Τουρκικά υποβρύχια: Το σχέδιο του Πολεμικού Ναυτικού για την αντιμετώπιση τους



Με μεγάλη καθυστέρηση, η Τουρκία παρέλαβε το πρώτο από τα έξι Υποβρύχια Type 214, το TCG Piri Reis, που πραγματοποιεί δοκιμές στο Αιγαίο και οι Τούρκοι Επιτελείς, ελπίζουν ότι σύντομα θα ενταχθεί σε υπηρεσία.

Η Άγκυρα έκανε ένα σημαντικό βήμα στην ενίσχυση του στόλου των Υποβρυχίων της, το οποίο όμως, όπως σημειώνουν ανώτατες πηγές του ελληνικού Ναυτικού Επιτελείου, δεν πρόκειται να αλλάξει τις ισορροπίες στον βυθό του Αιγαίου.

Πολλά βήματα μπροστά η Ελλάδα

Το Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη 15 έτη πολύτιμης επιχειρησιακής εμπειρίας από τη χρήση των Υποβρυχίων 214 στο περιβάλλον του Αιγαίου αλλά και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για να «πνίξει» τα τουρκικά Υποβρύχια όταν και αν απαιτηθεί.

Αρχικά, πρέπει να σημειωθεί ότι αν και πρόκειται για τον ίδιο τύπο Υποβρυχίου, η τουρκική έκδοση διαφέρει από την ελληνική καθώς είναι εφοδιασμένη με ηλεκτρονικά συστήματα εγχώριας παραγωγής αμφιβόλου αποδόσεως αφού δεν έχουν δοκιμαστεί.

Αντιθέτως, τα ελληνικά 214, εκτός από τη συμμετοχή τους σε νατοϊκές και εθνικές ασκήσεις και συνεργασίες, απέδειξαν την αξία τους στην ελληνοτουρκική κρίση του 2020, δίνοντας στο Πολεμικό Ναυτικό την πρωτοβουλία των κινήσεων αφού κατάφεραν να μείνουν «αόρατα» από τα τουρκικά σόναρ και να ελέγχουν όλα τα σημαντικά περάσματα του Αιγαίου.

Η Αθήνα όμως, σκοπεύει να διατηρήσει το πλεονέκτημα στον βυθό, εξοπλίζοντας τα Υποβρύχια της με νέες τορπίλες βαρέως τύπου.

Παρά τη σημαντική καθυστέρηση, το πρόγραμμα απόκτησης 44 τορπιλών SeaHake Mod4 τρέχει ήδη και οι πρώτες αναμένεται να παραληφθούν εντός του 2023.

Παράλληλα, αναβαθμίζονται και οι τορπίλες που υπάρχουν ήδη στο ελληνικό οπλοστάσιο ενώ εντός του έτους αναμένονται και τα νέα συστήματα αντιμέτρων και παρεμβολών που θα εγκατασταθούν στα τέσσερα Υποβρύχια 214 και στο αναβαθμισμένο 209.

Στο σχέδιο για την αντιμετώπιση των τουρκικών Υποβρυχίων, περιλαμβάνει και τα νέα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα ΜΗ-60 Romeo που θα βρίσκονται στη βάση του Πολεμικού Ναυτικού στο Κοτρώνι στα τέλη του 2023 και στη συνέχεια θα τοποθετηθούν στις νέες Φρεγάτες FDI και τις αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ του ελληνικού Στόλου.

Το Romeo θεωρείται το πιο ισχυρό ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο στον κόσμο και μέχρι το 2024, το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει επτά ελικόπτερα που θα αποτελούν το «μακρύ χέρι» των ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων.

Στην «αγορά» για νέα Υποβρύχια
Η «ολική επαναφορά» του ελληνικού Στόλου, εκτός από τις τρεις υπερσύγχρονες Φρεγάτες FDI Belharra και τις νέες Κορβέτες, περιλαμβάνει και την αγορά νέων Υποβρυχίων αλλά και εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων «θηρευτών» του Αιγαίου.

Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που έδωσε ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, έμπειρα Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού ερευνούν όλες τις διαθέσιμες επιλογές ώστε μέχρι τα τέλη της δεκαετίας, ο Στόλος να ενισχυθεί με τουλάχιστον δύο νέα Υποβρύχια.

Στο στόχαστρο των Επιτελών του Πολεμικού Ναυτικού, βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες, τα νέα Υποβρύχια Type 209, τα οποία, αν και μικρότερα σε μέγεθος από τα 214 κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» έχουν αντίστοιχες ή και αναβαθμισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες.

Στόχος της ηγεσίας του ΓΕΝ είναι η ισορροπία στον βυθό να μην αλλάξει και οι αθόρυβοι «κυνηγοί» του Αιγαίου να εξακολουθήσουν να αποτελούν τον «εφιάλτη» του τουρκικού Στόλου.

Αυτό σημαίνει, ότι όταν το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλαμβάνει τις πρώτες γαλλικές Φρεγάτες FDI, τις πιο ισχυρές Μονάδες Επιφανείας της Ανατολικής Μεσογείου, θα πρέπει να τρέχει παράλληλα τις διαδικασίες για την ενίσχυση του Στόλου Υποβρυχίων.

Ανώτατες πηγές του Ναυτικού Επιτελείου όμως, τονίζουν ότι πολύ νωρίτερα θα πρέπει να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων Υποβρυχίων 214, τα οποία αποτελούν την αιχμή του δόρατος στον βυθό του Αρχιπελάγους και σταδιακά να αντικαταστήσει τα γερασμένα 209.