Οι προσομοιώσεις έδειξαν ότι το αεροσκάφος δεν ανταποκρίθηκε στο 100% των
δοκιμών εναντίον των ρωσικών και κινέζικων αεροσκαφών άλλα μόνο το 42%
Το πιο ακριβό πρόγραμμα κατασκευής αεροσκάφους στον κόσμο είναι το μαχητικό
αεροσκάφος F-35 των ΗΠΑ και έγινε ακόμη πιο δαπανηρό, σύμφωνα με το
Πεντάγωνο.
Το πρόγραμμα ανάπτυξης και προμήθειας του αεροπλάνου θα κοστίσει συνολικά
438 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή 26 δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερα από
την τελευταία εκτίμηση που έγινε πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με τη νέα
Έκθεση Επιλεγμένης Απόκτησης του F-35 που δόθηκε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα.
Η αύξηση 6,5% είναι στην πραγματικότητα σχετικά μέτρια για τα πρότυπα του
προγράμματος, η οποία αρχικά ήταν 233 δισεκατομμύρια δολάρια όταν η Lockheed
Martin Corp. κέρδισε το συμβόλαιο το 2001.
«Τα εν λόγω δεδομένα κόστους προέκυψαν μετά τον υπολογισμό του πληθωρισμού»
και την αναπροσαρμογή των σχεδίων παραγωγής της Πολεμικής Αεροπορίας, του
Ναυτικού και του Σώματος Πεζοναυτών, τα οποία εκτείνονται από το 2044 έως το
2049, όπως ανέφερε το γραφείο προγράμματος σε νέα ανακοίνωση. Η νέα εκτίμηση
δεν αλλάζει τον συνολικό αριθμό των σχεδιαζόμενων αεροσκαφών, ο οποίος
περιλαμβάνει 14 μαχητικά αεροσκάφη και 2.456 μοντέλα παραγωγής για τις ΗΠΑ,
ανέφερε.
Η αύξηση των 26 δισεκατομμυρίων δολαρίων ισοδυναμεί με ό,τι το Κογκρέσο
έχει εγκρίνει αυτά τα χρήματα μόνο για την αμερικανική άμυνα και όχι
για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Το Πεντάγωνο ανακοίνωσε ότι το F-35, αντιμετώπισε πολλές
καθυστερήσεις, γιατί παρουσιάστηκαν πολλά προβλήματα. Οι προσομοιώσεις
έδειξαν ότι το αεροσκάφος δεν ανταποκρίθηκε στο 100% των δοκιμών εναντίον
των ρωσικών και κινέζικων αεροσκαφών άλλα μόνο το 42%
Το F-35 επρόκειτο να πραγματοποιήσει την άσκηση 64 εξόδων το 2017, αλλά
αναβλήθηκε για χρόνια λόγω ανεπίλυτων τεχνικών προβλημάτων στη μονάδα
δοκιμών «Joint Simulation Environment» που επιδεινώθηκαν από την πανδημία
COVID. Το γραφείο δοκιμών του Πενταγώνου σχεδιάζει να παραδώσει την έκθεση
δοκιμών του το αργότερο 90 ημέρες μετά την ολοκλήρωση, αλλά δεν σκοπεύει
να δημοσιεύσει μια μη διαβαθμισμένη περίληψη, ανέφερε.
Πολλά τεχνικά προβλήματα έχουν τα F-35 υψηλό κόστος λειτουργίας
(35.000 δολάρια ανά ώρα πτήσης), έλλειψη ανταλλακτικών και ανάγκη για νέα
προσέγγιση στην ενημέρωση του λογισμικού.
Τα τελευταία χρόνια, τα προβλήματα με τον κινητήρα F35 γίνονται όλο και
πιο αισθητά.
Πριν από δύο χρόνια, μια σημαντική καθυστέρηση συντήρησης αποδόθηκε σε
πολλά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς των θερμοπροστατευτικών
επικαλύψεων των πτερυγίων του στροβίλου των κινητήρων.
Εκτός από την έλλειψη ανταλλακτικών και τις συχνές βλάβες των εξαρτημάτων
του κινητήρα άλλα ζητήματα που επηρεάζουν τα ποσοστά ετοιμότητας του
στόλου F-35 περιλαμβάνουν παρατεταμένους χρόνους επισκευής και ανάγκη για
ταχύτερες από τις αναμενόμενες επισκευές ή αντικαταστάσεις των μονάδων
ισχύος κινητήρα Pratt & Whitney.
Το πυροβόλο όπλο των 25 χιλιοστών στα μοντέλα Air Force του Joint Strike
Fighter έχει «απαράδεκτη», όπως χαρακτηρίστηκε, ακρίβεια στο να χτυπήσει
τους στόχους εδάφους.
Το τρίτο μεγάλο σκέλος των προβλημάτων του F-35 είναι η αναξιοπιστία του
συστήματος ALIS και των προβλημάτων ασφάλειας που προκάλεσε με την
μεταφορά κρίσιμων δεδομένων άλλων αεροποριών στη Lockheed Martin, όπως
επίσης και στη προβληματική διάγνωση προβλημάτων και παραγγελία
ανταλλακτικών για τα F-35.
«Οι προκλήσεις συντήρησης επηρεάζουν αρνητικά την ετοιμότητα των
αεροσκαφών F-35», με το φτωχό επίπεδο «να οφείλεται εν μέρει σε προκλήσεις
για την αποθήκη και την οργανωτική συντήρηση», ανέφερε ο GAO.
Μέρος των προκλήσεων πηγάζει από τη μεγάλη εξάρτηση από εργολάβους για τη
συντήρηση που περιορίζει την ικανότητα του Πενταγώνου να ελέγχει τις
αποφάσεις. Καθυστερήσεις προκύπτουν επίσης από ελλείψεις ανταλλακτικών,
ανεπαρκή εκπαίδευση στη συντήρηση, ανεπαρκή εξοπλισμό υποστήριξης και
έλλειψη τεχνικών δεδομένων που απαιτούνται για την πραγματοποίηση
επισκευών.