Ραντάρ AN/APG-83 SABR AESA: Με αυτό τα Ελληνικά F-16 Block 70/72 Viper θα αντιμετωπίσουν μελλοντικές απειλές



Το ραντάρ από μόνο του αλλάζει το παιχνίδι. Η μετάβαση από ένα μηχανικά σαρωμένο ραντάρ στο AESA είναι «νύχτα με την ημέρα»

Είναι γνωστό ότι η αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin, σε συνεργασία με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) παρέδωσαν  από κοινού στην Πολεμική Αεροπορία τα δύο πρώτα μαχητικά F-16 Viper. Τα αεροσκάφη επιτρέπουν στην Πολεμική Αεροπορία, να αντιμετωπίζει με επιτυχία τις αναδυόμενες απειλές στην περιοχή και να επιχειρεί ως μέρος συμμαχικών αποστολών παγκοσμίως.

Συγκεκριμένα, τα κύρια συστήματα που αναβαθμίζονται στο πλαίσιο του προγράμματος περιλαμβάνουν τα εξής:

– Ραντάρ AESA APG-83

– Νέος Modular υπολογιστής Αποστολών (MMC-7000AH), ADT

– Νέες οθόνες πληροφοριών και απεικόνισης ανάμεσα στα ποδωστήρια

– Νέο APX-126 AIFF με δυνατότητα mod 5

– Ενσωμάτωση SNIPER POD, βλημάτων SASSM και PaveWay II

– Δυνατότητα Link-16

Οι αναβαθμίσεις των F-16, πραγματοποιούνται στην ΕΑΒ υπό τη στενή τεχνική καθοδήγηση από τις ομάδες της Lockheed Martin.

Η 480η Μοίρα Μαχητών στην αεροπορική βάση Spangdahlem της Γερμανίας, είναι τώρα η πρώτη εν ενεργεία μοίρα μαχητικών F-16CM της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), που έφερε τον στόλο των μαχητικών αεροσκαφών της σε μια νέα εποχή εναέριας κυριαρχίας, με  αναβαθμίσεις συστήματος ραντάρ AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) με ενεργή ηλεκτρονική σαρωμένη συστοιχία (AESA) .

«Η παροχή αυτής της ικανότητας σε ένα αεροσκάφος που έχει ήδη δοκιμαστεί στον χρόνο και στη μάχη, προσθέτει ένα άλλο επίπεδο στις δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο περιβάλλον ηλεκτρονικού πολέμου», δήλωσε ο Αρχηγός του Επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας, Gen. CQ Brown.

Αυτή η ικανότητα παρέχει στα μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων τέταρτης γενιάς, ένα τεράστιο άλμα στις ικανότητες μάχης, καθιστώντας τους πιλότους ακόμη πιο αποτελεσματικούς από ποτέ, ενώ βελτιώνει την αεράμυνα και τη συνολική ικανότητα επιβίωσης των αεροσκαφών, όταν αντιμετωπίζουν εχθρικές δυνάμεις.

Το ραντάρ από μόνο του αλλάζει το παιχνίδι. Η μετάβαση από ένα μηχανικά σαρωμένο ραντάρ στο AESA είναι «νύχτα με την  ημέρα».

Ραντάρ AESA APG-83
Σε σύγκριση με τον προκάτοχό της, τα αναβαθμισμένα συστήματα της AESA διαθέτουν περισσότερους πομπούς, οι οποίοι επιτρέπουν πιο ακριβή, μεγαλύτερης εμβέλειας και πιο ανθεκτική σε εμπλοκές σάρωση του εναέριου χώρου.

Τα παλαιού τύπου συστήματα ραντάρ έχουν λάβει πολλές ενημερώσεις και αναβαθμίσεις λογισμικού, από τότε που εγκαταστάθηκαν για πρώτη φορά στο αεροσκάφος, αλλά αυτό το έργο παρέχει ένα εντελώς νέο σύνολο υλικού με ένα ευρύ φάσμα πλεονεκτημάτων σε σχέση με τον προκάτοχό του.

Επιπλέον, αυτό το έργο λειτουργεί για να βελτιώσει την ορατότητα των πιλότων στον χώρο της μάχης, θέτοντας τα θεμέλια για την υποδοχή στόχευσης του αεροσκάφους για ροή βίντεο υψηλής ευκρίνειας στο πιλοτήριο, μια βελτίωση από τις μικρότερες και χαμηλότερης ανάλυσης οθόνες από πριν.

