Οι Γάλλοι τα Rafale και οι Αμερικανοί τις φρεγάτες

Οι Γάλλοι τα Rafale και οι Αμερικανοί τις φρεγάτες



Αμερικανο-Γαλλικές «αερομαχίες» πάνω από την Ελλάδα. Οι ελληνοτουρκικές κρίσεις γεννάνε νέες αγορές όπλων, διότι όπως λέει και ο σοφός Λαός : «Ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται»!

Γράφει ο Δήμος Βερύκιος

Τις μεγάλες αγορές όπλων, έχει καθιερωθεί να τις αποκαλούμε «αγορές του αιώνα» και γίνονται κυρίως με πολιτικά κριτήρια, διατηρώντας συνήθως μια ισορροπία μεταξύ των αμυντικών βιομηχανιών των χωρών της Συμμαχίας.

Κατά την τελευταία παρατεταμένη ελληνο-τουρκική κρίση, η πρώτη «αεροπλανική» κίνηση έγινε από την Γαλλία με την προσγείωση 18 μαχητικών Rafaleστην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία αιφνιδιάζοντας τους πάντες εντός και εκτός των τειχών της Συμμαχίας.

Η εμφάνιση των Rafale στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία προκαλεί πανικό στους Αμερικανούς και την Lockheed Martin που ήταν έτοιμη να ξεκινήσει τον εκσυγχρονισμό των F-16 και ταυτόχρονα να προετοιμάσει το έδαφος για την προμήθεια των F-35.

Το κλαμπ των «F-16άριδων» στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι τόσο ισχυρό, που διαχρονικά ελέγχει ολόκληρη την πυραμίδα του Κλάδου. Δεν είναι τυχαίο ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού στην Θεσσαλονίκη για τα Rafaleεμφανίστηκαν συντονισμένα δημοσιεύματα με σενάρια εκσυγχρονισμού των F-16 και αγοράς F-35...

Όμως ο κατασκευαστικός Όμιλος των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 και F-35 εκτός από αεροπλάνα κατασκευάζει και πολεμικά πλοία. Η Lockheed Martin αφού έχασε μέσα από το στόματα της το αεροπορικό κομμάτι της πίτας των ελληνικών εξοπλισμών, αξιώνει τώρα το ναυτικό κομμάτι της πίτας των ελληνικών εξοπλισμών!

Την κατασκευή τεσσάρων νέων φρεγατών (1 στις ΗΠΑ και 3 σε ελληνικό ναυπηγείο, μάλλον Σκαραμαγκάς) και τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών ΜΕΚΟ.

Οι αμερικανοί διεκδικούν δυναμικά το συγκεκριμένο μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα προτείνοντας «ενδιάμεση λύση», δηλαδή διάθεση μεταχειρισμένων αμερικανικών πολεμικών πλοίων / φρεγατών μέχρι την παράδοση των τεσσάρων φρεγατών και την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ...

Πρόσφατα ο αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ, αναφερόμενος στη εν λόγω προμήθεια των τεσσάρων νέων φρεγατών, τόνισε ότι υπάρχει πολύ ανταγωνιστική πρόταση αμερικανικής εταιρείες, που περιλαμβάνει συμπαραγωγή των τριών από τις τέσσερις φρεγάτες σε ελληνικά ναυπηγεία. Η πρόταση της Lockheed Martin συνδυάζει βελτιωμένη οικονομική προσφορά, καθώς και διαμόρφωση των συστημάτων και του οπλισμού των φρεγατών σύμφωνα με τις υψηλές απαιτήσεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Το ζητούμενο είναι σε πιο από τα δυο ναυπηγεία του κόλπου της Σαλαμίνας θα μπορούσε να ανατεθεί η κατασκευή των φρεγατών;

Στο ναυπηγείο της Ελευσινας ή του Σκαραμαγκά;

Ο Πάνος Ξενοκώστας με την ONEX (ναυπηγείο Σύρου) εστιάζει την προσοχή του στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και μέσω αυτών επιδιώκει να εμπλακεί στο πρόγραμμα των φρεγατών...

Ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος που φέρεται να τον παροτρύνει Κυρία της εφοπλιστικής οικογένειας να αναλάβει την ιδιοκτησία του Σκαραμαγκά και μέσω του συγκεκριμένου ναυπηγείου να γίνει το πρόγραμμα των φρεγατών.

Ένα από τα μακρόπνοα σχέδια των εκάστοτε κυβερνήσεων ήταν η δημιουργία μεγάλο Υ ναυπηγικού κέντρου (hub), που θα εξυπηρετεί τους τομείς της άμυνας και της ενέργειας. Συνολικά, το project του ναυπηγικού κέντρου - σύμφωνα με τον Ξενοκώστα θα δημιουργήσει περισσότερες από 4.000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.

Η τυπική επιλογή της χώρας που θα αναλάβει το πρόγραμμα των έξι φρεγατών θα γίνει ανάμεσα στην Γαλλία, την Ολλανδία, την Γερμανία και τις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες ο Αρχηγός ΓΕΝ έχει αναλάβει ειδική αποστολή ώστε η εισήγηση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου προς το ΚΥΣΕΑ να προκρίνει την αμερικανική φρεγάτα.

Άλλωστε και η Πρωθυπουργική εξαγγελία προκρίνει τις αμερικανικές φρεγάτες MMSC, καθώς έκανε σαφή αναφορά στα αμερικανικά κεφάλαια που θα επενδυθούν στα ναυπηγεία Ελευσίνας.

Το επικρατέστερο σενάριο της πρότασης για ναυπήγηση 4 φρεγατών MMSC στην Ελλάδα, προβλέπει την ανάπτυξη μιας φρεγάτας στο Ουισκόνσιν των ΗΠΑ, και μεταφορά τεχνογνωσίας στα ελληνικά ναυπηγεία όπου θα ναυπηγηθούν οι άλλες τρεις.

Οι αμερικανοί αισιοδοξούν ότι εάν η ελληνική πλευρά ξεκαθαρίσει σε ποια ναυπηγεία δίνει το «δαχτυλίδι» των κατασκευής των τριών φρεγατών, η πρώτη φρεγάτα MMSC είναι πολύ πιθανό να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό το 2023.

Γερμανική ...τορπίλη

Την ώρα που αμερικανό-γαλλικά συμφέροντα κονταροχτυπιούνται στη Αθήνα για το ποιος θα πάρει τα Rafale και ποιος τις φρεγάτες, αιφνιδίως εμφανίζεται στην Αθήνα ένας παλιός γνώριμος των γερμανικών συμφερόντων, ο οποίος αφενός διαμαρτύρεται για τον αποκλεισμό των Γερμανών στον διαγωνισμό για την πώληση του Σκαραμαγκά και αφετέρου διεξάγει σκληρά παζάρια για την αγορά 32 τορπιλών (αντί 82) ύψους 105 εκατομμυρίων ευρώ.

Η Αθήνα ζητάει από την Καγκελαρία να υπάρξει ενός είδους «ενδιάμεση λύση» με επίσπευση του χρόνου παράδοσης (λιγότερο των 18 μηνών). Από την πλευρά του ο γερμανός ατζέντης παζαρεύει το ελληνικό αίτημα με την εν λόγω γερμανική αξίωση να διαγραφούν παλαιότερες αξιώσεις που είχε το ελληνικό Δημόσιο από τους Γερμανούς στην υπόθεση των υποβρυχίων.