Η φρεγάτα ΣΠΕΤΣΑΙ προετοιμάζεται μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού για τον επερχόμενο απόπλου της από το Ναύσταθμο Σαλαμίνας με προορισμό την Ερυθρά Θάλασσα.
Θα είναι το δεύτερο τρίμηνο ταξίδι για την φρεγάτα κλάσης «ΥΔΡΑ» και το πολύπειρο πλήρωμά της που έχει δώσει διαπιστευτήρια στην καυτή ζώνη της Ερυθράς.
Το σημαντικό στοιχείο ωστόσο είναι το γεγονός ότι δεν θα χρειαστεί γι’ ακόμη μια φορά να γίνει η αποψίλωση του anti-drone «Κένταυρος» από την φρεγάτα ΨΑΡΑ που επέστρεψε πριν λίγες ημέρες από το θαλάσσιο πολεμικό πεδίο.
Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία και συγκεκριμένα το τμήμα των ηλεκτρονικών κατασκεύασε ακόμη έναν «Κένταυρο» ο οποίος τοποθετείται στην ΣΠΕΤΣΑΙ, μια και είναι το πλοίο το οποίο θα λάβει μέρος στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» από τα τέλη του μήνα κι έπειτα.
Το διάστημα αυτό γίνονται όσες εργασίες απαιτούνται για την προσαρμογή και την τοποθέτηση του anti-drone. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει μια σειρά δοκιμών, τόσο στο νέο όπλο ηλεκτρονικού πολέμου, όσο και σ’ άλλα συστήματα της φρεγάτας ώστε να είναι επιχειρησιακά έτοιμη για την απαιτητική αποστολή.
Άλλωστε πριν από κάθε απόπλου πολεμικού πλοίου που εμπλέκεται στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», προηγείται εξονυχιστικός έλεγχος σε όλα τα συστήματα του πλοίου, είτε αυτά έχουν να κάνουν με την πλοήγηση, τα ραντάρ, τον εντοπισμό, είτε με τα όπλα της φρεγάτας.
Υπενθυμίζουμε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής άμυνας είχε επισημάνει ότι και οι τέσσερις ΜΕΚΟ θα’ χουν την anti-drone δυνατότητα του «Κενταύρου» ο οποίος έλαβε επιτυχώς το βάπτισμα του ηλεκτρονικού πυρός στην Ερυθρά θάλασσα.
Ήταν 14 Ιουλίου του 2024 όταν το πλήρωμα της φρεγάτας ΨΑΡΑ τέθηκε σε ύψιστο συναγερμό καθώς είχαν εντοπιστεί drones- καμικάζι των ανταρτών Χούθι να κατευθύνονται προς εμπορικό πλοίο και την φρεγάτα.
Το Ολλανδικό πολεμικό πλοίο που μετείχε στην επιχείρηση κατέγραφε την πορεία των drones, αλλά και την δράση του ελληνικού «Κενταύρου», ο οποίος είχε καταρρίψει τουλάχιστον ένα από τα Μη Επανδρωμένα των ανταρτών της Υεμένης.
Στρατιωτικές πηγές είχαν κάνει λόγο και για την κατάρριψη δεύτερου drone, ωστόσο επισήμως κάτι τέτοιο δεν έχει αναφερθεί.
Έναν χρόνο μετά την επιτυχία της ελληνικής αποστολής, το πρακτορείο Reuters έγραψε για το μοναδικό επιτυχημένο soft kill σύστημα που φέρουν τα ελληνικά πολεμικά πλοία που επιχειρούν στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Είναι το μόνο δοκιμασμένο σε μάχη αντί-drone σύστημα (που κατασκευάστηκε) στην Ευρώπη», δήλωσε στο πρακτορείο ο Κυριάκος Ενωτιάδης, διευθυντής στον τομέα ηλεκτρονικών της Ελληνικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ).
«Την επόμενη δεκαετία, η Ελλάδα σχεδιάζει επενδύσεις ύψους περίπου 800 εκατομμυρίων ευρώ σε καινοτομία στον αμυντικό τομέα», τόνισε, παράλληλα, ο Παντελής Τζωρτζάκης, διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ).
Για την ανάπτυξη του «Κενταύρου» υπολογίζεται ότι απαιτούνται 1,3 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να γίνουν άμεσα οι παραγγελίες των υλικών που χρειάζονται και να στηθούν με ταχείς ρυθμούς τα συστήματα που παρεμβάλλουν τα Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα.
Από το made in Greece στην Ευρωπαϊκή τεχνογνωσία.
Δεν μπορεί να είναι καθόλου τυχαία η υπογραφή συνεργασίας της ΕΑΒ με την κατασκευάστρια εταιρεία των φρεγατών Belh@rra. Από την Αεροπορική Βιομηχανία αρμόδιοι κύκλοι λένε ότι υπάρχουν πληθώρα συνομιλιών αναφορικά με την προσθήκη του «Κενταύρου» στις FDI.
Άλλωστε η χρήση του στην Ερυθρά θάλασσα έδειξε μια άλλη τεχνογνωσία στους Ευρωπαίους συμμάχους που μετέχουν στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ». Όλοι ασπάστηκαν το μέσο ηλεκτρονικού πολέμου, την ώρα που οι ίδιοι είχαν κάνει χρήση είτε πυραύλων, είτε του πυροβόλου τους.
Και γι’ αυτό το anti-drone σύστημα έχει μπει στο στόχαστρο των συμμάχων οι οποίοι επιδιώκουν να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες για τους κρυφούς άσσους που διαθέτει.
Σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί είχαν επισημάνει στην Hellasjournal ότι απαιτούνται δοκιμές για την χρήση του και την συμβατότητά του με άλλα νεότερα συστήματα που φέρουν οι νέες μονάδες.
Τρέχουν για τις συμβάσεις…
Κι ενώ ο δεύτερος «Κένταυρος» ποζάρει στην φρεγάτα ΣΠΕΤΣΑΙ έτοιμος αν χρειαστεί να πυροδοτήσει την ισχύ του, στο ναυτικό επιτελείο τρέχουν για τις συμβάσεις που αφορούν τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ.
Μπορεί το νερό να μπήκε στο αυλάκι με την έγκριση του εκσυγχρονισμού από το ΚΥΣΕΑ, ωστόσο το βήμα της συμβασιοποίησης δεν είναι εύκολο. Στρατιωτικές πηγές λένε ότι είναι μεγάλο στοίχημα να επιτευχθούν οι υπογραφές των συμβάσεων και ότι προβλέπεται γι’ αυτές μέσω της Βουλής, ως το τέλος του χρόνου.
Τότε η πρώτη ΜΕΚΟ θα περάσει στο dry dock ώστε να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις- εκσυγχρονισμός των συστημάτων που φέρουν.
Οι βασικές συμβάσεις θα είναι τρεις, με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με την κατασκευάστρια εταιρεία των ηλεκτρονικών που θα «φορέσουν» οι αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ και με ακόμη μια ελληνική εταιρεία που φέρει την απαραίτητη πιστοποίηση για την εγκατάσταση νέων συστημάτων.