Στην τελική ευθεία για τις κορβέτες–Προβάδισμα εξακολουθεί να έχει η Γαλλία



Κλείνει ο κύκλος των διαδικασιών για την αγορά των Belh@rra και των έξι επιπλέον μαχητικών Rafale, με τις συμβάσεις τους να έρχονται προς ψήφιση στη Βουλή

ΜΑΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗΣ - ΠΗΓΗ:ΤΑ ΝΕΑ - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Στην τελική ευθεία μπαίνει το θέμα της απόκτησης τεσσάρων κορβέτων από το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς μέσα στον Ιανουάριο κλείνει ο κύκλος των διαδικασιών για την αγορά των φρεγατών Belharra και των έξι επιπλέον μαχητικών Rafale, με τις συμβάσεις τους να έρχονται προς ψήφιση στη Βουλή.

Στόχος των επιτελών και του υπουργείου Άμυνας είναι το Πολεμικό Ναυτικό να ανανεώσει τον Στόλο και να έχει ταυτόχρονα στο οπλοστάσιό του τις Belharra και τις κορβέτες διότι έτσι θα καταφέρει να «κλειδώσει» το Αιγαίο σε επίπεδο ελέγχου.

Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο δεν αποκλείεται να «κλειδώσουν» αποφάσεις για την αγορά των κορβετών ακόμη και μέσα στον Φεβρουάριο. Διεκδικητές αυτού του νέου εξοπλιστικού προγράμματος είναι κατασκευάστριες εταιρείες από τη Γαλλία, την Ολλανδία και την Ιταλία. Ελαφρύ προβάδισμα εξακολουθεί να έχει η Γαλλία διότι οι κορβέτες Gowind ναυπηγούνται από την ίδια εταιρεία και το ίδιο ναυπηγείο που ναυπηγεί και τις Belharra – θα υπάρχει δηλαδή ομοιομορφία και διαλειτουργικότητα – ενώ προσφέρουν και άδεια εξαγωγής των κορβετών στο μέλλον (export licence).

Εντούτοις οι συζητήσεις συνεχίζονται με όλους τους ενδιαφερόμενους, ενώ στην εξίσωση μπαίνει εκτός από την τιμή και το ζήτημα των ναυπηγείων, αφού πρόθεση της κυβέρνησης είναι κάποιες από τις κορβέτες να ναυπηγηθούν στη χώρα μας. Υπενθυμίζεται ότι για την αγορά των κορβετών και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ το υπουργείο έχει προϋπολογίσει συνολικά 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

ΟΠΛΙΣΜΟΣ.Ακόμη, επιδίωξη του Ναυτικού και του υπουργείου είναι οι κορβέτες που θα αποκτηθούν να έχουν πλήρη φόρτο οπλισμού. Για παράδειγμα, αν αποκτηθούν οι γαλλικές Gowindθα φέρουν αντιπλοϊκούς πυραύλους Exocet, εκτοξευτές αντιαεροπορικών πυραύλων MICA, θα μπορούν να μεταφέρουν ελικόπτερο αλλά και μη επανδρωμένο αερόχημα camcopter S-100.

Το θέμα των κορβετών πάντως αναμένεται να βρεθεί στην ατζέντα των συζητήσεων που θα έχει σήμερα στη Γαλλία ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος με τη Γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί.

Ο ΥΕΘΑ συμμετέχει στην άτυπη συνάντηση των υπουργών Άμυνας των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Βρέστη και αργότερα θα μεταβεί στα ναυπηγεία του ομίλου Naval Group στη Λοριάν έπειτα από πρόσκληση της Παρλί.

Εκεί ο υπουργός θα ξεναγηθεί στις εγκαταστάσεις όπου ναυπηγούνται οι φρεγάτες κλάσεως FDIδηλαδή οι Belharraενώ αναμένεται να παραστεί και στην τελετή κοπής του μετάλλου της πρώτης ελληνικής φρεγάτας που θα σημάνει και το ξεκίνημα της ναυπήγησής της.

Οι κορβέτες ενισχύουν άμυνα και οικονομία

Κυβέρνηση και ΥΠΕΘΑ συνδυάζουν την ελληνική υπεροχή στη θάλασσα με την τόνωση των εγχώριων ναυπηγείων


