Τα ελληνικά F-16 Viper είναι το πραγματικό πρόβλημα της τουρκικής αεροπορίας
και όχι τα 18 Rafale, υποστηρίζουν αναλυτές στην Τουρκια.
Μάλιστα, σύμφωνα με τους Τούρκους, η Ελλάδα συνολικά θα αναβαθμίσει σε τελικό
αριθμό κοντά στα 120 αεροπλάνα της σε Viper (84 F-16 Block 52 + 38 F-16 Block
50).
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι η Άγκυρα διαθέτει 293 πολεμικά αεροσκάφη ενώ η
Ελλάδα 228.
Τα 18 μαχητικά αεροσκάφη τύπου Rafale που θα αγοράσει η Ελλάδα από τη Γαλλία
διαθέτουν προηγμένα συστήματα ραντάρ και δυνατότητα βολής πολλαπλών πυραύλων
σε διαφορετικούς στόχους, αλλά οι Τούρκοι ειδικοί λένε ότι ο αριθμός των
αγορασμένων αεροσκαφών δεν είναι αρκετός για να αλλάξει η ισορροπία υπέρ της
Τουρκίας.
Το πραγματικό πρόβλημα για την Τουρκία, όπως υποστηρίζουν Τούρκοι αναλυτές,
είναι η διαδικασία αναβάθμισης των 120 ελληνικών F-16 στο επίπεδο «Viper».
Το F-16 είναι ένα αεροσκάφος που παράγεται σε 8 κύρια μοντέλα και 136
διαφορετικές διαμορφώσεις. Το επίπεδο Viper είναι το υψηλότερο επίπεδο. Τα
F-16 αυτού του επιπέδου διαθέτουν πολύ πιο προηγμένα συστήματα ραντάρ και
στόχευσης.
Τα πρόσφατα αναβαθμισμένα μαχητικά αεροσκάφη F-16V της Ταϊβάν, τα οποία είναι
τα ίδια με αυτά της Ελλάδας, μπορούν να εντοπίσουν έως και είκοσι στόχους
ταυτόχρονα.
Το F-16V διαθέτει επίσης μια νέα πιλοτική οθόνη υψηλής ευκρίνειας που
επιτρέπει στους πιλότους να επιχειρούν ευκολότερα σε σχέση με το παρελθόν.
Πώς προέκυψαν τα ελληνικά Viper
Τα F-16V είναι μαχητικά τέταρτης γενιάς και δεν διαθέτουν στελθ ιδιότητες όπως
τα F-22 και τα F-35 μπορούν όμως να πραγματοποιήσουν επιχειρήσεις
παρακολούθησης και αποστολές άμυνας σε υψηλότατο επίπεδο.
Αξίζει να αναφερθεί πως η προσπάθεια αναβάθμισης των ελληνικών F-16 σε Viper
πάρθηκε στο παρελθόν ως μέτρο αντιμετώπισης των τουρκικών F-35.
H Toυρκία βρίσκονταν στο πρόγραμμα παραγωγής και αγοράς 100 F-35. Η αποβολή
όμως της Άγκυρας από το συγκεκριμένο πρόγραμμα άλλαξε τα δεδομένα για τους
Τούρκους. Έτσι η Τουρκία έμεινε ουσιαστικά χωρίς μαχητικό νέας γενιάς.
H απάντηση των Τούρκων
Η απάντηση των Τούρκων στο ελληνικό πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 σε Viper
αφορά σε εργασίες ανάπτυξης τουρκικού ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA από την
ASELSAN.
Αυτά τα ραντάρ θα τοποθετηθούν στα F-16 όμως πρόκειται για μία διαδικασία
χρονοβόρα η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τουλάχιστον έως το 2029.