Πώς τα «πειραγμένα» Σινούκ της Αεροπορίας Στρατού «βομβάρδισαν» τις πυρκαγιές

Πώς τα «πειραγμένα» Σινούκ της Αεροπορίας Στρατού «βομβάρδισαν» τις πυρκαγιές



Σε κάθε θεομηνία και ανάγκη της κοινωνίας τα Chinook δηλώνουν ηχηρό παρών. Σε σεισμούς, χιονιάδες και πλημμύρες. Από διάσωση ανθρώπων που κινδυνεύουν, ρίψη εφοδίων και ζωοτροφών σε αποκλεισμένα ποιμνιοστάσια κάτω από αντίξοες συνθήκες.

Ακούραστοι εργάτες και μαχητές τα ελικόπτερα Σινούκ της Αεροπορίας Στρατού. Οι χειριστές τους εξάντλησαν κάθε περιθώριο αντοχής ελικοπτέρων, πληρωμάτων και τεχνικών εδάφους. Μαζί με τα Canadair και τα υπόλοιπα εναέρια μέσα πυρόσβεσης έσωσαν ζωές και περιουσίες στις εφιαλτικές ημέρες που πέρασαν. Και έδωσαν το δικό τους στίγμα στην τιτάνια συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων απέναντι στην λαίλαπα που ‘’σημάδεψε’’ αυτό το καλοκαίρι και προκάλεσε τεράστιες καταστροφές.

Τα Chinook ανήκουν στο 4ο ΤΕΑΣ, το οποίο ιδρύθηκε το 1998 και επιχειρεί συνολικά με επτά τύπους εναέριων μέσων. Τρεις τύπους Chinook CH-47D, δύο τύπου αεροσκαφών C-12 καθώς και με τα ελικόπτερα UH-1H και B-212. Συνολικά από τότε το 4ο ΤΕΑΣ έχει ξεπεράσει τις 40.000 ώρες επιχειρησιακών πτήσεων με τα CH-47D να αποτελούν το βασικό μέσο της Μονάδας των ‘’Κενταύρων’’.

Τα πρώτα 9 Chinook αποκτήθηκαν το 1981.Το 2001 έφτασαν τα 16, ενώ το 2018 τα 25 με την προμήθεια 10 Αμερικανικών μεταχειρισμένων CH-47. Και από τότε δεν υπάρχει αποστολή την οποία να μην έχουν αναλάβει τα πιο αξιόπιστα μεταφορικά ελικόπτερα στον κόσμο. Μεταφορά κομάντος νύχτα με άσχημες καιρικές συνθήκες στις εσχατιές του Αιγαίου, ρίψεις αλεξιπτωτιστών και άφεση λέμβων των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων. Αεροκίνητες δραστηριότητες σε κάθε γωνία της Ελλάδας και συμμετοχή σε όλες τις ασκήσεις του Στρατού Ξηράς αλλά και τις μεγάλης κλίμακας διακλαδικές ασκήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων.

Σε κάθε θεομηνία και ανάγκη της κοινωνίας τα Chinook δηλώνουν ηχηρό παρών. Σε σεισμούς, χιονιάδες και πλημμύρες. Από διάσωση ανθρώπων που κινδυνεύουν , ρίψη εφοδίων και ζωοτροφών σε αποκλεισμένα ποιμνιοστάσια κάτω από αντίξοες συνθήκες. Μεταφορά υλικών και εξοπλισμού σε απομονωμένες περιοχές από Μοναστήρια έως μικρά ακριτικά νησιά.

Τα CH-47D κλήθηκαν και μετέφεραν τραυματίες αλλά και σορούς πολιτών αλλά και Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων που έπεσαν σε ώρα καθήκοντος. Μετέφεραν υλικά για να χτιστούν μνημεία ηρώων σε κάθε γωνιά της χώρας από τον Αη Στράτη έως την Κίναρο. Απογειώνονται ημέρα και νύχτα για να μεταφέρουν τραυματίες σε αεροδιακομιδές υψηλής δυσκολίας, ενώ έχουν συμβάλει τα μέγιστα απέναντι στη μάχη με την πανδημία Covid-19 μεταφέροντας ασθενείς, ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό ακόμα και εμβόλια.

Και φυσικά τα Chinook έχουν ως αποστολή να μεταφέρουν ανά πάσα στιγμή την Πολιτειακή, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της χώρας. Και μάλιστα να υπάρχει πάντα και εφεδρικό ελικόπτερο όταν πρόκειται για την Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή τον Πρωθυπουργό.

Γιατί δεν επιχειρούν όλα στις πυρκαγιές

Το «Σινούκ» με κρεμασμένο τον πορτοκαλί κάδο πυρόσβεσης πετά πάνω από το πύρινο μέτωπο και με ρίψη ακριβείας σώζει ζωές, κατοικίες και περιουσίες. Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η εικόνα που είδαν με λύτρωση τις τελευταίες ημέρες οι πυρόπληκτοι σχεδόν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Πόσα CH-47D διαθέτουμε και γιατί δεν επιχειρούν όλα στις πυρκαγιές, ήταν το ερώτημα που τέθηκε και προκάλεσε τριγμούς, εντάσεις, μια φημολογούμενη παραίτηση αλλά και σοβαρά ερωτήματα για τη συντήρηση και τις διαθεσιμότητες των υπερπολύτιμων εναέριων μέσων της Αεροπορίας Στρατού.

