Το ΓΕΑ ετοιμάζει μελέτη για 5ης γενιάς μαχητικά F-35A

Το ΓΕΑ ετοιμάζει μελέτη για 5ης γενιάς μαχητικά F-35A



Την ώρα που χτίζεται διαρκώς το οπλικό μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας, το Επιτελείο που δεν σταματά να εργάζεται κάτω από τις κατευθύνσεις που δίνει το πρώτο «γεράκι» της Πολεμικής Αεροπορίας, έχει εστιάσει και στην προετοιμασία του εδάφους της 5ης γενιάς.

Η βουλή αυτό το διάστημα έχει εγκρίνει προγράμματα που εκτοξεύουν τις δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας. Τα όπλα που πήραν το πρώτο πράσινο φως δημιουργούν έναν ιδιαίτερα ισχυρό αεροπορικό στόλο με σημαντικές δυνατότητες οι οποίες φτάνουν μεν αλλά με καθυστέρηση στην Πολεμική Αεροπορία

«Αν όχι τώρα, τότε πότε λένε;» Επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας που «διαβάζουν» τις αλλαγές μέσα από τις εκατοντάδες συμμετοχές των πολεμικών μοιρών σε ασκήσεις στο εξωτερικό, αλλά και τις μετέπειτα αναφορές των αεροπόρων για το πως διαμορφώνεται το αεροπορικό «τοπίο» όταν υπάρχει το ιπτάμενο κέντρο διοίκησης που είναι το F-35.

Μάλιστα αυτές τις μέρες οι ιπτάμενοι της 336 Μοίρας μαζεύουν πολύτιμες εμπειρίες από την Blue Flag στην οποία μετέχουν τα Ισραηλινά F-35.


Σίγουρα η αναμονή της αναβάθμισης των F-16 Block 50 (σ.σ. που θεωρείται ένα μικρό αλλά ουσιώδες πρόγραμμα) είναι ένας αναγκαίος και επιβεβλημένος εκσυγχρονισμός διότι εκτός από ποιοτικά μαχητικά που θέλει η Ελλάδα, πρέπει απέναντι στην Τουρκία να έχει πάντοτε διαθέσιμους αριθμούς αεροσκαφών για την αντιμετώπιση των προκλήσεων.

Τα 38 «50άρια» ανεβάζουν το επίπεδο της δικτυοκεντρικής επαφής των αεροσκαφών στα 122 από 84 που είναι στην αναβάθμιση των Viper κι αυτό σημαίνει πως η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να διαθέτει μια διαλειτουργική ραχοκοκαλιά.

Από την MDCA στην 5η γενιά…
Από την άλλη πλευρά το αεροπορικό Επιτελείο αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει το έδαφος να ξεκινήσει η απαραίτητη διαδικασία και για την 5η γενιά. Ιδίως τώρα που οι γεωπολιτικές συνθήκες μετά την υπογραφή της MDCA και τις συζητήσεις του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών με τον Αμερικανό ομόλογό του κινήθηκαν και γύρω από το F-35.

Την ίδια στιγμή η Τουρκία παραμένει εκτός του προγράμματος 5ης γενιάς και παράλληλα στις Ηνωμένες Πολιτείες ήχησε συναγερμός και άρχισαν αντιδράσεις για την προσπάθεια της Άγκυρας ν’ αποκτήσει νέα F-16 Viper και να αναβαθμίσει σημαντικό αριθμό στον ίδιο τύπο. Οι κυρώσεις ισχύουν απόλυτα για την Τουρκία, επισημαίνουν στο Κογκρέσο αρκετοί βουλευτές που δείχνουν την διάθεση να μη συναινέσουν σ’ αυτό που αποπειράται να κάνει η γείτονα με τα F-16.

Οι Αμερικανοί ενώ έχουν φέρει σε δυσχερή θέση την Άγκυρα, δεν θέλουν να την απομακρύνουν από τον δυτικό άξονα και να την παραδώσουν στη Ρωσία, αν και οι σχέσεις πλέον ΗΠΑ- Τουρκίας έχουν τραυματιστεί από τους S-400. Ωστόσο αξιόπιστες πηγές της αγοράς των εξοπλισμών σημειώνουν πως αυτά δεν μπορούν να στερούν από την Ελλάδα, την αλλαγή σελίδας στον τομέα της σύγχρονης αεροπορικής πλατφόρμας που αντανακλά στο μέλλον, ελέω του ισοζυγίου δυνάμεων.

Μάλιστα από τις Ηνωμένες Πολιτείες σημειώνουν αξιόπιστες πηγές, πως εφόσον πάρει την μεγάλη απόφαση η Ελλάδα, δεν αποκλείεται να μπει σε μια ικανοποιητική σειρά για τις παραγγελίες των νέων μαχητικών. Το βέβαιο είναι ότι μια έγκαιρη συμφωνία μπορεί να φέρει F-35 όταν στην Ελλάδα εξέρχονται από την ΕΑΒ, αν όλα πάνε βάσει χρονοδιαγράμματος, τα τελευταία F-16 Viper.

Αεροσκάφη με το σταγονόμετρο για τη διεθνή αγορά
Την μερίδα του λέοντος κάθε χρόνο παίρνει η Αμερικανική πολεμική αεροπορία, από την παραγωγή των 156 μαχητικών που παράγονται ετησίως από την Lockheed Martin.

Αμέσως μετά έρχονται οι «δικαιούχοι», Μεγάλη Βρετανία, Καναδάς, Ιταλία, Νορβηγία, Δανία, η Αυστραλία, το Ισραήλ και η Σιγκαπούρη, με αποτέλεσμα περίπου τα 130 μαχητικά να κατευθύνονται εκεί.

Μένουν maximum 30 F-35 για όλους τους άλλους πελάτες που αυτή τη στιγμή φτάνουν τους οκτώ και μέσα εκεί, μέσω των FMS, μπορεί και η Ελλάδα να ενταχθεί.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γ.Σ