Η Ελλάδα στους εν δυνάμει "μνηστήρες" για τα μαχητικά Mirage 2000-9 των Εμιράτων



Του Paul Iddon

Μέσα στη δεκαετία του 2020 τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα αντικαταστήσουν τον στόλο των μαχητικών Mirage 2000-9 που διαθέτουν με 80 υπερσύγχρονα Rafale F4, τα οποία παρήγγειλαν πέρυσι από τη Γαλλία. Τι θα γίνουν τότε τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ;

Το Αμπού Ντάμπι έχει τουλάχιστον 56 Mirage. Τα απέκτησε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1980 και εδώ και αρκετό καιρό έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά σε σχέση με τις βασικές τους εκδόσεις. Τον Νοέμβριο του 2019, ανακοινώθηκε από τα ΗΑΕ η σύναψη σύμβασης ύψους 489,5 εκατ. δολαρίων με την Dassault για την περαιτέρω αναβάθμιση των μαχητικών, ενώ η γαλλική εταιρεία Thales ανέλαβε να "παρατείνει τη ζωή" των εν λόγω αεροσκαφών. Σε αυτήν τη συμφωνία μπορεί να περιλαμβάνονται το ραντάρ RDY-3 της Thales και το προηγμένο ατρακτίδιο στόχευσης Talios που χρησιμοποιείται από τα Rafale, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί.

Εν ολίγοις, εφόσον τα ΗΑΕ μεταβιβάσουν τα Mirage τους μες στα επόμενα χρόνια, ο παραλήπτης δεν θα αποκτήσει κάποια "σκουριασμένα" μεταχειρισμένα μαχητικά με απαρχαιωμένα συστήματα και όπλα. 

Οι εκσυγχρονισμένες εκδόσεις των Mirage 2000 θα πετούν στους αιθέρες πιθανότατα έως τη δεκαετία του 2030. Τον Ιανουάριο του 2022, η Dassault ανακοίνωσε μια νέα σύμβαση υποστήριξης για τον γαλλικό στόλο των Mirage 2000, διάρκειας 14 ετών – εωσότου, δηλαδή, αποσυρθούν οριστικά. 

"Θα έλεγα ότι η ισχύς και το μέγεθος των Mirage 2000 περιορίζουν τον βαθμό αναβάθμισής τους, σε σύγκριση με μεγαλύτερα αεροσκάφη όπως τα Rafale ή τα Typhoon", επισημαίνει ο Justin Bronk, ερευνητής αεροναυτικής τεχνολογίας στο Royal United Services Institute (RUSI). "Ωστόσο, η Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων διαθέτει μερικές από τις πιο πλήρως εκσυγχρονισμένες εκδόσεις μαχητικών 4ης γενιάς, τις οποίες και διατηρεί σε άριστη κατάσταση". 

"Αυτό σημαίνει πως εάν η Πολεμική Αεροπορία των ΗΑΕ αποφασίσει να πουλήσει τα εναπομείναντα Mirage 2000-9, όταν παραλάβει το σύνολο των Rafale F4 που έχει παραγγείλει, τα αεροσκάφη της θα είναι μια πολύ ελκυστική πρόταση για οποιονδήποτε σημερινό χειριστή Mirage 2000 που επιθυμεί να ενισχύσει τον στόλο του", πρόσθεσε ο ίδιος. 

Ελλάδα, Αίγυπτος και Μαρόκο αποτελούν τους πιθανότερους παραλήπτες αυτών των μαχητικών. Ας δούμε γιατί:  

Ελλάδα
Οι σχέσεις Ελλάδας-ΗΑΕ έχουν αναβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια, με τις δύο χώρες να συνυπογράφουν αμυντική συμφωνία το 2020 και να δεσμεύονται για την ενίσχυση των αμυντικών τους δεσμών. Το γεγονός αυτό καθώς και το ότι η Αθήνα διαθέτει ήδη στόλο μαχητικών Mirage 2000-5, παρόμοιο με τα Mirage 2000-9 των Εμιράτων, καθιστούν την Ελλάδα έναν δυνητικό υποψήφιο για την προμήθειά τους.

Η Γαλλία αναβαθμίζει τα Mirage 2000-5 MkII της Ελληνικής Αεροπορίας για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής τους, γεγονός που υποδηλώνει ότι η Αθήνα σχεδιάζει να συνεχίσει να τα χρησιμοποιεί στο άμεσο μέλλον. 

Η Ελλάδα έχει συνάψει μια συμφωνία-ορόσημο με τη Γαλλία για την προμήθεια 24 Rafale, στα οποία περιλαμβάνονται 12 μεταχειρισμένα από τη γαλλική Πολεμική Αεροπορία, στέλνοντας σήμα ότι θα μπορούσε να αγοράσει και τα μεταχειρισμένα Mirage των Εμιράτων. 

