Παιχνίδια πολέμου στη Μεσόγειο για το κουφάρι ενός F-35



Ο κατάπλους των σκαφών σε λιμάνια της Κρήτης σήμανε το τέλος μίας από τις πιο δύσκολες και σύνθετες αποστολές εντοπισμού και ανέλκυσης που έχει διεξαχθεί ποτέ στα ύδατα της Μεσογείου. Ολοκληρώθηκε με επιτυχία την περασμένη Τετάρτη και αμέσως μετά το βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό ανακοίνωσε πως το μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς τύπου F-35 που κατέπεσε σε διεθνή ύδατα ανοικτά της Κρήτης την 17η Νοεμβρίου είναι πλέον ασφαλές, μαζί με όλα τα άκρως απόρρητα συστήματά του. Σύμφωνα με το Λονδίνο καμία «εχθρική» δύναμη δεν κατάφερε ούτε να εξετάσει ούτε να αποσπάσει εξαρτήματα του πιο προηγμένου μαχητικού αεροσκάφους στον κόσμο. 

Το βίντεο του αεροσκάφους που βρίσκεται σε πορεία απονήωσης από το αεροπλανοφόρο HMS Queen Elizabeth και με το που φτάνει στο τέλος του διαδρόμου πέφτει στη θάλασσα αντί να ίπταται έκανε το γύρο του κόσμου. Ο βρετανός πιλότος πρόλαβε να ενεργοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα του αεροσκάφους ενώ στη συνέχεια διακομίστηκε σώος και αβλαβής στο αεροπλανοφόρο. Αμέσως, ωστόσο, σήμανε συναγερμός στους κόλπους του ΝΑΤΟ, με την Βορειοατλαντική Συμμαχία να κινητοποιείται με στόχο να μην καταλήξουν το «αόρατο» μαχητικό και τα πολύτιμα τεχνολογικά μυστικά του σε εχθρικά χέρια. 

Στο ρεπορτάζ του ο Τζανλούκα ντι Φέο της La Repubblica υπενθυμίζει πως το σημείο του ατυχήματος δεν απέχει πολύ από το λιμάνι της Ταρτούς (Ταρσός), όπου βρίσκεται η συριακή βάση του πολεμικού ναυτικού της Ρωσίας το οποίο οργώνει τα νερά της Ανατολικής Μεσογείου όχι μόνο με πολεμικά πλοία αλλά και με τουλάχιστον δύο υβριδικά υποβρύχια τύπου Kilo, τελευταίας γενιάς. «Δεν είναι τυχαίο πως τις ημέρες που ακολούθησαν τη συντριβή, τα μεγάλα αμερικανικά Boeing P8 – Poseidon που απογειώθηκαν από την αεροπορική βάση της Σιγκονέλα στη Σικελία, παρακολουθούσαν υποβρύχια που καταδύονταν μεταξύ των ακτών της Λιβύης και της Κύπρου», αναφέρει ο ιταλός δημοσιογράφος, κάνοντας λόγο για «πραγματικές μάχες με σόναρ και ραντάρ, ούτως ώστε να αποτραπεί η προσέγγιση εχθρικών σκαφών στη ζώνη των ερευνών». Oμως στενά παρακολουθούνταν συγχρόνως και οι κινήσεις πλοίων της Τουρκίας, η παρουσία των οποίων είναι «διαρκής και άλλο τόσο επιθετική σε αυτά τα ύδατα», επισημαίνει ο ντι Φέο. Εχοντας αποκλειστεί από το πρόγραμμα των F-35, η Αγκυρα σίγουρα θα ήθελε να εντοπίσει έστω μέρος από τα συντρίμμια του υπερσύγχρονου αεροσκάφους που διακαώς επιθυμεί να αποκτήσει. 

Για να αποκλείσουν την περιοχή και να αρχίσουν να οργώνουν ηλεκτρονικά τον βυθό, με τη ναυαρχίδα της Αυτής Μεγαλειότητος και τη συνοδεία της με τουλάχιστον δύο αντιτορπιλικά και μία φρεγάτα, ενώθηκαν ακόμη δύο αντιτορπιλικά, ένα της Γερμανίας και ένα της Πορτογαλίας, ενώ στην επιχείρηση συμμετείχε και η Ιταλία, με μία φρεγάτα και έναν στολίσκο ναρκαλιευτικών. Τελικά το βυθισμένο F-35 εντοπίστηκε έπειτα από δέκα ημέρες με τη συνδρομή του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού που απέστειλε τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό από τον ναύσταθμο των ΗΠΑ στη Ρότα της Ισπανίας.

 Οι εργασίες για την ανέλκυση του μαχητικού αεροσκάφους διήρκεσαν μία εβδομάδα ενώ συμμετείχαν και δύο πλοία ανεφοδιασμού ανοικτής θαλάσσης τα οποία μίσθωσε η βρετανική κυβέρνηση – το αμερικανικό Gary Chouster και το ιταλικό Ng Worker που φέρουν αμφότερα πανίσχυρους γερανούς. Για την ανάκτηση του βυθισμένου μαχητικού χρησιμοποιήθηκε ένα τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος το οποίο έδεσε το F-35 σε μια σειρά από ειδικούς πλωτήρες που το έφεραν τελικά στην επιφάνεια. 

Επειτα από μια σύντομη στάση στη βάση της Σούδας το αεροσκάφος επρόκειτο να μεταφερθεί αεροπορικώς στη Βρετανία με στόχο να διαπιστωθεί εάν είναι δυνατή ή επισκευή του ή, έστω, η αφαίρεση των πολύτιμων εξαρτημάτων του που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως ανταλλακτικά. Μάλιστα το αεροσκάφος που κατέληξε στη θάλασσα ήταν ένα F-35B  (υπάρχουν επίσης το F-35Α και το F-35C) το κόστος του οποίου αγγίζει τα 120 εκατομμύρια δολάρια, καθώς έχει τη δυνατότητα να απογειώνεται από μικρούς διαδρόμους και να προσεδαφίζεται κάθετα. Οσον αφορά τα αίτια του δυστυχήματος, προς το παρόν επισήμως δεν έχει ανακοινωθεί κάτι σχετικό. Ωστόσο θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως επρόκειτο για ανθρώπινο λάθος. Διαφορετικά ολόκληρος ο στόλος των F-35B (πέρα από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία διαθέτουν επίσης η Ιταλία και η Ιαπωνία) θα είχε καθηλωθεί εν αναμονή του πορίσματος των ειδικών.