Κορυφώνεται η «ναυμαχία» για τις φρεγάτες: «Ντρίπλα» από Ολλανδία και Ιταλία – Πώς Sigma και Fremm θα «πείσουν» το Πολεμικό Ναυτικό

Κορυφώνεται η «ναυμαχία» για τις φρεγάτες: «Ντρίπλα» από Ολλανδία και Ιταλία – Πώς Sigma και Fremm θα «πείσουν» το Πολεμικό Ναυτικό



Δελεάζουν οι Ολλανδοί και οι Ιταλοί. Τα χαρακτηριστικά των Sigma 11515. Οι «αόρατες» φρεγάτες FREMM.

Στην κορύφωσή της φαίνεται πως φτάνει η «ναυμαχία» για τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού με τις ΗΠΑ και τη Γαλλία να διατηρούν ισχυρό προβάδισμα έναντι των υπόλοιπων προτάσεων. Πάντως στο «Final Four» βρίσκονται ακόμα δύο δυνατές προτάσεις που μόνο αδιάφορες δεν μπορούν να περάσουν. Πρόκειται για τις Ολλανδικές Sigma και τις Ιταλικές Fremm.

Δελεάζουν οι Ολλανδοί
Οι Ολλανδοί δείχνουν διατεθειμένοι τόσο να μειώσουν το κόστος για την παραχώρηση των Μ στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό όσο και να επισπεύσουν το χρόνο παράδοσης νωρίτερα από την ολοκλήρωση της κατασκευής νέων πλοίων για το ναυτικό τους. Αρκεί η Ελλάδα να επιλέξει τη Sigma 11515 ως την καινούργια φρεγάτα του Ελληνικού Στόλου.Το αρχικό κόστος των περίπου 70 εκατ. για κάθε φρεγάτα Μ μπορεί να πέσει στα 50 εκατ. ενώ το ίδιο κόστος θα έχουν για το Πολεμικό Ναυτικό και οι δύο Βελγικές Μ. Συνολικά δηλαδή το κόστος για τέσσερα πλοία δεν θα ξεπεράσει τα 200 εκ ευρώ.

Επιπλέον οι Ολλανδοί φέρονται να δηλώνουν έτοιμοι να συζητήσουν την παράδοση των μεταχερισμένων πλοίων πιο γρήγορα και να μην περιμένουν την κατασκευή για το ναυτικό τους των καινούργιων Μονάδων οι οποίες θα αντικαταστήσουν τις Μ. Σε περίπτωση πάντως που το ΠΝ επιλέξει άλλη πρόταση για την καινούργια φρεγάτα του Στόλου το κόστος για τις μεταχειρισμένες Μ θα ανέβει σημαντικά ενώ και ο χρόνος παράδοσης εκτινάσσεται. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη αφού η Ολλανδική πρόταση μαζί με τη Γαλλική, την Ιταλική και την Αμερικανική παρουσιάζονται ως οι πιο ισχυρές.

Τα χαρακτηριστικά των Sigma 11515
Η Sigma 11515 HN, έχει μήκος μήκος 119 μέτρα, πλάτος λίγο μεγαλύτερο των 15,5 μ, βύθισμα 4,5 μ και εκτόπισμα 3.900 τόνους (χωρίς φόρτο) και 4.400 τόνους (με πλήρη φόρτο), ενώ το κόστος ανά μονάδας εκτιμάται περί τα 600 εκατ. ευρώ με τον εκτιμώμενο χρόνο για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης του πρώτου πλοίου στην Ελλάδα είναι 4 έτη. Και τα τέσσερα πλοία προτείνεται να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα.

Το πλοίο ενσωματώνει προηγμένα χαρακτηριστικά απόκρυψης του ίχνους, σύστημα προστασίας από πυρηνικές, χημικές και βιολογικές απειλές, η διάθεση πολλαπλών συστημάτων ζωτικής σημασίας και η κατανομή της ισχύος παρέχουν υψηλό επίπεδο ικανότητας επιβίωσης σε περίπτωση εχθρικής προσβολής καλύπτοντας τις πιο αυστηρές απαιτήσεις για πολεμικά πλοία.

Η βασική πρόταση που καλείται (Standard) SIGMA 11515HN προτείνεται με την εξής διαμόρφωση: Πρωραίο πυροβόλο Leonardo Super Rapid των 76mm/62cal με το σύστημα STRALES, 3 τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού (RWS) για ελαφρά πυροβόλα 20 έως 30 mm και πολλαπλούς έστορες με πολυβόλα, CIWS Mk49 Mod3 GMLS με 21 RAM.

Δυο VLS Mk41 πίσω από το κύριο πυροβόλο, δηλαδή 16 (2×8) κελιά με 64 συνολικά ESSM (RIM-162) Block 1 ή Block 2, έτοιμους για βολή. Η εταιρία, υποστηρίζει ότι στη Φ/Γμπορεί να τοποθετηθούν μπορστά από τη γέφυρα έως και τέσσερα συγκροτήματα 8πλών εκτοξευτών VLS Mk41 με τους αντίστοιχους πυραύλους.

