Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ο πόλεμος



Έναν αναβαθμισμένο γεωστρατηγικά ρόλο αποκτά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όσο ο πόλεμος στην Ουκρανία, είναι σε εξέλιξη και όσο διαρκεί ο διαγωνισμός για την ολοκλήρωση της επένδυσης.

Αμερικανικές, ελληνορωσικές και γαλλικές εταιρείες εμπλέκονται στην διαδικασία, με τις διπλωματικές και στρατιωτικές εξελίξεις στην περιοχή μας και δη στη Μαύρη θάλασσα να έχουν μεγεθύνει το ενδιαφέρον όλων των επενδυτών, πολύ περισσότερο που υπάρχουν πληροφορίες για δημιουργία επιπρόσθετης μονάδας αμυντικού εξοπλισμού.

Ημερομηνία ορόσημο θεωρείται η 5η Μαΐου καθώς, τότε θα πρέπει να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές για το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης οι τέσσερις διεκδικητές που είχαν περάσει με επιτυχία την πρώτη φάση του διαγωνισμού.

Ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης είναι ο πρώτος φορέας που ξεκίνησε την υλοποίηση της επικαιροποιημένης αμυντικής ελληνοαμερικανικής συμφωνίας (ΜDCA) που υπεγράφη ανάμεσα στον Νίκο Δένδια και τον ΥΠΕΞ των ΗΠΑ Αντονι Μπλινκεν. Με βάση αυτή τη συμφωνία οι ΗΠΑ μεταφέρουν στρατιωτικό υλικό και μέσα προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη.

Με την ουκρανική κρίση να παραμένει σε κρίσιμη φάση, δεν αποκλείεται ένα μέρος των δυνάμεων να αποτελέσουν την ενισχυμένη προωθημένη παρουσία (Εnchanced fORWARD Presence EFP) του ΝΑΤΟ στη Νοτιοοανατολική Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.

Σε ό,τι αφορά τον διαγωνισμό, στην πρώτη φάση είχαν προκριθεί τα εξής σχήματα: η Quintana Infrastructure & Development - μια αμερικανική εταιρεία με έδρα το Τέξας, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis - που αποτελείται από την Euroports η οποία με έδρα το Βέλγιο ελέγχει 26 τερματικούς λιμενικούς σταθμούς διεθνώς, (Black Summit Financial Group , Euroports, EFA Group ΓΕΚ Τερνα) η Κοινοπραξία Cameron SA -Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, Oμιλος Κοπελούζου, ΟΛΑ Α.Ε..

Οι φάκελοι με τις προσφορές των τεσσάρων σχημάτων θα ανοίξουν ταυτόχρονα με τις δύο προσφορές ανεξάρτητων εκτιμητών ώστε να καθοριστεί η κατώτατη τιμή.
Οι Αμερικανοί στο παρελθόν είχαν ήδη συνδράμει με 2.3 εκατομμύρια ευρώ για την ανέλκυση του ναυαγίου της βυθοκόρου «Όλγα» απελευθερώνοντας το λιμάνι από ένα πρόβλημα πολλών ετών.

Είναι προφανές ότι η αξία του λιμανιού δεν προσδιορίζεται μόνο με οικονομικούς όρους και πρέπει να συνυπολογιστούν η γεωοπολιτική ωφέλεια της συμμαχίας μέσα από αυτή τη συμφωνία. Όταν μάλιστα δίπλα ακριβώς από την Αλεξανδρούπολη βρίσκεται η Θράκη, περιοχή κομβικής σημασίας, καθώς η Τουρκία την έχει εντάξει στην προκλητική επιχειρηματολογία της.