Όταν οι εξοπλισμοί περνούν από τα Ναυπηγεία

Όταν οι εξοπλισμοί περνούν από τα Ναυπηγεία



Πώς οι εξελίξεις στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία επηρεάζουν το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού - Αισιοδοξία για άμεσες κινήσεις και συνεργασίες

Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ - lsblav@gmail.com

Σταυροδρόμι θεωρείται το 2021 για την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, τόσο από πλευράς εξελίξεων στο ιδιοκτησιακό τους καθεστώς -τομέας που δεν αφορά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τις Ένοπλες Δυνάμεις- όσο και από πλευράς εξοπλιστικών προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού, που εκτιμάται, σε κλίμα αισιοδοξίας ότι θα αποκτήσουν ολοκληρωθεί και τα εγχώρια ναυπηγεία θα έχουν σοβαρή συμμετοχή, με προοπτικές σε βάθος χρόνου.

Μιλώντας προσφάτως, στις 13 Δεκεμβρίου, στη Βουλή, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, κατά την ψήφιση του Προϋπολογισμού, ήταν σαφής περιγράφοντας τη θέση του ΥΠΕΘΑ επί του θέματος: «Η αμυντική βιομηχανία μάς απασχολεί και οι προσπάθειες για να στηθεί ξανά στα πόδια της είναι εντατικές. Δεν είναι αρμοδιότητα δική μας, διότι εμείς είμαστε οι πελάτες, αυτοί που καρπωνόμαστε το προϊόν ή αντιστοίχως χρεωνόμαστε την έλλειψη προσφοράς του προϊόντος από την αμυντική βιομηχανία. Η προσπάθεια όμως είναι πολυεπίπεδη και νομίζω ότι φέρνει κάποια αποτελέσματα και έχει βάλει τα πράγματα στον δρόμο τους, εάν ευοδωθούν και οι διαγωνιστικές διαδικασίες που θα τρέξουν σε αμυντικές βιομηχανίες της χώρας. Ήδη σε μία έχει ευοδωθεί, αναμένουμε όμως την επόμενη ημέρα και πώς αυτή θα οργανώσει κατ’ αρχήν την παραγωγική της δραστηριότητα, για να προξενήσει και το ενδιαφέρον μας».

Ο ίδιος, αναφερόμενος ουσιαστικά στο πρόγραμμα προσκτήσεως 4 νέων φρεγατών, αλλά και του εκσυγχρονισμού των ήδη επιχειρουσών εδώ και δεκαετίες στον Στόλο 4 φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ, που είναι τα δύο μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού που θα «τρέξουν» το 2021, δήλωσε πως «το Π.Ν. ψάχνει τη βέλτιστη επιλογή στη βάση και της δυνατότητας να έχουμε τα καλύτερα καράβια, αλλά και του συνολικού πακέτου, μέρος του οποίου έχει να κάνει με ναυπήγησή τους εδώ, επομένως εμπλοκή της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».

ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Τα δύο μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού έχουν στενή συνάρτηση με το μέλλον των δύο εκ των τριών μεγάλων ναυπηγικών μονάδων της χώρας. Των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. του Σκαραμαγκά, τα οποία στο παρελθόν έκαναν εξαιρετική δουλειά κατασκευάζοντας τις τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ-200ΗΝ, με την πρώτη να ναυπηγείται στη Γερμανία, καθώς εν συνεχεία και τα τρία από τα τέσσερα υπερσύγχρονα υποβρύχια Type-214ΑΙΡ, με το πρώτο να ναυπηγείται και αυτό στη Γερμανία. 

