Τι συμβαίνει με την αναβάθμιση των F-16 Block 50

Τι συμβαίνει με την αναβάθμιση των F-16 Block 50



Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Οι αναβολές στην παρουσίαση του προγράμματος αναβαθμίσεως των 38 μαχητικών F-16 Block 50 ενώπιον της αρμοδίου Επιτροπής της Βουλής, ώστε να ληφθεί η έγκριση κι εν συνεχεία να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την κατάρτιση κι ανάθεση συμβάσεως, έχουν οδηγήσει σε σενάρια για την πρόθεση ή όχι της κυβερνήσεως να προβεί στην υλοποίησή του. Ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε αναφέρει ευθέως ότι η κυβέρνηση επιδιώκει την μέγιστη δυνατή συναίνεση από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς σχετική προεργασία είχε γίνει και επί προηγουμένης κυβερνήσεως. Ωστόσο, στην πραγματικότητα αιτία είναι οι επιφυλάξεις του ΥΕΘΑ και της κυβερνήσεως ως προς το συνολικό κόστος του προγράμματος που είχε διαμορφωθεί.

Αρχικώς το κόστος του προγράμματος, οριζόταν σε 420 εκατ. € περίπου. Ωστόσο, εν συνεχεία, το κόστος του προγράμματος εκτοξεύθηκε στα 700 εκατ. €! Αφηνόταν να διαρρεύσει ότι το συγκεκριμένο ύψος δαπάνης περιελάμβανε και άλλα «συστατικά», όπως επί παραδείγματι την προμήθεια ατρακτιδίων Sniper και όπλων για τα αεροσκάφη, πληροφορία η οποία διακινήθηκε μάλιστα αρκετά από τα διάφορα μέσα. Αυτό όμως δεν είχε βάση, δεδομένου ότι στους πίνακες των προγραμματιζόμενων εξοπλιστικών προγραμμάτων, τα προγράμματα αεροπορικών όπλων για F-16 ή των Sniper, ήταν ξεχωριστά καταχωρημένα από το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των F-16 Block 50, για το οποίο μάλιστα προβλεπόταν κατάθεση προκαταβολής 200 εκατ. € αμέσως μετά την συμβασιοποίηση, εντός του 2021. Ενδεικτικώς, η περίπτωση συγκεκριμένα των Sniper, αφορά 30 συστήματα, κόστους 90 εκατ. €.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόγραμμα αναβαθμίσεως «φούσκωσε», λόγω της προσθήκης προβλέψεως δαπάνης για την πιστοποίηση νέων όπλων, όπως αυτά που φέρουν οι πιο προηγμένες εκδόσεις των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Στην εν λόγω δαπάνη, προστέθηκαν και άλλες προβλέψεις στο πλαίσιο της συμφωνίας Ασφάλειας Εφοδιασμού και Πληροφοριών (SSI) ένα σημείο στο οποίο η κυβερνητική αντίληψη είναι τουλάχιστον επιφυλακτική, εάν ληφθεί υπ’ όψιν και το προηγούμενο της αντίστοιχης SSI που προβλεπόταν στην υπογραφείσα επί ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σύμβαση των F-16V, οδηγώντας τον Νίκο Παναγιωτόπουλο από την πρώτη στιγμή αναλήψεως των καθηκόντων του σε επαναδιαπραγμάτευση της SSI.

Στην παρούσα φάση, το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των F-16 Block 50 επαναπροσδιορίζεται κατόπιν πολιτικής εντολής αλλά θα προχωρήσει με συνολική καθυστέρηση μερικών μηνών. Δεδομένου πάντως ότι η περίπτωση δεν αφορά διακρατική σύμβαση, όπως εκείνη των 84 F-16V, αλλά εμπορική μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Lockheed Martin, ευνοείται το πεδίο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση ουσιαστικών ανταλλαγμάτων για την Πολεμική Αεροπορία.