Ξανά στο προσκήνιο ο αγωγός Μπουργκάζ – Αλεξανδρούπολη;



Απόπειρα αναβίωσης του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Ένα παλαιότερο σενάριο για την ενεργειακή επάρκεια βγαίνει από τα συρτάρια, λόγω των αυξήσεων στη ρωσική ενέργεια.

Το παλιό project του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη βγάζουν από το συρτάρι Ελλάδα και Βουλγαρία, χωρίς βέβαια την εμπλοκή του ρωσικού παράγοντα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, μάλιστα, επιβεβαιώνει τις συζητήσεις μεταξύ Αθήνας και Σόφιας για το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο. «Μας έχει προτείνει η Βουλγαρία το συγκεκριμένο έργο και βρισκόμαστε σε συζητήσεις», δήλωσε στον ΟΤ, προσθέτοντας ότι «η μεταφορά πετρελαίου θα γίνεται από το σημείο του αγωγού στην Αλεξανδρούπολη και οι ποσότητες του θα μεταφέρονται στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας».

Το θέμα της αναβίωσης του επενδυτικού σχεδίου που είχαν συμφωνήσει πριν από 15 χρόνια Ρωσία – Ελλάδα – Βουλγαρία έκανε γνωστό νωρίτερα σήμερα ο Βούλγαρος υπουργός Ενέργειας Rosen Hristov στη διάρκεια ανοιχτής συζήτησης που διοργάνωσε το ΙΕΝΕ μεταξύ υπουργών βαλκανικών χωρών.

Ο κ. Hristov επισήμανε για το τοπικό διυλιστήριο της Lukoil της Βουλγαρίας στην ουσία δε μπορούσε να προμηθευτεί αργό μέσω τάνκερ λόγω του πενταπλασιαμού των τελών στα Στενά του Βοσπόρου και γι’ αυτό επετράπη στη χώρα να προμηθεύεται αργό από άλλες πηγές. Ο υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας τόνισε πως έχει επανέλθει η συζήτηση για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη παράλληλα με τη διασύνδεση ελληνικών λιμανιών με βουλγαρικά λιμάνια.

Ο αγωγός επί της ουσίας, αν και εφόσον αναπτυχθεί αδειοδοτικά και κατασκευαστεί, θα λειτουργεί μεταφέροντας ποσότητες πετρελαίου με σκοπό την παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου.

Οι σχέσεις Πούτιν – Καραμανλή
Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ήταν ένα project που προωθούσαν από χρόνια οι χώρες της Ελλάδας και της Ρωσίας.

Η υλοποίηση του είχε φτάσει πολύ κοντά το 2007. Ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας Κώστας Καραμανλής είχε συμφωνήσει με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν και τον Βούλγαρο πρωθυπουργό Σεργκέι Στανίσεφ για την κατασκευή του αγωγού, ο οποίος θα διευκόλυνε τότε τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου προς τη Μεσόγειο αποφεύγοντας τα στενά του Βοσπόρου.

Μάλιστα τον Μάρτιο του 2007 οι αρμόδιοι υπουργοί είχαν υπογράψει και σχετική συμφωνία στο Μέγαρο Μαξίμου παρόντων των τριών αρχηγών κρατών.

Ο «Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη» δεν προχώρησε τελικά ποτέ στη φάση της κατασκευής με τη Βουλγαρία ένα με δύο χρόνια μετά να υπαναχωρεί από τη θέση της.

Η συνάντηση
Νωρίτερα σήμερα πραγματοποιήθηκε η πρώτη Διυπουργική Διάσκεψη για την Ενέργεια στην Αθήνα (1st Athens Ministerial Energy Dialogue), με πρωτοβουλία του υπουργού Κώστα Σκρέκα.

Σκοπός της Διάσκεψης, την οποία η ελληνική πλευρά αποσκοπεί στο να την εξελίξει σε θεσμό, είναι η εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων προκειμένου να επιτευχθεί η ενεργειακή ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής και να διασφαλιστούν προσιτές τιμές για τους καταναλωτές.

Στο υπουργικό Στρογγυλό Τραπέζι συμμετείχαν ο Υπουργός Πράσινης Μετάβασης της Ιταλίας, Gilberto Pichetto Fratin (μέσω τηλεδιάσκεψης), η Υπουργός Υποδομών και Ενέργειας της Αλβανίας, Belinda Balluku, ο Υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Rosen Hristov, ο Υπουργός Ενέργειας της Ρουμανίας, Virgil Daniel Popescu και η Κοσοβάρα Υπουργός Οικονομικών, Artane Rizvanolli.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δήλωσε:

«Η Ελλάδα σήμερα διοργανώνει την πρώτη Υπουργική Συνδιάσκεψη με συμμετοχή των ομολόγων μου από χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Σκοπός μας είναι να τη μετατρέψουμε σε ένα θεσμό διαλόγου, συνεργασίας και ενότητας. Γιατί μόνο μέσα από τις συμμαχίες και την ενεργειακή συνεργασία μπορούμε να πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα για τους πολίτες μας, σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο που η ενεργειακή κρίση απειλεί τη συνοχή της κοινωνίας μας, αλλά και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας».

Παράλληλα, στην 1η Διυπουργική Διάσκεψη για την Ενέργεια πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις για την ενεργειακή ασφάλεια και την πράσινη μετάβαση από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ, Μανούσο Μανουσάκη, τη Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, τον Διευθυντή του Γραφείου Ελλάδας του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP AG), Ιωάννη Μαρή και την Επενδυτική Λειτουργό στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Δέσποινα Τωμαδάκη. Θα ακολουθήσει συζήτηση και τα τελικά συμπεράσματα των παρουσιάσεων.

Πηγή: Το Βήμα