Υποστήριξη αεροσκαφών C-130



Κατατέθηκε σήμερα Ερώτηση στη Βουλή από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κ. Βασίλη Κεγκέρογλου, κα Ευαγγελία Λιακούλη, κ. Γεώργιο Αρβανιτίδη, κ. Κωνσταντίνο Σκανδαλίδη, κα Νάντια Γιαννακοπούλου, κα Αντωνία (Τόνια) Αντωνίου, κ. Ιλχάν Αχμέτ, κ. Χρήστο Γκόκα, κ. Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλο, κ. Δημήτριο Κωνσταντόπουλο, κ. Γεώργιο Μουλκιώτη, κ. Μπουρχάν Μπαράν, κ. Απόστολο Πάνα, κ. Γεώργιο Παπανδρέου, κ. Ανδρέα Πουλά και κ. Γεώργιο Φραγγίδη, κατόπιν προτάσεων του Τομέα Άμυνας, με τίτλο «Υποστήριξη αεροσκαφών C-130», προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Νικόλαο Παναγιωτόπουλο.

Η διαθεσιμότητα των αεροσκαφών (Α/Φ) C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) συνεχίζει σε χαμηλά επίπεδα, ενώ η υποστήριξή τους στην ΕΑΒ δεν έχει βελτιώσει μέχρι τώρα σημαντικά τη διαθεσιμότητά τους. 

Η απάντηση που λάβαμε σε σχετική ερώτησή μας (22.1.21) για το θέμα από τον ΥΕΘΑ δεν μας ικανοποίησε, ενώ η τελευταία αντίστοιχη (8.3.22), παρά την παρέλευση 2 μηνών, δεν έχει μέχρι σήμερα απαντηθεί από τον Υπουργό.

Οι όποιες ενέργειες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αν και εφόσον έχουν υπόσταση, δεν έχουν οδηγήσει στην επίλυση του προβλήματος.

Η μεταφορική ικανότητα της ΠΑ και των ΕΔ είναι καθοριστικής σημασίας για την έκβαση των ενδεχόμενων επιχειρήσεων, αλλά και τα υπόψη Α/Φ απαιτείται να συνδράμουν  στο κοινωνικό έργο της ελληνικής κοινωνίας, όπως οι αεροδιακομιδές, αλλά και στην σημαντικότατη αποστολή της έρευνας και διάσωσης στο FIR Αθηνών.

Με σκοπό να διερευνηθεί το πολύ σοβαρό αυτό ζήτημα και να ενημερωθούμε σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι, αλλά και να θιγεί η μη απόκριση του ΥΕΘΑ επί της τελευταίας ερώτησής μας, κατατέθηκε σχετική ερώτηση.

Συγκεκριμένα, στην υπόψη ερώτηση, αναφέρεται ότι, 
Το Κίνημα Αλλαγής κατέθεσε την υπ’ αριθμ. 3479/22.1.21 ερώτηση για την εργοστασιακή συντήρηση των Α/Φ C-130. Με τη σχετική σας απάντηση (Φ.900α/2939/17569/16.2.21/ΥΠΕΘΑ/ΓΝΠ/ΤΚΕ), μας γνωρίσατε ότι δεδομένης της χαμηλής διαθεσιμότητας του συγκεκριμένου τύπου Α/Φ και της μη ικανοποιητικής απόδοσης της ΕΑΒ ως προς το ρυθμό συντήρησης και απόδοσης αυτών στην ΠΑ, εξετάζετε εναλλακτικές επιλογές για τη λύση του επείγοντος προβλήματος. Επίσης, μας είχατε γνωρίσει χρονοδιάγραμμα παραδόσεων στην ΠΑ των Α/Φ που βρίσκονταν ενταγμένα στην ΕΑΒ, σύμφωνα με την έγγραφη δέσμευση της ίδιας της εταιρείας. 

Στις 8/3/22 κατατέθηκε εκ νέου από το Κίνημα Αλλαγής η υπ’ αριθμ. 3752 ερώτηση σχετικά με την εργοστασιακή συντήρηση και υποστήριξη μεταφορικών αεροσκαφών C-130, χωρίς μέχρι σήμερα να έχετε δώσει απαντήσεις στα τεθέντα ερωτήματα.
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο, στις 4/5/2022 πραγματοποιήθηκε σύσκεψη του ΔΣ της ΕΑΒ, όπου ελήφθη, με οριακή πλειοψηφία, απόφαση ανάθεσης της συντήρησης μέρους των Α/Φ σε ιδιωτική εταιρία. 

Δεδομένου ότι, μετά την παρέλευση πλέον του ενός έτους από την απάντησή σας (16.2.21) και περίπου 3 χρόνια διακυβέρνησής σας, το πρόβλημα παραμένει άλυτο, αφού η κατάσταση της διαθεσιμότητας του στόλου των Α/Φ C-130 παραμένει στα ίδια χαμηλά επίπεδα και ενδεχομένως έχει επιδεινωθεί, και ως εκ τούτου τίθενται εύλογα ερωτήματα για την κατάσταση του στόλου των υπόψη Α/Φ που αναμένουν επί μακρόν να ενταχθούν σε εργοστασιακό φορέα, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η μεταφορική ικανότητα της ΠΑ και των ΕΔ εν γένει.
Δεδομένου ότι, εκτρέποντας έργο εργοστασιακής συντήρησης Α/Φ C-130 εκτός ΕΑΒ δημιουργούνται προϋποθέσεις απαξίωσης της εταιρίας.

Δεδομένου ότι, η Τουρκία συνεχίζει με εντονότατο ρυθμό την αναθεωρητική πολιτική της και η μεταφορική ικανότητα της ΠΑ και των ΕΔ είναι καθοριστικής σημασίας για την έκβαση των ενδεχόμενων επιχειρήσεων.

Δεδομένου ότι, οι δυνατότητες των υπόψη Α/Φ συνδράμουν στην σημαντικότατη αποστολή της έρευνας και διάσωσης στο FIR Αθηνών, καθώς και στο μεγάλο κοινωνικό έργο, όπως είναι οι αεροδιακομιδές.

Ερωτάσθε εκ νέου κ. Υπουργέ:
1. Για ποιους λόγους το πρόβλημα εξακολουθεί να παραμένει σε εκκρεμότητα; 
2. Πόσα Α/Φ C-130 και κινητήρες τους αποδόθηκαν από την ΕΑΒ κατά το έτος 2021 και 2022 και για ποιους λόγους δεν αποδόθηκαν όσα προέβλεπε το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα της εταιρείας;
3. Ποιες συμβάσεις και με ποιες εταιρείες υπεγράφησαν για την εκτροπή του σχετικού φόρτου από την ΕΑΒ; Πόσα Α/Φ θα αναλάβουν; Διαθέτουν τις σχετικές πιστοποιήσεις όσον αφορά στα διεθνή αεροπορικά πρότυπα/προδιαγραφές στο αντικείμενο των αεροπορικών εργασιών; Ποιο θα είναι το συμβατικό κόστος και ο χρόνος παράδοσης των Α/Φ στην ΠΑ;
4. Ποιες διακρατικές ή εμπορικές συμβάσεις έχουν υπογραφεί για την γενικότερη υποστήριξη των Α/Φ σε όλα τα επίπεδα συντήρησης και για όλα τα επιμέρους συστήματα των Α/Φ;