Το πλοίο μπορεί να λάβει 8 RGM-84L Harpoon Block II ή εναλλακτικά τους NSM (Naval Strike Missile) της Kongsberg, δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες Mk32 SVVT για ανθυποβρυχιακές τορπίλες Μk46 ή Mk54 ή MU90 και δύο δωδεκαπλούς και δύο εξαπλούς εκτοξευτές ηλεκτρονικών αντιμέτρων (decoy launchers), σε σύνολο 36 εκτοξευτών (!) για αντιμετώπιση κάθε είδους απειλής, συμπεριλαμβανομένων Α/Υ.

Στο ελικοδρόμιο και υπόστεγο μπορεί να επιχειρήσει οργανικό Seahawk (S-70B ή MH-60R) και συγχρόνως ένα μεσαίου μεγέθους UAV μπορεί να φιλοξενηθεί σε ξεχωριστό υπόστεγο χώρο καθώς και λέμβους Ειδικών Δυνάμεων.

Αναφορικά με το ραντάρ η πρόταση προέρχεται από την Thales Nederland και περιλαμβάνει το σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) TACTICOS, το ραντάρ έρευνας αέρος (4D)-επιφανείας (3D) NS110 της Thales περιστρεφόμενης κεραίας AESA, πολλαπλού ρόλου το οποίο μπορεί να αντικατασταθεί με το ικανότερο NS200.

Οι «αόρατες» φρεγάτες FREMM
Σύμφωνα με τους σχεδιαστές και κατασκευαστές τους πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο πολεμικό πλοίο. Με εξαιρετικές δυνατότητες στον αντιαεροπορικό αλλά και ανθυποβρυχιακό πόλεμο και εξοπλισμένο και με την ναυτική έκδοση των πυραύλων Scalp.

Η FREMM έχει εκτόπισμα 6.000 τόνους και έχει μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβους (50 χλμ./ώρα), ενώ το πλήρωμά της φτάνει τα 143 άτομα.

Αξίζει να τονίσουμε ότι διαθέτει υπερσύγχρονα συστήματα, όπως το αντιαεροπορικό πυραυλικό σύστημα MBDA SYLVER A43 VLS με 16 πυραύλους Aster-5 και το πυροβόλο Leonardo OTO Melara των 76 χιλιοστών, αλλά και μια πληθώρα πολυβόλων και άλλων φορητών οπλικών συστημάτων.

Βέβαια αυτό που ξεχωρίζει και καθιστά μοναδικό το συγκεκριμένο τύπου φρεγάτας είναι οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι EXOCET, αλλά και οι τορπίλες ΜU 90 που χρησιμοποιούνται σε καταστάσεις ανθυποβρυχιακού πολέμου.

Συγκεκριμένα με μήκος 120 μ. και πλάτος 20 μ. οι εκτοπίσματος 6.000 τόννων φρεγάτες FREMM (Frégate Européen Multi-Mission) ενσωματώνουν τεχνολογία για μείωση του ακουστικού τους ίχνους παρόμοια με αυτήν του αεροπλανοφόρου Charles de Gaulle και των πυρηνοκίνητων υποβρυχίων στρατηγικών βαλλιστικών πυραύλων SSBN του γαλλικού Ναυτικού.

Οι φρεγάτες εξοπλίζονται με τορπίλες τύπου MU-90 Impact, με σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, με βλήματα επιφανείας-επιφανείας τύπου MM-40 Exocet Block.III και με σύστημα εκτόξευσης βλημάτων επιφανείας-εδάφους τύπου SCALP-Naval.

Στη διαμόρφωση ανθυποβρυχιακού πολέμου, εξοπλίζονται με τορπίλες τύπου MU-90 Impact, με βλήματα επιφανείας-επιφανείας τύπου MM-40 Exocet Block.III και με σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.

Το βλήμα MM-40 Exocet Block.III είναι εξέλιξη του πολύ γνωστού, και στην Ελλάδα, βλήματος MM-40 Exocet Block.II. Σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις, το MM-40 Exocet Block.III διαθέτει βελτιωμένο σύστημα πλοήγησης, επιτυγχάνει αυξημένο βεληνεκές (180 km από τα 70 km της προηγούμενης έκδοσης) και έχει ικανότητα προσβολής στόχων σε παράκτιο περιβάλλον.

Η αντιαεροπορική άμυνα των FREMM βασίζεται στο συνδυασμό βλημάτων μικρού-μέσου βεληνεκούς τύπου Aster-15 και βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς τύπου Aster-30. Το βλήμα Aster-15 έχει σχεδιαστεί για να αναχαιτίζει υποηχητικούς και υπερηχητικούς στόχους σε μικρά και μεσαία βεληνεκή. Το ελάχιστο βεληνεκές του είναι 1,7 km και το μέγιστο είναι 30 km.

Το μήκος του βλήματος είναι 4,2 μέτρα, η διάμετρός του 180mm και το βάρος του 310 κιλά. Το βλήμα Aster-30 έχει ελάχιστο βεληνεκές 3 km και μέγιστο 180 km. Το βάρος του Aster-30 είναι 510 κιλά.