Επίσης στις εγκαταστάσεις τους εκσυγχρονίστηκαν και οι ολλανδικές φρεγάτες Standard του Στόλου καθώς και τα τέσσερα υποβρύχια Type-209. Σε ένα πέμπτο, το «Ωκεανός», κόπηκε στη μέση το κύτος του, προστέθηκε ολόκληρο τμήμα με τις κυψέλες εναεροβίου προώσεως του συστήματος ΑΙΡ, μετά επανασυγκολλήθηκε και αλλάχτηκε ο πυργίσκος του, με αποτέλεσμα τώρα αυτό το παλαιό σε ηλικία υποβρύχιό μας να είναι εφάμιλλο από επιχειρησιακής πλευράς με τα υπόλοιπα τέσσερα υποβρύχια Type-214 ΑΙΡ του Στόλου μας. 

Δουλειά πολύτιμη από κάθε άποψη, που αποτελεί σπουδαία «κληρονομιά» για το ναυπηγείο, μαζί με τις εγκαταστάσεις που έχουν κατασκευαστεί (π.χ. για τη ναυπήγηση των υποβρυχίων) και βεβαίως το πολύτιμο τεχνικό προσωπικό του, το οποίο λίαν προσφάτως είχε την ευκαιρία να αποδείξει για ακόμα μία φορά την αξία του ως τεχνιτών με την εξαιρετική δουλειά που έκανε στην επισκευή της φρεγάτας «Υδρα» σε χρόνο-ρεκόρ.

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις 11 Δεκεμβρίου το μέλλον του διαγωνισμού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης μετά την κατάθεση των προσφορών, καθώς, όπως έγινε γνωστό, κατατέθηκε ουσιαστικά μόνο μία προσφορά, στα 15,1 εκατομμύρια ευρώ, από την Pyletech Shipyards του Ομίλου North Star Groupτου Έλληνα εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου. Η άλλη, από την ΟΝΕΧ του Πάνου Ξενοκώστα, ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ, έγινε μάλλον τυπικώς, ώστε να έχει τη δυνατότητα ο όμιλος να παρεμβαίνει στον διαγωνισμό.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι και αυτά σε διαδικασία πωλήσεως σε ιδιώτες επενδυτές, διαδικασία που βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος. Αυτό είχε δηλώσει ο καθ' ύλην αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης, κατά τη σχετικά πρόσφατη (τέλη Σεπτεμβρίου) επίσκεψή του σε αυτά μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης Νίκο Παπαθανάση και τον πρεσβευτή των ΗΠΑ στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, συνοδεύοντας τον διευθύνοντα σύμβουλο του κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού των ΗΠΑ International Development Finance Corporation(DFC), Ανταμ Μπόιλερ, τον αναπληρωτή υπουργό Ενέργειας των ΗΠΑ, Μάθιου Ζάις, την πρόεδρο της Αμερικανικής Τράπεζας Εισαγωγών - Εξαγωγών, Κίμπερλι Ριντ, καθώς και ανώτατα στελέχη συνολικά έξι κρατικών υπηρεσιών των ΗΠΑ. 

Και γι’ αυτά υπάρχει εντονότατο αμερικανικό ενδιαφέρον -μέσω της ΟΝΕΧ-, καθώς τα συγκεκριμένα ναυπηγεία έχουν κατασκευάσει το μεγαλύτερο πλοίο του Στόλου, το ΠΓΥ «Προμηθεύς», και επτά συνολικώς σύγχρονες πυραυλακάτους τύπου SuperVita, με την τελευταία εξ αυτών, την ΤΠΚ «Βλαχάκος», να παραδίδεται -καλώς εχόντων των πραγμάτων- στις αρχές του 2021, έπειτα από πολλές περιπέτειες και τρομερές καθυστερήσεις, όπως έγινε και με την προτελευταία, την ΤΠΚ «Καραθανάσης».

Παράλληλα, τα Ναυπηγεία στο Νεώριο της Σύρου είναι πλέον ιδιοκτησίας του Ομίλου της ΟΝΕΧ και έχουν λάβει σχετική πιστοποίηση για τη διενέργεια επισκευών σε πολεμικά σκάφη του 6ου Στόλου του Αμερικανικού Ναυτικού, καθώς η εταιρεία περιλαμβάνει σημαντικότατα αμερικανικά κεφάλαια.

ΠΗΓΗ: ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ  - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]