Τι τρέχει με τον εκσυγχρονισμό των 38 F-16 Block 50 και δεν προχωρά το πρόγραμμα;



Σε διαρκή περιδίνηση ο εκσυγχρονισμός των 38 F-16 Block 50 - Παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις, το πρόγραμμα δεν προχωρά και χάνονται πολύτιμος χρόνος και χρήμα

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Χθες ήταν προγραμματισμένη μία ακόμη συνεδρίαση της Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής. Μία συνεδρίαση στην οποία και πάλι δεν εισάγεται το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 38 F-16 Block 50, που εδώ και δυόμισι χρόνια παραμένει στο συρτάρι του υπουργείου Άμυνας χωρίς κανείς να μπορεί να εξηγήσει τον λόγο.

Παρόλο που η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και η ίδια η κυβέρνηση έχουν κατ’ επανάληψη διαβεβαιώσει πως ο εκσυγχρονισμός θα προχωρήσει και πως τα χρήματα υπάρχουν και έχουν δεσμευθεί, εντούτοις οι μήνες περνούν με κίνδυνο να χαθεί το όποιο όφελος από τη συνέργεια των δύο προγραμμάτων, της αναβάθμισης των Block 52+ και Block 52+ adv σε Viper και του εκσυγχρονισμού των Block 50. Η ταυτόχρονη υλοποίηση των προγραμμάτων είναι κρίσιμη, καθώς τα απάρτια που βγαίνουν από τον έναν τύπο θα τοποθετηθούν αμέσως στον άλλο, ελαχιστοποιώντας το ρίσκο απωλειών που θα είχε η αποθήκευση πανάκριβων συστημάτων σε ακατάλληλους χώρους, όπου θα βρίσκονται εκτεθειμένα σε σκόνες και υγρασία.

Αντίθετα, η ενσωμάτωση των ραντάρ, του υπολογιστή μάχης και άλλων σημαντικών συστημάτων, κάποια από τα οποία θα τοποθετηθούν για πρώτη φορά στα Block 50, όπως το απαραίτητο πλέον Link-16, θα «απογειώσουν» τις επιχειρησιακές δυνατότητες των 38 αεροσκαφών και θα τους δώσουν τη δυνατότητα σε δύο Πολεμικές Μοίρες, την 341 «Βέλος» και την 347 «Περσέας», να παραμείνουν για πολλά χρόνια ακόμη στην πρώτη γραμμή της αποτροπής. Στο πρόγραμμα προβλέπονται ακόμη η απόκτηση συστήματος στοχοποίησης επί κάσκας αλλά και τα ατρακτίδια Sniper για τα F-16.

Εκτός όμως από τα Block 50, το πρόγραμμα είναι απολύτως απαραίτητο και για τον υπόλοιπο στόλο των μαχητικών αεροσκαφών που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς περιλαμβάνει και την πιστοποίηση νέων όπλων, όπως οι πύραυλοι HARM (AARGM) και Harpoon που βρίσκονται στο «στόχαστρο» της Ελλάδας.

Στρατιωτικές πηγές, πάντως, ξεκαθαρίζουν ότι δεν υπάρχει πολυτέλεια για νέα παράταση στο πρόγραμμα, καθώς οι γείτονες δείχνουν με σαφήνεια τις διαθέσεις τους στο Αιγαίο. Η Τουρκία από τη μία πλευρά επαναφέρει τις διεκδικήσεις της, τις οποίες επιχειρεί να παγιώσει με υπερπτήσεις και παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, και από την άλλη πιέζει για την αγορά 80 νέων και την αναβάθμιση ακόμη 40 F-16. Η διεθνής συγκυρία, μάλιστα, φαίνεται να την ευνοεί και αν τελικά αποκτήσει τα νέα μαχητικά, θα έχει στη διάθεσή της 120 Block 70, τα οποία θα αντιπαραθέσει απέναντι σε 83 ελληνικά Viper. Αυτό σημαίνει ότι κανένα μαχητικό δεν περισσεύει από το οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας.

Αγωνία στην Αεροπορία

«Το πρόγραμμα θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει χθες», τονίζουν έμπειρα στελέχη της αεροπορικής βιομηχανίας, καθώς, ακόμη και αν περάσει στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Εξοπλισμών, θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια μέχρι να ξεκινήσει η υλοποίησή του, αφού η Αθήνα θα πρέπει να στείλει επίσημο αίτημα στην αμερικανική κυβέρνηση και να περιμένει την απάντηση σε περίπου εννιά μήνες. Από εκεί και πέρα, οι διαδικασίες της διαπραγμάτευσης θα χρειαστούν στην καλύτερη περίπτωση άλλους τρεις με τέσσερις μήνες, ενώ σχεδόν ένας χρόνος θα απαιτηθεί για τις υποδομές που θα κατασκευαστούν στην Αγχίαλο και την εκπαίδευση του προσωπικού που θα επιφορτιστεί με τον εκσυγχρονισμό των Block 50.

Ωστόσο, παρά τις συνεχείς αναβολές και τις διαβεβαιώσεις από κυβερνητικά στελέχη πως ο εκσυγχρονισμός των 38 F-16 Block 50 θα έρθει εντός των πρώτων μηνών του έτους, πλησιάζουμε ήδη στα μισά του 2022 και προς το παρόν δεν φαίνεται φως στο τούνελ, ενώ κανείς δεν είναι σε θέση να δώσει πειστικές απαντήσεις για τον λόγο της καθυστέρησης.