Συνάντηση Δένδια με τον CEO της Lockheed Martin στο Μόναχο για τα F-35 και τα
Ελληνικά F-16 Viper
Πολεμική Αεροπορία τελεί εν αναμονή των απαντήσεων από τις ΗΠΑ ως προς τα
όπλα που θα μπορέσουν να αποδεσμευτούν για τα F-35 αλλά και για τα Viper,
που θα αποκτήσει η χώρα μας.
Να θυμίσουμε πως η Αθήνα έλαβε στις 27 Ιανουαρίου 2024, το «πράσινο» φως από
το Στεϊτ Ντιπάρτμεντ για την απόκτηση έως και 40 μαχητικών στελθ F-35 έναντι
του ποσού των 8,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Αθήνα προσανατολίζεται όπως
έχει γίνει γνωστό στην απόκτηση των πρώτων 20 και των υπολοίπων σε δεύτερη
φάση μόλις το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας.
Στην σχετική απαντητική επιστολή των ΗΠΑ βέβαια δεν αναφέρεται τίποτα για
όπλα καθώς αυτά θα αποτελέσουν ξεχωριστή συμφωνία.
Στο πλαίσιο της εξέλιξης αυτού του προγράμματος πάντως ο υπουργός Εθνικής
Άμυνας Νίκος Δένδιας πραγματοποίησε στο περιθώριο της 60ης Διάσκεψης
Ασφαλείας του Μονάχου όπου βρέθηκε, συνάντηση με τον CEO της Lockheed
Martin James D. Taiclet με τον οποίο συζήτησε για τα F- 35 και την
πορεία αναβάθμισης των F- 16 σε Viper.
Γεγονός είναι ότι το F-35 εκτός από τα πιο σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα
συλλογής και διαχείρισης δεδομένων που διαθέτει και φυσικά της
σχεδιαστικής του ικανότητας να μην ανιχνεύεται από τα εχθρικά ραντάρ,
αποτελεί πλατφόρμα για τα πιο σύγχρονα όπλα του δυτικού και ειδικότερα
αμερικανικού οπλοστασίου.
Καθώς το Αιγαίο θα αποτελέσει πεδίο έντονης αεροπορικής δραστηριότητας, αν
ποτέ Ελλάδα και Τουρκία προχωρήσουν σε πολεμική αντιπαράθεση, η Αθήνα
επιδιώκει κυρίως την απόκτηση πυραύλων κατά εχθρικών μαχητικών έτσι ώστε
το F-35 πέραν των λύσεων που θα δώσει στο ελληνικό επιτελείο στα ζητήματα
βομβαρδισμού στρατηγικών στόχων, να μπορέσει να αποτελέσει και έναν πρώτης
τάξεως «εξολοθρευτή» εχθρικών μαχητικών, όντας αόρατο στα ραντάρ τους.
Στο πλαίσιο αυτό ο πύραυλος για βολές πέραν του οπτικού ορίζοντα από το F-35
με τον AIM-120 AMRAAM και ειδικά η έκδοση D είναι το ζητούμενο, καθώς το
βεληνεκές της συγκεκριμένης έκδοσης είναι 160 χλμ.
Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει ήδη τις εκδόσεις Β με βεληνεκές 64.82 χλμ
και C5 και C7 με βεληνεκές 74,08 χλμ.. Η Τουρκία με την συμφωνία για τα
δικά της F-16 Viper, που έλαβε την ίδια ημέρα με το «πράσινο» φως για τα
F-35 προς την Ελλάδα, θα λάβει και 952 AIM-120 AMRAAM της έκδοσης C8 που
έχει βεληνεκές 160 χλμ. (σ.σ αν το θέμα μας είναι το βεληνεκές μην
ανησυχείτε καθώς η Ελλάδα διαθέτει μέσω των Rafale τον πύραυλο Meteor με
βεληνεκές 200 χλμ)
Η διαφορά ανάμεσα στη έκδοση C8 και D του πυραύλου AIM-120 AMRAAM, είναι
ότι η δεύτερη έχει μικρότερα πτερύγια και έτσι μπορεί να τοποθετείται σε
εσωτερικούς πυλώνες που διαθέτουν τα «αόρατα» F-35 και F-22.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που μίλησαν στο Πενταπόσταγμα, η
ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας διερευνά με τους αρμόδιους παράγοντες στο
εξωτερικό την δυνατότητα να προσαρμόσουν στα ελληνικά F-35 και τον πύραυλο
Meteor. Κάτι που εξετάζουν άλλωστε και οι Βρετανοί για τα δικά τους. Αν
αυτό επιτευχθεί τότε η Πολεμική Αεροπορία θα έχει στην διάθεσή της έναν
«αόρατο φονιά» των τουρκικών F-16 ακόμα και αν αυτά ανήκουν στην έκδοση
Viper.
Παράλληλα το F-35 για μικρότερες αποστάσεις μπορεί να φέρει τον πύραυλο
κατά εναέριων στόχων υπέρυθρης αναζήτησης AIM-9 (Sidewinder) στην έκδοση
Χ.
Για στόχους στο έδαφος μπορεί να φέρει τον ΑGM-158 JASSM με βεληνεκές έως
και 926 χλμ αλλά και τον AGM-154 JSOW που είναι ήδη στο ελληνικό
οπλοστάσιο με βεληνεκές έως και 129,6 χλμ. Για εξουδετέρωση εχθρικών
ραντάρ μπορεί να φέρει τον AGM-88E AARGM με βεληνεκές πάνω από 100 χλμ και
για εχθρικά πλοία κάποια έκδοση προηγμένου αντιπλοϊκού βλήματος εκ
των JSM, NSM, LRASM.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ προγράμματος F-35 Lightning II
Έχουν παραδοθεί έως σήμερα: 990+ μαχητικά αεροσκάφη
Ώρες πτήσης: έχουν ολοκληρωθεί 793.000 ώρες πτήσης
Εκπαιδευμένοι πιλότοι παγκοσμίως: 2.325+
Εκπαιδευμένοι τεχνικοί παγκοσμίως: 15.500+
Ημερομηνίες - Ορόσημα
• Η Τσεχική Δημοκρατία υπογράφει επιστολή προσφοράς και αποδοχής για την
προμήθεια 24 αεροσκαφών F-35. 29 Ιανουαρίου
• Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ εγκρίνει την προτεινόμενη πώληση των F-35
στην Ελλάδα. 27 Ιανουαρίου
• Τα ολλανδικά F-35 συμβάλλουν για πρώτη φορά στην προστασία της περιοχής
της Benelux. 26 Ιανουαρίου.
•Τα F-35 παρέχουν "ζωτικές ικανότητες" και αξιοπιστία κατά τη διάρκεια της
άσκησης Red Flag. 25 Ιανουαρίου
• Τα νορβηγικά F-35 αναπτύσσονται στην Ισλανδία για την αεροπορική
αστυνόμευση του ΝΑΤΟ. 12 Ιανουαρίου