To πρόγραμμα αναβάθμισης των 83 μαχητικών F-16 block 52+ και block 52+adv από
τις συνολικά πέντε Πολεμικές Μοίρες του Αράξου, της Σούδας αλλά και της
Λάρισας «τρέχει» απόλυτα εντός χρονοδιαγράμματος.
του Κώστα Σαρικά
H αρχή έγινε στις 12 Σεπτεμβρίου όταν από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην
Τανάγρα παραδόθηκαν στην Πολεμική μας Αεροπορία οι δύο πρώτες αναβαθμισμένες
«οχιές». H συνέχεια έπεται τις επόμενες ημέρες με την απογείωση ακόμη δύο
μαχητικών από την ΕΑΒ με προορισμό την 343 Πολεμική Μοίρα «Αστέρι» ενώ έως τα
τέλη του 2022 σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΕΑΒ αλλά και της HAF τα Ελληνικά
«γεράκια» θα έχουν παραλάβει ακόμη τέσσερις αναβαθμισμένες «οχιές».
Έτσι ήδη μέσα σε τέσσερις μήνες το οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας θα έχει
ενισχυθεί με την πρώτη οκτάδα από τα συνολικά 83 υπό αναβάθμιση μαχητικά. Την
ώρα μάλιστα που και η 332 Πολεμική Μοίρα «Γεράκι» θα διαθέτει στη φαρέτρα της
δώδεκα πανίσχυρα Rafale και μάλιστα τα έξι από αυτά θα είναι καινούργια.
Συνολικά δηλαδή τα «μπλε» φτερά κάνουν το πρώτο μεγάλο βήμα και περνούν στα
αεροσκάφη 4,5 γενιάς με ότι αυτό συνεπάγεται στην αποτρεπτική τους ισχύ και
στους συσχετισμούς δυνάμεων με την Τουρκική πολεμική αεροπορία η οποία
βρίσκεται σε ξεκάθαρο «vertigo».
To πρόγραμμα αναβάθμισης των 83 μαχητικών F-16 block 52+ και block 52+adv από
τις συνολικά πέντε Πολεμικές Μοίρες του Αράξου, της Σούδας αλλά και της
Λάρισας «τρέχει» απόλυτα εντός χρονοδιαγράμματος με τη συνεργασία με μεταξύ
ΕΑΒ, Πολεμικής Αεροπορίας και της κατασκευάστριας εταιρίας Lockheed Martin να
είναι εξαιρετική παρά τα κατά καιρούς προβλήματα.
Όμως το τελευταίο διάστημα ένα από τα «αγκάθια» τα οποία καλούνται να
αντιμετωπίσουν οι υπεύθυνοι του μεγαλύτερου προγράμματος αναβάθμισης στην
ιστορία της HAF είναι η «αιμορραγία» εξειδικευμένου προσωπικού το οποίο
αποχωρεί από την ΕΑΒ και το project των Viper εξαιτίας των δελεαστικών
οικονομικών προτάσεων που έχει από τον ιδιωτικό τομέα. Στελέχη με ιδιαίτερη
εξειδίκευση πάνω στα οποία στηρίζονται σημαντικά σκέλη του προγράμματος. Ήδη
οι πληροφορίες αναφέρουν ότι από τα περίπου 140 στελέχη που εργάζονται στο
πρόγραμμα έχει αποχωρήσει ένας σημαντικός αριθμός με τους αρμόδιους να
καταβάλουν μεγάλες προσπάθειες να σταματήσουν την «αιμορραγία» και να
αντικαταστήσουν τις «απώλειες». Οι προτάσεις που ήδη μελετούν αφορούν κίνητρα
παραγωγικότητας και μπόνους προκειμένου να συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς
εντός χρονοδιαγράμματος το μεγάλο πρόγραμμα της ΕΑΒ το οποίο έως τώρα
χαρακτηρίζεται ως απόλυτα επιτυχημένο. Και δείχνει ότι με σωστό σχεδιασμό και
οργάνωση η ΕΑΒ μπορεί τα επόμενα χρόνια να αναλάβει σημαντικό ρόλο ακόμα και
στο project των Stealth μαχητικών 5ης γενιάς F-35 ενόψει της εισόδου της
Πολεμικής μας Αεροπορίας στο «club» του «αόρατου» μαχητικού.
Την ίδια ώρα και εν αναμονή του δεύτερου ζεύγους Viper στην 343 Μοίρα στη
Σούδα έχει αρχίσει ένας μεγάλος αγώνας δρόμου για ιπτάμενους και τεχνικούς
προκειμένου να μυηθούν στα μυστικά των αναβαθμισμένων μαχητικών. Οι πρώτες
πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα εντελώς καινούργιο αεροσκάφος σε ότι αφορά τα
ηλεκτρονικά του συστήματα με τον ιπτάμενο να διαθέτει τεράστιο όγκο
πληροφοριών κατά πολύ μεγαλύτερο από αυτόν που έδιναν τα F-16 block 52+ adv.
Οι «οχιές» πλέον είναι απόλυτα δικτυοκεντρικά μαχητικά με δυνατότητα
συνεργασίας σε πολλαπλά επίπεδα τόσο με τα υπόλοιπα μαχητικά του αεροπορικού
στόλου όσο και με τα ιπτάμενα ραντάρ που διαθέτει στο οπλοστάσιο της η HAF.