Με… κομμένα φτερά τα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας



Εδώ και χρόνια η Πολεμική Αεροπορία ταλανίζεται από τις χαμηλές διαθεσιμότητες των C-130.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Πρόκειται για ένα θέμα, με το οποίο στο enikos.gr έχουμε ασχοληθεί αρκετές φορές τα τελευταία 2 χρόνια.

Η Πολεμική Αεροπορία ταλανίζεται από τις χαμηλές διαθεσιμότητες, με αποτέλεσμα οι Μοίρες Μεταγωγικών Αεροσκαφών να βρίσκονται με «κομμένα φτερά».

Εδώ και χρόνια, η ΕΑΒ έχει μετατραπεί σε πάρκινγκ των C-130, παρά το γεγονός ότι η ΠΑ πληρώνει κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια υποτίθεται για την συντήρησή τους.

Η ΠΑ έχει συντάξει φάκελο στον οποίο αναφέρεται ότι σε συνεργασία με την Ισραηλινή Αεροπορική Βιομηχανία μπορούν να μεταφερθούν με πλοίο 3 C-130 στο Ισραήλ και να γίνει η συντήρηση και αναβάθμισή τους.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, στην πρόσφατη συζήτηση για το προϋπολογισμό στην Βουλή, μίλησε για το θέμα των C-130 αλλά και των μεταγωγικών C-27, που επίσης έχουν χαμηλές διαθεσιμότητες, αναφέροντας χαρακτηριστικά: “τα C-27 πλέον θα αρχίσουν να υποστηρίζονται με ανταλλακτικά από τις αρχές του επομένου έτους.

Όσο για τα C-130 ξέρετε ότι οι διαθεσιμότητες είναι χαμηλές. Θα φέρω και εκεί πρόταση στην Επιτροπή για να συζητήσουμε τις εναλλακτικές που έχουμε μπροστά μας προκειμένου να επαναφέρουμε και αυτό το πολύ σημαντικό στοιχείο του στόλου των μεταγωγικών αεροσκαφών”.

Όμως, το θέμα εδώ και ένα χρόνο δεν εισάγεται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του ΓΕΑ έχει συντάξει και κλείσει τον σχετικό φάκελο με τις τελικές προτάσεις. Αποτέλεσμα είναι η ΠΑ να μένει χωρίς μεταγωγικά αεροπλάνα και τα υπάρχοντα να οδηγούνται στην απαξίωση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, οι Ισραηλινοί είχαν καταθέσει οικονομική προσφορά βάσει της αυτοψίας που έκαναν πριν 18 μήνες. Τα αεροπλάνα βρίσκονται σε ακινησία πάνω από 5 χρόνια. Είναι πολύ πιθανό αν δεν προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες συντήρησής τους να προκύψουν ακόμη και δομικά προβλήματα της ατράκτου, όπως διαβρωμένα δοκάρια.

Αυτή τη στιγμή 10 C-130, 17 Phantom F-4 και 3 ελικόπτερα Super Puma, βρίσκονται… παρκαρισμένα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για εργασίες συντήρησης και κανείς δεν έχει να απαντήσει με ένα χρονοδιάγραμμα παράδοσης τους.

Χαρακτηριστικό της καθυστέρησης που παρατηρείται από την ΕΑΒ είναι και το αντίστοιχο θέμα με τους κινητήρες, που είχαμε κατ’ αποκλειστικότητα παρουσιάσει στο enikos.gr τον περασμένο Ιούλιο.

Ένα C-130H βρισκόταν καθηλωμένο χωρίς κινητήρες στο υπόστεγο του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) στην 112 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ) της Ελευσίνας.

Στις αποκλειστικές φωτογραφίες που εξασφάλισε και δημοσίευσε το enikos.gr φαινόταν το μεταγωγικό αεροσκάφος που έχει ολοκληρώσει όλο το πρόγραμμα συντήρησης και βρισκόταν εν αναμονή των κινητήρων από την ΕΑΒ από τον περασμένο Απρίλιο!

Τελικά, στα τέλη Αυγούστου το μεταγωγικό μπόρεσε να ξαναπετάξει. Η ΕΑΒ, παρότι δεσμεύθηκε για την παράδοση 8 κινητήρων ως το τέλος του 2021, κατάφερε τελικά να παραδώσει μόνο τους 4 εξ αυτών.