«Κλειδώνει» η απόφαση για τις φρεγάτες – Όλο το παρασκήνιο για την τελική απόφαση



Η άμεση παραχώρηση πλοίων τα οποία θα μπορούν να ενισχύσουν το συντομότερο το Πολεμικό Ναυτικό είναι το ζητούμενο για το Ελληνικό Επιτελείο. Ποιες χώρες έχουν αυτή τη στιγμή το πλεονέκτημα.

του Κώστα Σαρικά 

Έως τα τέλη του επόμενου μήνα αναμένεται να έχει ληφθεί η οριστική απόφαση για τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα που υπάρχουν στο τραπέζι το πλεονέκτημα αυτή τη στιγμή φαίνεται να γέρνει προς την πρόταση των Αμερικανών με αουτσάιντερ τους Ολλανδούς, ενώ παραμένει ακόμα ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανέλθουν οι Γάλλοι με ρελάνς για μειωμένη τιμή στις Belhara και πλοία ενδιάμεσης λύσης.

Τα μεταχειρισμένα πλοία, τα οποία θα περιλαμβάνονται στην πρόταση των υποψηφίων -κρατών ουσιαστικά-να αναλάβουν την κατασκευή των καινούργιων φρεγατών του Στόλου φαίνεται ότι αποτελεί το "κλειδί" που θα ανοίξει την πόρτα της τελικής συμφωνίας. Για το Ελληνικό επιτελείο η άμεση παραχώρηση πλοίων τα οποία θα μπορούν να ενισχύσουν το συντομότερο το Πολεμικό Ναυτικό είναι το ζητούμενο για να ανάψει το "πράσινο" φως στο συνολικό deal για τις φρεγάτες.

Τόσο ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος όσο και ο Αρχηγός ΓΕΝ Στυλιανός Πετράκης έχουν καταστήσει σαφές στην πολιτική ηγεσία ότι το διάστημα έως ότου το Πολεμικό Ναυτικό παραλάβει καινούργιο πλοίο πρέπει απαραίτητα να καλυφθεί με μεταχειρισμένες Μονάδες έτοιμες να ενισχύσουν άμεσα το οπλοστάσιο του Στόλου.

Τα γεγονότα των τελευταίων μηνών δείχνουν ότι η Άγκυρα δείχνει αποφασισμένη να κρατήσει την ένταση ψηλά για όσο χρειαστεί προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της. Το Ελληνικό επιτελείο το μεταφράζει ως ανάγκη για μόνιμη παρουσία του Στόλου τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Με δεδομένη την παλαιότητα των μεγάλων Μονάδων επιφανείας η  άμεση ενίσχυση κρίνεται ως απολύτως απαραίτητη.

Η πίεση προς τους Αμερικανούς οι οποίοι προτείνουν την φρεγάτα πολλαπλών ρόλων MMCS με κατασκευή αριθμού πλοίων στην Ελλάδα με ταυτόχρονη επένδυση στα Ελληνικά ναυπηγεία είναι το deal να περιλαμβάνει και παραχώρηση μεταχειρισμένων πλοίων. Διακαής πόθος για το ΠΝ αποτελούν φυσικά τα αντιτορπιλικά ArleighbBurke ενώ ως εναλλακτική εμφανίζονται τα καταδρομικά Ticonderonga. Η πρώτη περίπτωση προσκρούει στη συνεχή άρνηση των Αμερικανών όμως αργά ή γρήγορα εκτιμάται ότι τα πλοία μπορούν να αποδεσμευτούν. Το κόστος χρήσης αποτελεί το μεγάλο μειονέκτημα των Tico. Σε κάθε περίπτωση πάντως η Αθήνα έχει ζητήσει από τους Αμερικανούς τις προτάσεις τους για πλοία ενδιάμεσης λύσης και περιμένει απάντηση. 

Ενδιαφέρον για τα Ελληνικά ναυπηγεία και ταυτόχρονα μια ιδιαίτερα δελεαστική πρόταση φαίνεται ότι έχουν παρουσιάσει οι Ολλανδοί. Προβλέπει συμμετοχή της Ελλάδας στη νέα φρεγάτα την οποία φέρονται να σχεδιάζουν από κοινού με το Βέλγιο και προβλέπεται να αντικαταστήσει τις φρεγάτες κλάσης Μ. Οι φρεγάτες Μ αποτελούν πλοία τα οποία ναυπηγήθηκαν μεταξύ 1985 και 1995 και ενδιαφέρουν το ΠΝ. Αποτελούν ουσιαστικά αναβαθμισμένες S, μπορούν άμεσα να ενσωματωθούν στο Στόλο και να καλύψουν ανάγκες για τουλάχιστον δέκα χρόνια.

Το υψηλό κόστος των Belhara και η αδυναμία έως τώρα των Γάλλων να προσφέρουν πλοία ενδιάμεσης λύσης τους έχουν φέρει πίσω στην ‘’κούρσα’’. Ωστόσο η Αθήνα αφήνει ανοιχτή την πόρτα για το Παρίσι και τη Naval Group υπό την πίεση Αμερικανών και Ολλανδών να προχωρήσουν σε νέα κίνηση μείωσης της τιμής με ενδεχόμενη προσφορά φρεγατών Fremm ως ενδιάμεση λύση.

Στην τελική "ζυγαριά" της Αθήνας πάντως θα μετρήσει και η προσφορά για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών MEKO με τους Αμερικανούς και τους Ολλανδούς να έχουν τον πρώτο λόγο.