ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΘΩΡΑΚΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΘΩΡΑΚΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ



• Οι αμερικανικές φρεγάτες MMSC και τα μεγαλόπρεπα αντιτορπιλικά Arleigh Burke στο «στόχαστρο» του Π.Ν. - Στο τραπέζι και οι ολλανδικές τύπου «Μ».

• Τα νέα δεδομένα στη Σούδα και ο κυρίαρχος ρόλος των αεροναυ­τικών δυνάμεων στην Ανατολική Μεσόγειο.

Του ΙΩΑΝΝΗ Β. ΔΟΥΚΑ-newspaper@parapolitika.gr

Tα τελευταία γεγονότα, όπως η κρίση με το «Ορούτς Ρέις», κατέδειξαν με τον πιο κατη­γορηματικό τρόπο την αναγκαιότητα της επι­χειρησιακής ετοιμότητας του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας και τη χρησιμότητά του στο να καλύπτει όχι μόνο το Αιγαίο με τη στενή του έν­νοια, αλλά και ολόκληρη τη ζώνη της Νοτιοανατολικής Μεσόγειου. Γεωπο­λιτικά, ο χώρος αυτός είναι ο εθνικός «ζωτικός» μας χώρος. Δεν θα πρέπει ποτέ να υποχωρήσουμε, ούτε να τον αφήσουμε ακάλυπτο. Για αυτόν τον λόγο χρειαζόμαστε, εκτός από τα υπο­βρύχια, που ασφαλώς κάνουν αθόρυ­βα τη δουλειά τους, και αρκετά σκά­φη επιφανείας, με προεξέχουσες τις φρεγάτες.

Είναι γεγονός ότι τα μεγάλα σκά­φη μας επιφανείας έχουν φθάσει στα όριά τους. Έχουμε απομείνει με 40χρονες Kortenaer, με ό,τι σημαί­νει αυτό για την ισορροπία δυνάμε­ων στο Αιγαίο. Είναι αλήθεια ότι το προσωπικό του Π.Ν. έχει ξεπεράσει εαυτόν τα χρόνια των μνημονίων. Η ποιότητα της εκπαίδευσης, η αντίληψη, η ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, γενικά αυτό που λέμε ναυτοσύνη εί­ναι το ασύγκριτο πλεονέκτημα.

Αυτό, όμως, δεν γίνεται χωρίς τα μέσα. Ήδη μετά την «χαλάρωση» των διαπραγματεύσεων για τις γαλλικές φρεγάτες οι ΗΠΑ έχουν μπει για τα καλά στην κουβέντα, καθώς φαίνεται ότι προσφέρουν τις φρεγάτες MMSC (Multi Mission Surface Combatant) της γνωστής και από τα αεροσκά­φη F-16 Lockheed Martin. Το πλεο­νέκτημα του συγκεκριμένου πλοίου είναι ότι τα οπλικά συστήματα είναι γνωστά στο Ναυτικό και δεν θα υπάρ­ξει πρόβλημα τόσο στην ενσωμάτω­σή τους όσο και στην εκπαίδευση του προσωπικού.

Το MMSC χρησιμοποιεί το COMBATSS-21 Combat Management System, που δημιουργήθηκε από το εκπληκτικό Aegis Combat System. Η Lockheed Martin, αν και μιλά για 4 πλοία που θα ναυπηγηθούν στις ΗΠΑ, εντούτοις δηλώνει «ανοιχτή» στην περίπτωση αφενός ναυπήγη­σης κάποιων σε ελληνικά ναυπηγεία και αφετέρου συμμετοχής ελληνικών εταιρειών. Το μεγάλο ατού των πλοί­ων των Αμερικανών είναι ότι η εξό­φληση μπορεί να γίνει μέσω FMS (αντισταθμιστικών).

