Αμερικανοί, Βρετανοί, Ιταλοί και Ολλανδοί σφάζονται στην “ποδιά” της Ελλάδας για τα εξοπλιστικά



«Μάχη» ξένων αμυντικών βιομηχανιών για τα εξοπλιστικά προγράμματα στην Ελλάδα
Μιχάλης Ψύλος • psilosm@naftemporiki.gr

H Ελλάδα ξόδεψε πέρυσι σχεδόν το 3,6% του Ακαθάριστου Εθνικού της Προϊόντος σε εξοπλισμούς. Το αντίστοιχο ποσοστό στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν 3,57% και στη Γερμανία μόλις 1,5%.

«Η Ελλάδα είναι ο ηγέτης στο ΝΑΤΟ», αλλά στις αμυντικές δαπάνες, γράφει η γερμανική Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Σε σύγκριση με την οικονομική ισχύ, καμία χώρα του ΝΑΤΟ δεν ξοδεύει περισσότερα για την άμυνα από την Ελλάδα. Η χώρα, ωστόσο, δεν έχει άλλη επιλογή, καθώς η Τουρκία απειλεί με επίθεση στα ελληνικά νησιά», εξηγεί η γερμανική εφημερίδα σε άρθρο του Μάικλ Μάρτενς, πρώην ανταποκριτής της FAZ, στην Αθήνα. «Σύμφωνα με στοιχεία του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα ξόδεψε πέρυσι σχεδόν το 3,6% του Ακαθάριστου Εθνικού της Προϊόντος σε εξοπλισμούς. Το αντίστοιχο ποσοστό στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν 3,57% και στη Γερμανία μόλις 1,5%.

Με τέτοια ποσοστά δαπανών, αλλά και τον Τουρκικό κίνδυνο συνεχώς παρόντα και αυξανόμενο, οι εταιρείες αμυντικού εξοπλισμού είναι φυσικό να έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στην Ελλάδα για να αποκομίσουν κέρδη.

Ενδεικτικό είναι το ρεπορτάζ της αμερικανικής ιστοσελίδας Defence News: «Την πρώτη ημέρα της Διεθνούς Έκθεσης Ναυτικής Άμυνας και Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας “Euranaval 2022”, στο Παρίσι τον περασμένο μήνα, ο νέος υπουργός Άμυνας της Γαλλίας Σεμπαστιάν Λεκορνί φρόντισε να συναντηθεί με τον υφυπουργό Άμυνας της Ελλάδας, Νικόλαο Χαρδαλιά, στο Ελληνικό περίπτερο. Υπήρχε λόγος για την ιδιαίτερη προσοχή: Το Παρίσι επιδιώκει επιθετικά αυξημένες σχέσεις με τις ένοπλες δυνάμεις της Αθήνας τα τελευταία χρόνια», γράφει η αμερικανική ιστοσελίδα . Υπενθυμίζει φυσικά την υπογραφή της Ελληνο-γαλλικής στρατηγικής συνεργασίας το 2021, αλλά και την σύμβαση για την ναυπήγηση τριών νέων φρεγατών για το Ελληνικό Ναυτικό.

Κατά τη διάρκεια της Euronaval, υπεγράφησαν 12 συμβάσεις μεταξύ ελληνικών εταιρειών αμυντικού υλικού και των γαλλικών Ομίλων NAVAL GROUP. Ηταν μάλιστα η πρώτη συμμετοχή της Ελλάδος στη EURONAVAL, τη μεγαλύτερη αμυντική έκθεση παγκοσμίως, την οποία στήριξε η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece), σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ).

Στην έκθεση, η οποία έγινε στο Παρίσι από 18-21 Οκτωβρίου, παρουσιάστηκαν προϊόντα ναυτικού αμυντικού εξοπλισμού, αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας και άμυνας, πολεμοφόδια, υπηρεσίες επικοινωνίας, εκπαίδευσης και ναυτιλιακής ασφάλειας, καθώς και οι τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.

Αλλά και άλλες χώρες , όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ολλανδία, η Ιταλία , επιδιώκουν επίσης νέες συνεργασίες με την Ελλάδα. Εταιρείες από τις χώρες αυτές εμφανίστηκαν φυσικά στην Euronaval και έδειξαν συντονισμένο ενδιαφέρον για ναυπηγική συνεργασσία με την Ελλάδα, σημειώνει το Defence News.

Τι θα γίνει με τις κορβέτες

Ένα σημαντικό πρόγραμμα είναι η ενίσχυση του ελληνικού στόλου με κορβέτες, που έχει ανασταλεί πρόσφατα, σύμφωνα με το Defense News. «Αλλά αυτό δεν εμπόδισε τους ανταγωνιστές να υπογράψουν νέες συμβάσεις με τοπικούς προμηθευτές για να ενισχύσουν την υποστήριξη μόλις προχωρήσει το πρόγραμμα. Η γαλλική Naval Group, η ολλανδική Damen, η βρετανική Babcock, η ιταλική Fincantieri και η αμερικανική Lockheed Martin έχουν μπει στο ρινγκ ,προσπαθώντας να αναλάβουν το πρόγραμμα για τις κορβέτες», γράφει η αμερικανική ιστοσελίδα.

«Αλλά το ελληνικό ναυτικό έχει θέσει προς το παρόν το πρόγραμμα σε παύση», λέει ο Τζόναθαν Γουόλτον αντιπρόεδρος επιχειρηματικής ανάπτυξης της βρετανικής Babcock International Group.

