Η 5η γενιά stealth «χτύπησε» στους διαδρόμους του ΓΕΑ: Nέα παρουσίαση του F-35 και στην ΓΔΑΕΕ

Η 5η γενιά stealth «χτύπησε» στους διαδρόμους του ΓΕΑ: Nέα παρουσίαση του F-35 και στην ΓΔΑΕΕ



Μετά την παρουσίαση των νέων δεδομένων για το αεροσκάφος 5ης γενιάς στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, η πολυμελής ομάδα της Lockheed Martin, διευρύνει τον κύκλο της ενημερώσεων.

Επόμενος σταθμός σύμφωνα με πληροφορίες πριν λίγες ώρες ήταν η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ενώ τα επόμενα βήματα σύμφωνα με πληροφορίες θα γίνουν στο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα και ο κύκλος θα κλείσει με μια επίσκεψη στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία η οποία αφορά τόσο το πρόγραμμα Viper, αλλά και τις δυνατότητες της εταιρείας να υποστηρίξει υποσκευαστικό έργο και για το F-35 στο μέλλον.

Η ενημέρωση που έκαναν οι Αμερικανοί στο αμφιθέατρο του ΓΕΑ κράτησε σχεδόν τρεις ώρες, ενώ όπως θεωρούν στρατιωτικές πηγές, θα υπάρξουν κι άλλες καθώς το θέμα των αεροσκαφών 5ης γενιάς δείχνει ότι «ζεσταίνεται» και πάλι για την Πολεμική Αεροπορία.

Η Αμερικανική ομάδα είχε τετ α τετ και με το πρώτο «γεράκι» της Πολεμικής Αεροπορίας, τον Αντιπτέραρχο Γεώργιο Μπλιούμη, ο οποίος κατά την πρόσφατη ομιλία που έκανε στη Σχολή Ικάρων κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων για την εορτή του προστάτη Αρχαγγέλου Μιχαήλ, είχε τονίσει ότι «προετοιμαζόμαστε για την Πολεμική Αεροπορία του αύριο, για τη μετάβαση στο μελλοντικό επιχειρησιακό περιβάλλον όπου κυριαρχούν η δικτυοκεντρική φιλοσοφία και οι τεχνολογίες αιχμής.»

Ουσιαστικά ο Αρχηγός «φωτογράφιζε» το μαχητικό 5ης γενιάς F-35, για το οποίο ήδη το υπουργείο Εθνικής Άμυνας τα προηγούμενα χρόνια έχει κάνει το πρώτο βήμα αποστέλλοντας επίσημη επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις τιμές και την διαθεσιμότητα (LOR P&I)

Την ίδια στιγμή Επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας που είναι άριστοι γνώστες των διαδικασιών σημείωναν ότι «έχουμε χάσει πολύτιμο διαδικαστικό χρόνο», με τους Αμερικανούς ν’ απαντούν από τη δική τους πλευρά ότι «αν δεν υπάρξουν οι προβλεπόμενες διαδικασίες τότε εκείνο που γίνεται είναι απλώς μια ακαδημαϊκή συζήτηση».

Και οι Αμερικανοί το σημείωσαν αυτό διότι για να προχωρήσει περαιτέρω η όποια συζήτηση ανάμεσα στις δυο πλευρές, απαραίτητη προϋπόθεση για την Διακρατική συμφωνία είναι η αποστολή επίσημης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την προμήθεια αεροσκαφών 5ης γενιάς. (LOR for LOA)

Κατά την ενημέρωση των κλάδων της Πολεμικής Αεροπορίας έγιναν εκτενείς αναφορές στο νέο λογισμικό του F-35 το οποίο διαρκώς αναβαθμίζεται, τις εξελίξεις γύρο από το πρόγραμμα του μαχητικού 5ης γενιάς, το ενδιαφέρον των χωρών για την απόκτησή του, αλλά και για τη δυνατότητα δικτυοκεντρικής λειτουργίας με τα F-16 Viper καθώς και με τα νέα Γαλλικά Rafale F3R.

Διερευνητικές ερωτήσεις…

Η Αμερικανική πλευρά, όπως επισημαίνεται από αξιόπιστες πηγές, δεν έχασε την ευκαιρία με την παρουσία τους στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ν’ αναζητήσει απαντήσεις που έχουν να κάνουν με τα F-16 Block 50 αλλά και με τον παλαιότερο αλλά εξαιρετικά συντηρημένο τύπο των Block 30.

Στην Πολεμική Αεροπορία το μόνο βέβαιο είναι πως θέλουν σε κάθε περίπτωση και μετά από πολλά χρόνια, την ομογενοποίηση και διαλειτουργικότητα του αεροπορικού στόλου.

Το μεγάλο βήμα γι’ αυτό έχει γίνει, με το σοβαρό στοίχημα που βρίσκεται στα χέρια της ΕΑΒ, το πρόγραμμα αναβάθμισης στο επίπεδο Viper των 84 F-16.

Αλλά για την περαιτέρω δικτυοκεντρική λειτουργία του στόλου, το Αεροπορικό Επιτελείο φέρεται να έχει κάνει τις περισσότερες κινήσεις που χρειάζονται, ώστε τουλάχιστον ο ένας εκ των δυο υπό αναβάθμιση τύπων των F-16 να περάσει στη νεότερη εποχή. Μένουν οι αποφάσεις του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Νίκου Παναγιωτόπουλου, να φέρουν το πρόγραμμα των Block 50 στη Βουλή. Και όπως σημειώνουν κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, επειδή πρόκειται για μια ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης, αυτή δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα και πριν το τέλος του χρόνου, να φτάσει στην αρμόδια επιτροπή του κοινοβουλίου, ακόμη και χωρίς τ’ άλλα δυο προγράμματα που «φούσκωναν» τον συνολικό λογαριασμό.

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, πρώτον ζήτησε από τον Αρχηγό της Πολεμικής Αεροπορίας να υπερασπιστεί στην Βουλή την αναγκαιότητα του προγράμματος αυτού. Παράλληλα ο υπουργός όπως σημειώνεται θέλει να αιτιολογηθεί κάθε κονδύλι και να μην υπάρξει απολύτως καμία σκιά περί σπατάλης των χρημάτων του φορολογούμενου πολίτη.