Αίσιο τέλος στο σήριαλ με τα τελευταία έξι ελικόπτερα ΝΗ-90 της Αεροπορίας Στρατού

Αίσιο τέλος στο σήριαλ με τα τελευταία έξι ελικόπτερα ΝΗ-90 της Αεροπορίας Στρατού



Αίσιο τέλος φαίνεται ότι θα έχουμε στο σήριαλ με τα ελικόπτερα NH-90 της Αεροπορίας Στρατού, αφού εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η έκτη τροποποίηση που έγινε στην σχετική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της κατασκευάστριας εταιρείας. 

Μετά την εξέλιξη αυτή ανοίγει ο δρόμος για να παραλάβουν οι Ένοπλες Δυνάμεις τα  6 τελευταία ελικόπτερα, από τα συνολικά 20 που όριζε η αρχική σύμβαση, ενώ δίνεται και οριστική λύση στο πολύπαθο θέμα της υποστήριξης τους.  

Τα ΝΗ-90 είναι μια πονεμένη ιστορία για τις Ένοπλες Δυνάμεις αφού η πρώτη σύμβαση για την απόκτηση τους υπεγράφη το 2003, έναντι περίπου 660 εκατομμυρίων ευρώ, και το πρώτο ελικόπτερο προσγειώθηκε στην εγκαταστάσεις του 2ου ΤΕΑΣ στην Πάχη Μεγάρων το 2011. Η συνέχεια όμως ήταν ιδιαίτερα αποκαρδιωτική αφού λόγω των πολλών προβλημάτων που υπήρχαν στην αρχική σύμβαση που είχε συναφθεί, για αρκετό καιρό τα 14 NH-90 που παρελήφθησαν παρέμεναν καθηλωμένα στο έδαφος.

Έλλειψη ανταλλακτικών και υποστήριξης
Το θέμα των NH-90 ήταν ένα από τα πρώτα που τέθηκε υπόψιν του Νίκου Παναγιωτόπουλου, όταν τον Ιούλιο του 2019 ανέλαβε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ο κ. Παναγιωτόπουλος άκουγε έκπληκτος στις πρώτες συναντήσεις του με την ηγεσία του ΓΕΣ ότι υπάρχουν 14 ολοκαίνουργια ελικόπτερα που κάθονται παρκαρισμένα με τις ζελατίνες τους λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και υποστήριξης.

Επιπλέον, το ελληνικό δημόσιο πλήρωνε χρήματα για την αποθήκευση των υπόλοιπων έξι ελικοπτέρων που δεν είχε παραλάβει, ενώ είχε ενεργοποιηθεί και ρήτρα 31 εκατομμυρίων ευρώ λόγω αθέτησης συμφωνίας με την κατασκευάστρια εταιρεία.

Τον Οκτώβριο του 2019 μετά από προσπάθειες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και την εκταμίευση περίπου 20 εκατομμυρίων ευρώ παραγγέλθηκαν άμεσα τα πρώτα απαραίτητα ανταλλακτικά για τα NH-90, αλλά ο δρόμος για την λύση του «γόρδιου δεσμού» άνοιξε το περασμένο Σεπτέμβριο μετά από επανειλημμένες επαφές του υπουργού Εθνικής Άμυνας και της Γαλλίδας ομολόγου, Φλοράνς Παρλί σχετικά με το θέμα αυτό.

Τα αποτέλεσμα αυτό των επαφών αλλά και της γενικότερης δουλειάς που έγινε και από την Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων και από τους τεχνικούς της Αεροπορίας Στρατού φάνηκε την παραμονή των περασμένων Χριστουγέννων  όπου για πρώτη φορά πέταξαν ταυτόχρονα στο Αιγαίο 3 NH-90.

Η ολική επαναφορά των NH-90 θα δώσει και λύση στο ζήτημα της συνεχούς χρησιμοποίησης των Chinook, που λόγω της έλλειψης άλλου μεταφορικού ελικοπτέρου σήκωναν αυτά όλο το βάρος των αερομεταφορών.  

Το πιο σύγχρονο μεσαίου μεγέθους ελικόπτερο
Το ΝΗ-90 είναι το πιο σύγχρονο μεσαίου μεγέθους ελικόπτερο στο κόσμο με δυο πανίσχυρους κινητήρες που του δίνει την δυνατότητα και την αξιοπιστία να πετούν σε πολύ κακές καιρικές συνθήκες. Έχει ταχύτητα πλεύσης 167 χιλιόμετρα ανά ώρα και μέγιστη τα 222 χιλιόμετρα.

Το NH-90 διαθέτει τη χαμηλότερη υπογραφή ραντάρ στην κατηγορία του, χάρη στην άτρακτο σε σχήμα διαμαντιού και τον σκελετό από σύνθετα υλικά. Επιπλέον, συσκευές καταστολής υπέρυθρης ακτινοβολίας και κατακόρυφες είσοδοι αέρα του κινητήρα συμβάλλουν περαιτέρω στη μείωση των ακουστικών και υπερύθρων σημάτων.

Η προηγμένη σουίτα αυτοπροστασίας του ελικοπτέρου αποτελείται από δέκτες προειδοποίησης λέιζερ και ραντάρ, σύστημα ανίχνευσης εκτοξεύσεων πυραύλων και διανομείς αντιμέτρων (φωτοβολίδων).

Τα ΝΗ-90 αποτελούν σημαντικό όπλο στην φαρέτρα των ένοπλων δυνάμεων κάνοντας μάλιστα την διαφορά στο Αιγαίο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα 4 από τα 20 ΝΗ-90 που παρήγγειλε η χώρα μας προορίζονται για την υποστήριξη των ειδικών δυνάμεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των δυνατοτήτων των NH-90 είναι πως μπορούν να μεταφέρουν 20 κομάντος σε λιγότερο από την Αττική στις Οινούσσες, ενώ χρειάζονται 1,30 ώρα για να φτάσουν στο Καστελόριζο.

Βασικό μεταφορικό μέσο των κομάντο
Λόγω των παραπάνω χαρακτηριστικών τους τα NH-90 θα αποτελέσουν το βασικό μεταφορικό μέσο των κομάντο της νεοσύστατης Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ), που σχεδίασε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος. Μάλιστα πριν από λίγο καιρό ολοκληρώθηκε η 1η εκπαιδευτική σειρά του Σχολείου Μετεκπαίδευσης Χειριστών ελικοπτέρων NH-90, από όπου αποφοίτησαν οι δύο πρώτοι χειριστές, που θα αποτελέσουν τον πυρήνα της Μονάδας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ) της ΔΕΠ.