Πληθαίνουν οι υποψήφιοι για τις νέες κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού



Με την προθεσμία που έχει θέσει η κυβέρνηση σχετικά με τον τρόπο διάθεσης του συμπληρωματικού προϋπολογισμού περίπου δύο δισ. για τις ανάγκες ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) με κύριες μονάδες επιφανείας (κορβέτες ή φρεγάτες) να πλησιάζει στο τέλος του, πληθαίνει η εκδήλωση ενδιαφέροντος από διάφορους υποψηφίους.

Βασίλης Νέδος

Αυτή την εβδομάδα βρέθηκαν στην Αθήνα και είχαν επαφές με τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) και το Π.Ν. αντιπροσωπεία της βρετανικής Babcock (και των Thales UK και MBDA για τα ηλεκτρονικά, τα οπλικά συστήματα και τα ραντάρ) και στελέχη της DSE, η οποία αποτελεί τον κρατικό φορέα για εξαγωγές οπλικών συστημάτων.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η πρόταση των Βρετανών περιλαμβάνει εγγυήσεις χρηματοδότησης για το ποσό που θα χρειαστεί προκειμένου να ναυπηγηθούν νέες φρεγάτες τύπου Arrowhead 140, αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ του Π.Ν. και απαραίτητες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγικών εγκαταστάσεων που θα χρησιμοποιηθούν (Σκαραμαγκά, Ελευσίνα ή ναύσταθμος Σαλαμίνας).

Το ποσό αυτό θα εξασφαλιστεί, εφόσον επιλεγεί η βρετανική πρόταση, από την UK Export Finance, που λειτουργεί περίπου ως τράπεζα. Δίχως να τιμολογείται η τελική πρόταση των Βρετανών, ουσιαστικά προτείνουν τη ναυπήγηση μέχρι και 4 φρεγατών Arrowhead 140 και την αναβάθμιση των 4 ΜΕΚΟ του Π.Ν. Οι Βρετανοί έχουν ήδη συζητήσει και με τα δύο ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας και, λόγω του τρόπου ναυπήγησης του πλοίου ανά τμήματα, μπορεί υπό προϋποθέσεις να γίνει και στα δύο ταυτόχρονα.

Για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ ισχυρές υποψηφιότητες έχουν, επίσης, οι Αμερικανοί και η κοινοπραξία TKMS (Γερμανία) και Thales Netherlands (Ολλανδία). Μικρότερες ή μεγαλύτερες κορβέτες προτείνουν ακόμα η Γαλλία, η Ολλανδία, η Ιταλία, οι ΗΠΑ, ενώ υφίσταται υπό επεξεργασία και εκείνη των Γερμανών και Ισραηλινών για τις Sa’ar 6 που χρησιμοποιεί το ισραηλινό Ναυτικό.

Οπως η «Κ» έχει σημειώσει εγκαίρως, η απόφαση για τις ΜΕΚΟ είναι ειλημμένη και προχωράει κανονικά, ενώ υφίσταται η εκτίμηση πως η απόφαση για το υπολειπόμενο 1,5-1,7 δισ. για τη ναυπήγηση κορβετών ή φρεγατών θα ληφθεί εντός του θέρους. Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο προβλέπει εγχώρια παραγωγή, ως εκ τούτου απαιτείται να επιλυθούν τάχιστα οι εκκρεμότητες που αφορούν τα ναυπηγεία.