Πολύ κοντά στο να πετύχουν τον απόλυτο συνδυασμό, ο οποίος θα προσφέρει δύναμη πυρός στο Πολεμικό Ναυτικό αλλά και πνοή ζωής στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, βρίσκονται κυβέρνηση και υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Το «κόλπο γκρόσο» που ετοιμάζει το ελληνικό Επιτελείο έχει στον πυρήνα του το πρόγραμμα των κορβετών και σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί, ο πρώτος στόχος είναι να εξασφαλιστεί η ελληνική υπεροχή στη θάλασσα όσο το δυνατόν συντομότερα και ο δεύτερος να εμπλακούν τα εγχώρια ναυπηγεία στην κατασκευή των πλοίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εισηγήσεις των ναυάρχων για τις επιχειρησιακές ικανότητες των υποψηφίων κορβετών βρίσκονται ήδη στο Μέγαρο Μαξίμου, με τις τελικές αποφάσεις να αναμένονται στο διάστημα Φεβρουαρίου - Μαρτίου. Ακόμη και «στο παραπέντε» της επιλογής όμως, αναμένονται ανατροπές και εκπλήξεις, καθώς οι τρεις βασικοί διεκδικητές, η Γαλλία με τις Gowind, η Ολλανδία με τις Sigma και η Ιταλία με τις Doha, δείχνουν αποφασισμένοι να τα παίξουν όλα για όλα και να κερδίσουν τη «ναυμαχία».

Σκληρός ανταγωνισμός

Όσο περνούν οι μέρες, όμως, ο ανταγωνισμός μεταξύ των τριών ναυπηγικών κολοσσών γίνεται όλο και πιο έντονος προς όφελος πάντα της Ελλάδας. Απόδειξη αποτελεί η νέα πρόταση της Group Naval που φέρνει το Παρίσι μια ανάσα από το μεγάλο «deal», κάνοντας γαλλική υπόθεση την ανανέωση του ελληνικού Στόλου. Με κόστος 1,8 δισ. ευρώ, 100 εκατ. περισσότερα από την προηγούμενη προσφορά, οι Γάλλοι δίνουν στην Ελλάδα πέντε κορβέτες αντί για τέσσερις και δεσμεύονται για παράδοση της πρώτης Gowind το 2025, ταυτόχρονα δηλαδή με την πρώτη ελληνική Belharra.

Αν και η νέα πρόταση είναι λίγο ακριβότερη αλλά εντός ελληνικού προϋπολογισμού, δίνει στο Πολεμικό Ναυτικό περισσότερες Μονάδες Επιφανείας, καθώς σε διάστημα πέντε ετών θα αποκτήσει τουλάχιστον οκτώ νέα πλοία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το Ναυτικό έχει ανάψει το πράσινο φως στη νέα γαλλική πρόταση, η οποία βρίσκεται πλέον στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας. Η επιλογή αυτή αφήνει μικρό περιθώριο για την αναβάθμιση των ελληνικών φρεγατών ΜΕΚΟ, καθώς θα περισσέψουν σχεδόν 200 εκατομμύρια από το πακέτο των 5 δισεκατομμυρίων που είχε προϋπολογιστεί για την ανανέωση του Στόλου. Είναι γεγονός, όμως, ότι η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ δεν αποτελεί αυτή τη στιγμή προτεραιότητα της ηγεσίας του Ναυτικού, ενώ οι όποιες πιέσεις έχουν ασκηθεί για το πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής των ΜΕΚΟ ύψους 500 εκατομμυρίων, αφορούν κυρίως τη διατήρηση των ισορροπιών ανάμεσα στους προμηθευτές οπλικών συστημάτων.

Στον Σκαραμαγκά

Εκτός από πανίσχυρες Μονάδες Επιφανείας, η Αθήνα θέλει και ανταγωνιστικά ναυπηγεία. Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες με αφορμή τη νέα γαλλική πρόταση, διερευνήθηκε το ενδεχόμενο κατασκευής τουλάχιστον τριών κορβετών στον Σκαραμαγκά. Μάλιστα, στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού που επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου, διαπίστωσαν ότι με τις κατάλληλες αναβαθμίσεις στις υποδομές του, το ναυπηγείο θα μπορούσε να κατασκευάσει σύγχρονα πολεμικά πλοία. Με δεδομένο πως οι Γάλλοι υπολογίζουν 36 μήνες για κάθε Gowind, η ελληνική πλευρά εξετάζει ως λύση την κατασκευή των δύο πρώτων στη Λοριάν, ώστε στο διάστημα αυτό να στηθεί μια νέα γραμμή παραγωγής στον Σκαραμαγκά, στα πρότυπα των αιγυπτιακών ναυπηγείων στην Αλεξάνδρεια, και οι άλλες τρεις κορβέτες να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα. Αν και πρόκειται για ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο, πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας εκτιμούν ότι αποτελεί την καλύτερη δυνατή επιλογή για εγχώρια ναυπήγηση, ενώ μαζί με τα πλοία η Ελλάδα θα παραλάβει και τα σχέδια κατασκευής τους, ώστε να μπορεί να παράγει δικές της Gowind στο μέλλον. Απαραίτητη προϋπόθεση, βέβαια, είναι η επένδυση να μη συναντήσει άλλα εμπόδια, όπως η προσφυγή του Δήμου Χαϊδαρίου που θα καθυστερήσει για τουλάχιστον ένα εξάμηνο τη διαδικασία πώλησης των ναυπηγείων.