Ο αναβαθμισμένος στόλος των Mirage 2000-5 που διαθέτει η Ελλάδα, με την προσθήκη των Mirage 2000-9 των Εμιράτων, θα ενίσχυε –και με το παραπάνω– τον μικρότερο στόλο Rafale της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Επιπλέον, η απόκτηση των Mirage από τα Εμιράτα θα έδινε τη δυνατότητα στην Αθήνα είτε να αποσύρει τα παλαιότερα Mirage της είτε να τα πουλήσει. Μία πηγή, μάλιστα, προσδιόρισε ως εν δυνάμει αγοραστές τη Γαλλία και την Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία δεν διαθέτει μαχητικά αεροσκάφη. 

Στρατιωτικοί αναλυτές της BlueMelange στην Τουρκία μού μετέφεραν ότι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να προμηθευθεί ακόμη και οπλισμό κατασκευής ΗΑΕ. 

Οι ίδιοι προέβλεψαν ότι τα ΗΑΕ θα μεταβιβάσουν τελικά "ολόκληρο τον –πολύ πρόσφατα αναβαθμισμένο και θανατηφόρο– στόλο των Mirage 2000-9 στην Ελλάδα είτε με πίστωση είτε με επιχορήγηση". 

Αίγυπτος
Η Αίγυπτος ήταν η πρώτη χώρα που αγόρασε Mirage 2000 (η παραγγελία έγινε το 1981) και Rafale (παραγγελία του 2015). Απέκτησε μία μοίρα Mirage, που αναμφίβολα είναι πολύ χαμηλότερων δυνατοτήτων από τα αναβαθμισμένα και εκσυγχρονισμένα Mirage των Εμιράτων. 

Το 2019, το Πακιστάν φερόταν να θέλει να αγοράσει 36 από τα παλαιότερα μαχητικά Mirage V της Αιγύπτου. Το Ισλαμαμπάντ παραδοσιακά διατηρεί σε επιχειρησιακό επίπεδο τα παλαιότερα Mirage του μέσω ριζικών αναβαθμίσεων (όπως το Project ROSE τη δεκαετία του 1990), ενώ αγοράζει και μεταχειρισμένα αεροσκάφη από διάφορες χώρες. 

Βέβαια, στην περίπτωση της Αιγύπτου η προμήθεια των Mirage από τα Εμιράτα δεν θα συγκρινόταν με τις "φειδωλές" αγορές μεταχειρισμένων Mirage που πραγματοποιεί το Πακιστάν. Αντιθέτως, το Κάιρο θα αποκτούσε πολύ πιο προηγμένα Mirage, εξέλιξη που θα του επέτρεπε να αποσύρει τα μικρότερα και τεχνολογικά υποδεέστερα Mirage 2000 καθώς και τα όποια εναπομείναντα Mirage V χρησιμοποιεί ακόμα, πλαισιώνοντας ικανοποιητικά τον στόλο των Rafale που θα αποκτήσει τα επόμενα χρόνια. 

Μαρόκο
Το Μαρόκο θα μπορούσε επίσης να αδράξει την ευκαιρία και να προμηθευτεί τα Mirage των Εμιράτων. Η Πολεμική του Αεροπορία καταγράφει ιστορικό ανακαίνισης και αναβάθμισης παλαιότερων μαχητικών της. Για παράδειγμα, εξακολουθεί να διαθέτει γαλλικά Mirage F-1 και αμερικανικά F-5 Tiger, τα οποία έχουν επισκευαστεί, αναβαθμιστεί και εκσυγχρονιστεί. 

Η Βασιλική Πολεμική Αεροπορία του Μαρόκο διαθέτει σήμερα δύο δεκάδες Mirage F-1 MF2000 και δύο δεκάδες εκσυγχρονισμένα F-5. Αυτά υποστηρίζουν τον –μετρίων δυνατοτήτων– στόλο των δύο δωδεκάδων προηγμένων αεροσκαφών F-16 Block 52+. 

Τον Μάρτιο του 2019, το Ραμπάτ ζήτησε από τις ΗΠΑ 25 αεροσκάφη F-16 Block 72, την πιο προηγμένη εκδοχή του εμβληματικού αεροσκάφους. 

Η παραγγελία αυτή θα διπλασίαζε αριθμητικά τον μαροκινό στόλο των F-16. Στο μέλλον, το Ραμπάτ θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία και να αντικαταστήσει τα F1 και F-5 του με τα 56 εκσυγχρονισμένα Mirage των Εμιράτων, ως ενδιάμεση λύση εωσότου η χώρα προμηθευτεί F-35 ή άλλα μαχητικά 5ης γενιάς.