Επίσης, οι Αμερικανοί ενημέρωσαν πως έχουν διαθέσιμα για παραχώρη­ση δύο αντιτορπιλικά Arleigh Burke σε συνέχεια αιτήματος της Ελλάδας για παραχώρηση 4 αντιτορπιλικών της κλάσης και παρόλο που ο πρόε­δρος Τραμπ είχε φέρει αντιρρήσεις. Μετά τα τελευταία γεγονότα οι Αμερι­κανοί φαίνεται πως θα βάλουν αρκετό νερό στο κρασί τους προκειμένου να κρατήσουν σταθερή αυτή την εύφλε­κτη γωνιά του πλανήτη. Οι ανάγκες της χώρας ήταν τα πλοία αεράμυνας, τα οποία κάποτε παραλίγο να καλυ­φθούν από τα Kidd. Τα πλοία αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν άνετα στο πλαίσιο της Συμμαχίας, καθώς μέχρι σήμερα το Π.Ν. είχε ελάχιστα μέσα να προσφέρει, ενώ τα πλοία του δεν είχαν τον κατάλληλο εξοπλισμό για ανάπτυξη σε «θερμές» περιοχές (π.χ., Περσικός). Η Σούδα πλέον, που φιλοξενεί αμερικανικά Arleigh Burke, μπορεί να καλύψει τις επιχειρησιακές ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυ­νάμεων. Άρα το αμερικανικό USN και το Π.Ν. θα μπορούν να μοιράζονται κοινές προβλήτες και χώρους υπο­στήριξης και τροφοδοσίας.

Η φύση του θεάτρου επιχειρήσεων στο Αιγαίο κυριαρχείται από το θα­λάσσιο στοιχείο, επομένως βασικό ρόλο θα παίξουν οι αεροναυτικές δυ­νάμεις. Η ελληνική παρουσία θα προ­κόψει από την αεροναυτική διάσταση προστασίας όλης της νοτιοανατολι­κής πτέρυγάς μας. Θα μπορέσουμε να επιχειρούμε από την Κύπρο και το Καστελλόριζο και από την Κρήτη έως τη Λιβύη με άνεση, ασφάλεια και, κυ­ρίως, με τα ραντάρ των Burke να κα­λύπτουμε ένα ευρύ φάσμα επιτήρη­σης, εγκαίρου ειδοποίησης, αλλά και κρούσης στη Νοτιοανατολική Μεσό­γειο.

Ο ΑΛΛΟΣ «ΠΑΙΚΤΗΣ»

Ένας άλλος «παίκτης» για το Πολε­μικό Ναυτικό θεωρείται η Ολλανδία. Το ολλανδικό Ναυτικό θα αποσύρει 2 φρεγάτες τύπου «Μ», που είναι η επόμενη γενιά των ελληνικών «S», τα οποία έχουν αποκτηθεί από την ίδια χώρα. Θεωρούνται από την ηγεσία του Ναυτικού ως ιδεατή «ενδιάμεση» λύση αντικατάστασης ισάριθμων μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών του τύ­που που βρίσκονται ενταγμένες στον ελληνικό Στόλο. Το σκάφος λειτουρ­γεί με εκτεταμένους αυτοματισμούς, μειώνοντας τις ανάγκες σε πλήρωμα. Φαίνεται ότι οι Ολλανδοί συζητούν την αποδέσμευσή τους ακόμα και άμεσα. Η θέση αυτή συμπίπτει και με την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. 

Τα συστή­ματα που φέρουν είναι ίδια με αυτά των ελληνικών φρεγατών «S», οπότε θα μπορούσαν με συνοπτικές διαδι­κασίες να διατεθούν άμεσα για την ομαλή ένταξη των πλοίων στον στόλο. Η χώρα οφείλει να αντέξει στην τουρκική πίεση, που στόχο έχει να αναδειχθεί σε διαμορφωτή εξελίξεων στο επίπεδο της Μέσης Ανατολής αλλά και στην περιφέρεια, με ανάληψη ρό­λου διεθνούς ευθύνης. Πρέπει να καταστρώσει ένα σχέδιο επανεμφάνι­σής της στην περιοχή και αυτήν τη δυνατότητα θα της τη δώσει το Πο­λεμικό Ναυτικό. «Έχουμε γη και πα­τρίδα όσο έχουμε πλοία στη θάλασ­σα», είπε πει, εξάλλου, ο Θεμιστοκλής.

ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