Η Babcock είχε προτείνει για το ελληνικό πρόγραμμα τη φρεγάτα Arrowhead 140 – που αποτελεί το πρότυπο για τις φρεγάτες Type 31 του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού.Το βρετανικό ναυπηγείο είχε επίσης ξεκινήσει συμφωνίες «κατ’ αρχήν» με τοπικούς προμηθευτές στην Ελλάδα για να προωθήσει τη συμφωνία, είπε ο Γουόλτον.

«Η γαλλική Naval Group πρότεινε την κορβέτα πολλαπλών χρήσεων GoWind 2500 για το Ελληνικό Ναυτικό. Η εταιρεία θα ναυπηγήσει τρεις νέες φρεγάτες FDI HN της κατηγορίας Belharra και προαιρετικά μια τέταρτη, στα ναυπηγεία της στο Λοριάν ,στη βόρεια Γαλλία, που αναμένεται να παραδοθούν το 2025 και 2026. Η εταιρεία ανακοίνωσε στις 21 Οκτωβρίου ότι η πρώτη φρεγάτα FDI HN τοποθετήθηκε σε ξηρή δεξαμενή, ξεκινώντας τη φάση συναρμολόγησης. Από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα FDI HN τον Μάρτιο, η Naval Group έχει υπογράψει περίπου 20 συμβάσεις για την ενίσχυση των σχέσεων με εταίρους της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων επτά στην έκθεση Euronaval ,ανέφερε η εταιρεία.

Αμερικανοί, Βρετανοί, Ιταλοί και Ολλανδοί

Η Ιταλία, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ολλανδία εργάζονται επίσης για να προσελκύσουν τους Έλληνες»,γράφει η Defence News

Η αμερικανική Lockheed Martin επιδιώκει να συνάψει συμβόλαιο για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών MEKO κατηγορίας Hydra της Ελλάδας, δήλωσε ο Ντον Μπρένερ,διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης για μικρά μαχητικά και συστήματα πλοίων. Το Ναυτικό των ΗΠΑ και η Lockheed Martin έκαναν σχετική προσφορά τον Δεκέμβριο του 2021 που επρόκειτο να λήξει τον επόμενο Μάρτιο. Η προσφορά παρατάθηκε μέχρι τον Σεπτέμβριο, ωστόσο, και έκτοτε έχει παραταθεί για δεύτερη φορά, έως τον Δεκέμβριο, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού, τονίζει ο Μπρένερ.

Η πρόταση της αμερικανικής εταιρείας περιλαμβάνει την προσφορά σειράς προϊόντων της Lockheed Martin με επίκεντρο το σύστημα διαχείρισης μάχης Aegis (CMS), δηλαδή την τοποθέτηση του COMBATSS-21 CMS στις φρεγάτες MEKO, παράλληλα με το σύστημα κάθετης εκτόξευσης Mark 41 της Lockheed και τα ελικόπτερα MH-60 Seahawk της Sikorsky..Η Ελλάδα έχει δεσμευτεί να αγοράσει επτά αεροσκάφη MH-60, με τις παραδόσεις να έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν στα τέλη του 2023, σύμφωνα με τον Μαρκ Ζέιβακ ,επικεφαλής της διεθνούς επιχειρηματικής ανάπτυξης της Sikorsky.

Ο όμιλος Babcock έχει επίσης υποβάλει πρόταση για την αναβάθμιση των φρεγατών MEKO, υπογραμμίζοντας την εμπειρία της στον εκσυγχρονισμό τέτοιων πλοίων για το ναυτικό της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας, είπε ο Γουόλτον.

Η ιταλική Fincantieri ανακοίνωσε στις 12 Οκτωβρίου ότι είχε υπογράψει πολλά μνημόνια συνεργασίας με «μια επιλογή νέων προμηθευτών» στην Ιταλική Πρεσβεία στην Αθήνα. Οι συμφωνίες θα εξυπηρετούσαν το πρόγραμμα του Ελληνικού Ναυτικού για την κατασκευή τεσσάρων νέων κορβετών με μια ελαφρύτερη έκδοση της φρεγάτας κλάσης Ντόχα.«Η Fincantieri έχει πραγματοποιήσει δραστηριότητες στην Ελλάδα προκειμένου να εντοπίσει προμηθευτές για έναρξη πιθανών συνεργασιών με αναφορά στο υπάρχον ελληνικό πρόγραμμα ή οποιοδήποτε νέο πρόγραμμα ναυτικών πλοίων, με κύριο στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας του Ομίλου με ελληνικές εταιρείες», ανέφερε η ιταλική εταιρεία σε δελτίο Τύπου.

Η Ολλανδική Damen Shipyards πρόσφερε τέλος, το σκάφος SIGMA 10514, το οποίο επελέγη πρόσφατα από το ναυτικό της Κολομβίας για το πρόγραμμα αντικατάστασης κορβετών και υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης με τον όμιλο Hellenic Marine Equipment Manufacturers & Exporters για να συνεργαστεί με περισσότερους από 60 τοπικούς προμηθευτές, σε περίπτωση που η εταιρεία κερδίσει το συμβόλαιο, είπε εκπρόσωπος της εταιρείας στο Defense News.

Ναυτεμπορική