Η σημασία της αντιαρματικής τάφρου στον Έβρο για την άμυνα της Ελλάδας-Γιατί σκύλιασαν οι Τούρκοι



Πάγια αρχή για οποιοδήποτε κώλυμμα, φυσικό ή τεχνητό, είναι ότι θα πρέπει αυτό να επιτηρείται-ελέγχεται από δυνάμεις, μέσα και πυρά του αμυνομένου, άλλως πως ο επιτιθέμενος θα βρεί τρόπο να το παρακάμψει ή να περάσει μέσα από αυτό

Το ότι η χώρα μας συνεχίζει την κατασκευή της αντιαρματικής τάφρου στον Έβρο , αναφέρει ο εμπνευστής του έργου Στρατηγός (ε.α) και τέως Α/ΓΕΣ Φραγκούλης Φράγκος, σε πρόσφατο άρθρο του, επισημαίνοντας:

"Η Αντιαρματική Τάφρος του Έβρου, η κατασκευή της οποίας προχωρεί με εντατικούς ρυθμούς, θεωρείται πολύ σημαντική για την αμυντική θωράκιση της Ελλάδας και την αποτροπή κάθε απόπειρας τουρκικής εισβολής με άρματα.

Προχωρούν εντατικά στην περιοχή του Σουφλίου οι εργασίες κατασκευής της Αντιαρματικής Τάφρου που έχει συνολικό μήκος 135 χιλιόμετρα, πλάτος 32 μέτρα και βάθος 7 μέτρα και εκτείνεται παράλληλα με τον ποταμό Έβρο 

Το έργο εμπνεύστηκε το 2010 ο τότε Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Φράγκος Φραγκούλης, κατασκευάζεται αποκλειστικά από τις δυνάμεις του Μηχανικού των Ενόπλων Δυνάμεων και σε λίγο καιρό αναμένεται να ολοκληρωθεί σε όλο το μήκος του."

Γιατί όμως είναι στην πραγματικότητα τόσο σημαντική η αντιαρματική τάφρος στον Έβρο για την άμυνα της χώρας, και με ποιούς τρόπους αυτή πρέπει να ενισχυθεί στη συνέχεια;

Σε προγενέστερο άρθρο μας  εδώ και 2,5 χρόνια περίπου , αναφορικά με το "τί κινήσεις πρέπει να κάνει η Αθήνα μετά τις απειλές Ερντογάν για  αποστολή γεωτρύπανου στην ελληνική υφαλοκρηπίδα", εισηγούμασταν δέσμες  πολιτικών και στρατιωτικών μέτρων από την χώρα μας, που πολλές από αυτές υλοποιήθηκαν μεταγενέστερα χρονικά

Αναφορικά με τον Έβρο εισηγούμασταν  μεταξύ άλλων:

Νέα Αμυντική οργάνωση Έβρου ποταμού, συνδυασμός υπάρχουσας τάφρου με διάνοιξη  μεγάλων κρατήρων στο έδαφος όπισθεν αυτής και τοποθέτηση διαφορετικού ύψους οδόντων δράκοντος μετά από τους κρατήρες.

Ένα τέτοιο «πλέγμα» οχύρωσης δεν θα μπορεί να ξεπεραστεί από τις μεγάλου μήκους γέφυρες ζεύξης του ποταμού που διαθέτουν τα 2-5 ΣΜΧ των τούρκων στην περιοχή .

Η σημασία της αντιαρματικής τάφρου στον Έβρο

Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν φυσικά κωλύμματα και τεχνητά κωλύμματα

Στην πρώτη κατηγορία ανήκειμο ποταμός Έβρος και στη δεύτερη αντιαρματικοί τάφροι, ναρκοπέδια, οδόντες δράκοντος , κλπ

Το πεδινό , αναπεπταμένο, χωρίς σημαντικές εδαφικές εξάρσεις  του εδάφους σε Ανατολική και Δυτική Θράκη, με μικρές εξαιρέσεις, όπως στην περιοχή του Σουφλίου, του Αίνου, των υψωμάτων της Τσατάλτζας, ευνοεί την ανάπτυξη μάζας τεθωρακισμένων και αυτοκινούμενων μέσων τόσο από τουρκικής όσο από Ελληνικής πλευράς

Αυτός είναι και ο λόγος που τόσο η 1η Τουρκική Στρατιά, όσο και το φίλιο Δ Σώμα Στρατού, έχουν στις τάξεις τους απκλειστικά  μηχανοκίνητες και τεθωρακισμένους Σχηματισμούς

Η  βιαία διάβαση υδατίνου κωλύματος , εν προκειμένω του έβρου ποταμού, είναι μια σύνθετη, απαιτητική και κοστοβόρα σε αίμα και μέσα επιχείρηση εφόσον επιχειρηθεί από τους Τούρκους

