Σημαντικές εξελίξεις καταγράφονται στο μέτωπο του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων
φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με αποκλειστικές
πληροφορίες του γράφοντος, η κοινοπραξία των εταιρειών TKMS και Thales
Netherlands, ετοιμάζεται κατά τον τρέχων μήνα, να προσκομίσει νέα οικονομική
προσφορά για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών. Η νέα οικονομική πρόταση
της κοινοπραξίας, έρχεται κατόπιν των επιπρόσθετων εργασιών που έχει ζητήσει
το Πολεμικό Ναυτικό (όπως η επέκταση της τεχνικής υποστήριξης) και κατόπιν
αύξησης των τιμών των πρώτων υλών και των νέων συστημάτων, συνέπεια των
γενικότερων ανατιμήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σημειώνεται, πως το κόστος των εταιρειών TKMS και Thales Netherlands για τον
εκσυγχρονισμό τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ του Πολεμικού Ναυτικού ανέρχονταν
στα 605 εκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών εργασιών
εκσυγχρονισμού στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Επιπροσθέτως, απαιτούνται επιπλέον
100 εκατομμύρια για την ανάληψη των εργασιών εκσυγχρονισμού από τις εταιρείες
Bae Systems και Raytheon με στόχο των εκσυγχρονισμό των οπλικών συστημάτων των
πλοίων (κύριο πυροβόλο και αντιπυραυλικά CIWS Phalanx).
Συνεπώς, το ΠΝ εντός του Απριλίου θα έχει τη τελική πρόταση της κοινοπραξίας
των εταιρειών TKMS και Thales Netherlands, το κόστος της οποίας θα κυμαίνεται
στα 750 εκατομμύρια ευρώ ενώ αντιστοίχως, οι εταιρείες Bae Systems και
Raytheon καλούνται και αυτές να αναπροσαρμόσουν τις τελικές τιμές τους.
Εκτιμάται από πλευράς ΠΝ πως το τελικό κόστος του προγράμματος θα ξεπεράσει τα
850 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών.
Ειδικότερα, όπως σημειώναμε σε σχετικό μας άρθρο, τη 1η Νοεμβρίου με τίτλο:
«Πολεμικό Ναυτικό: Πως εξελίσσεται το παρασκήνιο του προγράμματος
εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ-200ΗΝ», υφίστανται σοβαρές νομικές δυσχέρειες
οι οποίες απορρέουν από τον Νόμο Βενιζέλου αναφορικά με τους «ειδικούς όρους»
της σύμβασης.
Συγκεκριμένα σημειώναμε αυτολεξεί: «Σύμφωνα με τις πληροφορίες του
DefenceReview.gr καταγράφεται έντονη δυσκαμψία των εταιρειών στην έγκριση των
δύο όρων που αναφέρονται από τη ΓΔΑΕΕ και συγκεκριμένα της απεριόριστης
αστικής ευθύνης του αναδόχου για τη πορεία του έργου (αναφέρεται κατά την
αγγλική νομική ορολογία ως «Unlimided liability» καθώς και της έλλειψης
τιμαριθμικής αναπροσαρμογής κατά την εξέλιξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού.
Η τελευταία διασφαλίζει την οικονομική εξέλιξη του προγράμματος και των τιμών
των υλικών ή άλλων δαπανών στα πλαίσια του προγράμματος εκσυγχρονισμού με βάση
την αναπροσαρμογή του τιμαρίθμου.
Υπενθυμίζεται πως το σύνολο των συμβάσεων που υπογράφει το ελληνικό δημόσιο
περιλαμβάνουν τη λεγόμενη τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Στη περίπτωση των TKMS
και Thales το ελληνικό δημόσιο και οι αρμόδιες αρχές (ΥΠΕΘΑ και ΓΔΑΕΕ) ζητούν
το κόστος του προγράμματος να είναι ευθύς εξ αρχής δεδομένο και συγκεκριμένο
δίχως να υπάρχει η τιμαριθμική αναπροσαρμογή, ζητούμενο το οποίο δεν δέχεται
καμία εταιρεία και είναι αντικειμενικά εκτός πραγματικότητας εμπορικών
συμβάσεων.Ταυτοχρόνως, βάση της σχεδιαζόμενης σύμβασης, σύμφωνα με την αγγλική
νομική ορολογία ως «Unlimited liability» οι ανάδοχοι του προγράμματος δεν
δέχονται να φέρουν απεριόριστη νομική ευθύνη αλλά δέχονται συγκεκριμένη και
ανάλογη της συνολικής αξίας του προγράμματος».
Μονόδρομος για τη παράκαμψη του Νόμου Βενιζέλου και των νομικών κωλυμάτων που
εγείρει, είναι ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκος Δένδιας να καταθέσει τη
σχετική υλοποίηση της σύμβασης μέσω ειδικής νομοθετικής ρύθμισης στη Βουλή των
Ελλήνων. Μολονότι, οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε δύσκολο σημείο, οι
τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν εντός των προσεχώς εβδομάδων με
γνώμονα τα νέα δεδομένα με επίκεντρο το τελικό κόστος του
προγράμματος.