναυτικό το δικό του μέλλον.

Αυτό μάλιστα ειπώθηκε και δημόσια από ανώτατο στέλεχος των ΕΔ που είχε λάβει πρόσφατα μέρος σε διαδικτυακή συζήτηση που αφορούσε την στρατηγική των επόμενων ετών.

    Η απόκτηση των τεσσάρων φρεγατών είναι μια γενναία απόφαση της κυβέρνησης που αφουγκράστηκε τη σημαντικότατη εγκατάλειψη της τελευταίας 15ετίας και στον στόλο και το ρίσκο που δέχτηκαν να πάρουν οι προκάτοχοί τους.

Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ είναι απαραίτητος, αν και αργοπορημένος, αλλά αυτός δεν παύει ν’ αφορά πλοία που ήδη έχουν συμπληρώσει ένα σημαντικό μέρος του επιχειρησιακού τους κύκλου ζωής.

Ακόμη και η τυχόν προσθήκη των Ολλανδικών φρεγατών τύπου Μ, που είναι πολύ πιο κοντά απ’ όλες τις προτάσεις ενδιάμεσης λύσης στις απαιτήσεις που έχει το Πολεμικό Ναυτικό, δεν είναι τίποτα περισσότερο από πλοία που θα καλύψουν κενά.

    Μέσω του μεσοπρόθεσμου προγράμματος το Πολεμικό Ναυτικό δίνει εργασία ετών στα ναυπηγεία κι όχι με τρεις φρεγάτες που πρόκειται τώρα να κατασκευαστούν. Επιπλέον τα ναυπηγεία για να είναι βιώσιμα απαραίτητες είναι οι συνεχείς εργασίες στα εμπορικά πλοία.

    Άλλωστε το ποσοστό κατασκευής πολεμικών πλοίων σε σχέση με τα εμπορικά είναι ιδιαίτερα μικρό κι αυτό δείχνει ότι μια ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη δεν μπορεί να κρατηθεί μόνο από το Πολεμικό Ναυτικό.

Κατά συνέπεια εξηγούν οι ίδιες πηγές το πρόγραμμα γενικότερης αναβάθμισης του στόλου είναι το επόμενο βήμα που επεξεργάζονται έντονα στο Επιτελείο και το υπουργείο, ώστε το Πολεμικό Ναυτικό να διαδραματίζει τον πιο σημαντικό πολλαπλασιαστή ισχύος αφουγκραζόμενο τις σύγχρονες απειλές που αναδύονται στην ευρύτερη περιοχή.