Ωστόσο η στάθμη των υδάτων του ποταμού πέφτει ,ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετοί πόροι (σημεία) διάβασής του, χωρίς να απαιτείται η γεφύρωσή του προηγουμένως από τα τουρκικά Συντάγματα μηχανικού που ανά ένα υπάρχουν στα εμπρός ευρισκόμενα 2ο και 5ο Σώματα Στρατού της 1ης Τουρκικής Στρατιάς

Αυτό επαυξάνει τον κίνδυνο ελαχιστοποίησης του χρόνου διέλευσης του από τις Τουρκικές δυνάμεις με ταυτόχρονη μείωση των απωλειών τους, ενώ το αναπεπταμένο του εδάφους, ευνοεί την ταχυκινησία τους για κατάληψη αντικειμενικών σκοπών (ΑΝΣΚ) σε βάθος

Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι αυτή καθαυτή η Εγνατία οδός στοιχίζει άξονα επιθέσεως από μόνη της.

Τα παραπάνω οδήγησαν ορθότατα τον Στρατηγό Φραγκούλη στην απόφαση της δημιουργίας αντιαρματικής τάφρου, όπισθεν του Έβρου, της οποίας το βάθος, το μήκος και το πλάτος να είναι απαγορευτικά προς ζεύξη από τα μέσα γεφυροσκευής του τουρκικού μηχανικού

Επισημάνσεις-Συμπεράσματα

Επισημαίνουμε ωστόσο ότι πάγια αρχή για οποιοδήποτε κώλυμμα θα πρέπει να επιτηρείται από δυναμεις-μέσα και πυρά, άλλως πως ο επιτιθέμενος θα βρεί τρόπο να το παρακάμψει ή να περάσει μέσα από αυτό, κάτι το οποίο δεν φαίνεται δυνατό μέχρι τώρα

Παραδείγματα οχυρωματικών έργων που παρακάμφθηκαν και  υπερκεράστηκαν , υπάρχουν αρκετά στην στρατιωτική ιστορία , με γνωστότερο όλων ίσως, την κατάληψη της Γαλλίας από τους Γερμανούς το 1940, όταν παρακάμφθηκε από αυτούς η Γαλλική οχυρωματική γραμμή Μαζινώ, μέσω Αρδενών, με κατάληξη την πανωλεθρία των Βρετανών στη Δουκέρκη και την ήττα-κατάληψη της Γαλλίας από τους ναζί.


Ως εκ τούτου αναφορικά με την αντιαρματική τάφρο στον Έβρο, θα λέγαμε ότι αποτελεί ένα σημαντικότατο έργο που θα ενισχύσει την αποτρεπτική ικανότητα της Ελλάδας στην περιοχή του Έβρου ποταμού.

Ωστόσο θα πρέπει να συνοδεύεται από αναμόχλευση και επικαιροποίηση της διάταξης των δυνάμεών μας αλλά και των σχεδίων μας για αποφυγή υπερκέρασης της από τις τουρκικές δυνάμεις, οι οποίες είναι βέβαιο ότι θα επιχειρήσουν αεροκίνητες επιχειρήσεις στα πλευρά και νώτα της αμυντικής τοποθεσίας μας στον Έβρο με τις Ταξιαρχίες Καταδρομών και τα ελικόπτερα που διαθέτους στην Ανατολική Θράκη

Τέλος θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχώς και η πιθανότητα χρήσης του εδάφους της Βουλγαρίας από τους Τούρκους, κατά μήκος των συνόρων μας,  χωρίς έγκριση απαραιτήτως από τους Βούλγαρους, σε μια προσπάθεια κύκλωσης των στρατιωτικών μας δυνάμεων εκεί


 
Κλείνω επισημαίνοντας ότι τα τουρκικά σχέδια εισβολής στη Θράκη μας, έχουν περιποριστεί κατά πολύ και από έναν άλλο  σημαντικότατο παράγοντα που είναι οι ΗΠΑ, οι οποίες χρησιμοποιούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ως κόμβο μεταφοράς στρατιωτικών δυνάμεων και μέσων προς την Ευρώπη, εκμεταλλευόμενες το σιδηροδρομικό της δίκτυο πρωτίστως και το οδικό της δευτερευόντως πρός τα Βαλκάνια-Ανατολική Ευρώπη-Ουκρανία

Αντιλαμβανόμαστε ότι το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο του νομού Έβρου θα πρέπει να είναι ασφαλή για τους παραπάνω λόγους, κάτι που δεν αρέσει καθόλου στην Τουρκία, η οποία έχει επεκτατικά σχέδια στην περιοχή

Όταν μάλιστα το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο του νομού είναι παράλληλα και δίπλα στον Έβρο ποταμό, αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει αυτό....

loading...