Το AN/APG-83 διαθέτει χαρτογράφηση ραντάρ με συνθετικό διάφραγμα παντός καιρού, υψηλής ανάλυσης, για να παρουσιάσει στον πιλότο μια μεγάλη εικόνα επιφάνειας για πιο ακριβή αναγνώριση στόχων και χτυπήματα σε σύγκριση με παλαιού τύπου συστήματα. 

Ο σχεδιασμός του ενσωματώνει δοκιμασμένο υλικό και προηγμένους τρόπους λειτουργίας, από τα ραντάρ F-35 και F-22 AESA πέμπτης γενιάς της Northrop Grumman. Ο υψηλός βαθμός κοινότητας και κοινών διαδικασιών παραγωγής και υποδομής, οδηγεί σε βελτιώσεις αποτελεσματικότητας και προσιτότητας σε όλα τα προγράμματα ραντάρ AESA της Northrop Grumman.

Να υπενθυμίσουμε ότι τις αρχές του 2020, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία ανακοίνωσε την έναρξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού του εκτεταμένου στόλου της F-16. Η Ελλάδα ανέθεσε στη Lockheed Martin σύμβαση 280 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, για την αναβάθμιση του στόλου των F-16C-52+ και F-16D-52+ της πολεμικής αεροπορίας τα επόμενα επτά χρόνια. 

Αυτά τα F-16, θα αναβαθμιστούν στη διαμόρφωση Block 70/72 Viper. Μεταξύ άλλων βελτιώσεων, αυτό περιλαμβάνει ένα ραντάρ APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) που ενισχύει σημαντικά την ικανότητα του αεροσκάφους, να αναγνωρίζει και να εμπλέκει εχθρικά αεροσκάφη.

Επιπροσθέτως, το επόμενης γενιάς μαχητικό F-16 θα αντιμετωπίσει μελλοντικές απειλές που δεν φανταζόμασταν προηγουμένως.


Για να ανταποκριθεί στην πρόκληση, η σουίτα ψηφιακών ηλεκτρονικών πολέμου (EW) Viper Shield είναι προσαρμοσμένη σχεδιασμένη για να είναι γραμμή βάσης σε προηγμένα αεροσκάφη F-16 Block 70/72 και να μεγιστοποιήσει την επιβίωσή τους και την επιτυχία της αποστολής τους.

Σύστημα EW επόμενης γενιάς

Σε συνεργασία με τη Lockheed Martin και την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, η L3Harris αναπτύσσει το νέο AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield για να παρέχει στους συμμάχους των ΗΠΑ, πρωτοποριακά αντίμετρα έναντι εξελιγμένων, συνεχώς μεταβαλλόμενων απειλών.

Αυτό το προηγμένο σύστημα EW θα παρέχει μια εικονική ηλεκτρονική ασπίδα γύρω από το αεροσκάφος, επιτρέποντας στα πολεμικά αεροσκάφη να ολοκληρώνουν αποστολές με ασφάλεια σε όλο και πιο περίπλοκα σενάρια στον χώρο μάχης. Η μοντέρνα, εξ ολοκλήρου ψηφιακή αρχιτεκτονική του που χρησιμοποιεί τεχνολογία εμπορικής παραγωγής (COTS), επιτρέπει βελτιωμένη απόδοση του συστήματος, μικρότερο παράγοντα μορφής, μειωμένο βάρος και ευκολότερες μελλοντικές αναβαθμίσεις.

Ο προηγμένος ψηφιακός δέκτης προειδοποίησης ραντάρ (DRWR), ενσωματώνεται άψογα με το νέο ραντάρ APG-83 του αεροσκάφους, με ενεργή ηλεκτρονική σαρωμένη συστοιχία (AESA) για μεγαλύτερη επίγνωση της κατάστασης. Το σύστημα παρεμβολής που βασίζεται σε ψηφιακή μνήμη ραδιοσυχνοτήτων (DRFM), παρέχει βελτιωμένη ικανότητα έναντι προηγμένων απειλών.

Κλείνοντας θα πρέπει να πούμε πως το APG-83, όπως και όλα τα AESA, είναι εξαιρετικά ανθεκτικά σε παρεμβολές, καθώς χρειάζονται πολύ ισχυρά ECM για να τα παρεμβάλουν. Τέλος, αεροσκάφη με ραντάρ AESA έχουν πολύ μικρότερο ίχνος ραντάρ από αεροσκάφη του ίδιου τύπου με συμβατικό ραντάρ. Δηλαδή, τα F-16V θα έχουν πολύ μικρότερο ίχνος από τα F-16C/D. Προφανώς η ΠΑ έκανε μια κίνηση ματ με το APG-83, και ελπίζουμε να το δούμε επιχειρησιακό στο Αιγαίο το συντομότερο δυνατόν!