Τα 25 CH-47D τα οποία διαθέτει η Αεροπορία Στρατού αποτελούν τα κύρια μεταγωγικά ελικόπτερα των Ενόπλων Δυνάμεων. Η συνδρομή στην πυρόσβεση αποτελεί έναν επιπλέον ρόλο ο οποίος τους έχει ανατεθεί τα τελευταία χρόνια, με στόχο να συνδράμουν από αέρος τα πυροσβεστικά αεροσκάφη με τη βοήθεια των ειδικών κάδων που έχει προμηθευτεί η Αεροπορία Στρατού ο οποίος φυσικά είναι σαφώς μικρότερος από τον αριθμό των ελικοπτέρων. Η αεροπυρόσβεση σε κάθε περίπτωση αποτελεί από τις πλέον επίπονες αποστολές των Chinook όχι μόνο για τα πληρώματα αλλά και για τα ελικόπτερα αφού η δομική καταπόνηση στην άτρακτο κάθε CH-47D είναι τεράστια εξαιτίας της μεταφοράς του κάδου. Αντίστοιχα μεγάλη είναι η καταπόνηση και διάβρωση τόσο στους κινητήρες όσο και στις δομικές δοκούς της ατράκτου του Ε/Π. Με τους τεχνικούς εδάφους να αναγκάζονται να τοποθετούν έπειτα από επιθεώρηση ακόμα και «μπαλώματα» (patch) σε διαβρωμένα σημεία.

Κάθε καλοκαίρι η ζήτηση για συνδρομή «Σινούκ» στις φωτιές αυξάνεται, πόσο μάλλον φέτος με δεκάδες ταυτόχρονα πύρινα μέτωπα να ξεσπούν καθημερινά. Αποτέλεσμα οι ώρες πτήσεις να εκτινάσσονται και κατά συνέπεια να υπερβαίνουν τη δυνατότητα παραγωγής νέων ωρών από τα συνεργεία εδάφους. Οι διαθεσιμότητες-ο αριθμός των διαθέσιμων ελικοπτέρων αποτελεί διαβαθμισμένη πληροφορία- όπως είναι φυσικό μειώνονται αφού τα ελικόπτερα συμπληρώνουν γρήγορα των αριθμό των ωρών και καθηλώνονται για τους απαραίτητους ελέγχους.

Τα CH-47D φέρουν τρεις διαφορετικούς κινητήρες, τους παλιούς T-55-L-712 τα πρώτα 9 οι οποίοι πλέον δεν υποστηρίζονται με ανταλλακτικά και βρίσκονται στη διαδικασία αντικατάστασης-μόλις πέρυσι άρχισε η διαδικασία έπειτα από καθυστέρηση πολλών χρόνων, τους Τ-55-L-714A τα επόμενα ενώ τα τελευταία 10 τους πιο σύγχρονους Τ-55-GA-714A ειδικούς για στρατιωτική χρήση. Αποτέλεσμα αρκετά από τα παλιότερα ελικόπτερα να έχουν καθηλωθεί απόλυτα ενώ τα πιο καινούργια εξαιτίας των ωρών πτήσης που συνεχώς υπερβαίνουν τον σχεδιασμό να καθηλώνονται όλο και πιο συχνά για τους απαραίτητους ελέγχους-συντηρήσεις. Συντηρήσεις που πραγματοποιούνται κάθε 25,50,75 και 100 ώρες ενώ κάθε 200 ώρες πτήσης ακολουθεί μακρά επιθεώρηση και συντήρηση που διαρκεί συχνά ακόμα και περισσότερο από 6 μήνες.

Μειωμένο τεχνικό πιστοποιημένο προσωπικό που δίνει στα υπόστεγα μάχη με το χρόνο, διαθεσιμότητα ανταλλακτικών και καθυστερήσεις για μια σειρά από αιτίες αποτελούν βασικούς παράγοντες που κρατούν στα υπόστεγα τα CH-47D. Και φυσικά τα προβλήματα είναι σε γνώση του Επιτελείου με τον οικονομικό παράγοντα να αποτελεί τη μεγαλύτερη τροχοπέδη. Και αυτή είναι η απάντηση γιατί δεν μπορούν όλα τα «Σινούκ» ή μεγάλος αριθμός να πετούν στα μέτωπα των πυρκαγιών. Την ώρα που πάντα κάποια ελικόπτερα πρέπει να είναι διαθέσιμα για οτιδήποτε προκύψει σε θέματα επιφυλακής αλλά και σε διακομιδές, μεταφορές κλπ. Τα στοιχεία τα προηγούμενα χρόνια είναι αποκαλυπτικά και δείχνουν ότι πάντα υπερβαίνεται ο ΜΑΩΠ (Μέγιστος Αριθμός Ωρών Πτήσης) που καθορίζει το ΓΕΣ. Πόσο μάλλον φέτος που τα Chinook πετάνε από την αρχή της χρονιάς ασταμάτητα για να υποστηρίξουν τις συνεχείς ασκήσεις-συνεκπαιδεύσεις με αποκορύφωμα τις πτήσεις για μεταφορά ασθενών Covid-19 και φυσικά στις πυρκαγιές.

Και όλα αυτά με μικρότερο αριθμό πληρωμάτων από τον προβλεπόμενο όπως και αριθμό τεχνικών εδάφους. Την ώρα μάλιστα που οι δύο καινούργιοι εξομοιωτές των «Σινούκ» δεν έχουν ακόμη χρησιμοποιηθεί αφού δεν έχει ολοκληρωθεί η εγκατάστασή τους, προφανώς εξαιτίας έλλειψης χρημάτων. Ζητήματα που «καίνε» για τα οποία τόσο το ΓΕΣ όσο και το ΓΕΕΘΑ καταβάλουν το τελευταίο διάστημα τεράστιες προσπάθειες επίλυσής τους. Η χρησιμότητα άλλωστε των CH-47D δεν αμφισβητείται από κανέναν όπως αποδείχθηκε και στις πρόσφατες πυρκαγιές αλλά και καθημερινά σε όποια αποστολή τους ανατεθεί.