H «ναυμαχία» για τις κορβέτες: Το «γαλλικό κλειδί» που δίνει προβάδισμα στις Gowind – Το παρασκήνιο και το μπαράζ επαφών



Πλέον η Αθήνα θέτει ως ξεκάθαρο όρο σε όλους τους διεκδικητές του προγράμματος ότι προϋπόθεση για να κερδίσουν τη «ναυμαχία» είναι να «χτίσουν» σε Ελληνικά ναυπηγεία τα περισσότερα αν όχι όλα τα πλοία, οι «μνηστήρες» αναζητούν συνεργασίες.

του Κώστα Σαρικά

Σε συνεχείς επαφές με τον νέο ιδιοκτήτη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά Γιώργο Προκοπίου βρίσκονται σύμφωνα με πληροφορίες το τελευταίο διάστημα οι Γάλλοι της Naval Group προκειμένου να προχωρήσουν σε συμφωνία η οποία θα αφορά την κατασκευή στην Ελλάδα των Gowind HN αν τελικά καταφέρουν να επικρατήσουν στη σκληρή «ναυμαχία» για τις καινούργιες κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού. Συμφωνία η οποία ταυτόχρονα  θα τους δίνει ένα ακόμη πλεονέκτημα στην «κούρσα» με τους υπόλοιπους «μνηστήρες» προκειμένου κερδίσουν μετά το πρόγραμμα για τις φρεγάτες Belharra και αυτό που αφορά τις κορβέτες του Στόλου.

Η Γαλλική εταιρεία προσκάλεσε ήδη τον εφοπλιστή καινούργιο ιδιοκτήτη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά να επισκεφθεί το συντομότερο τα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν προκειμένου να δει από κοντά τις εγκαταστάσεις και να συζητήσουν για την επιθυμητή συνεργασία η οποία θα αφορά την κατασκευή στα Ελληνικά ναυπηγεία των περισσότερων αν όχι του συνόλου των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού. Ήδη στελέχη της Naval Group έχουν επισκεφθεί τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και διαθέτουν μια πρώτη εικόνα για τις εγκαταστάσεις και τη δυνατότητα να αναλάβουν μέρος ή και ολόκληρο το πρόγραμμα ναυπήγησης. Αν καταφέρουν τελικά να έρθουν σε συμφωνία θα προσθέσουν στη «φαρέτρα» τους ένα πολύ ισχυρό διαπραγματευτικό «όπλο» και σε συνδυασμό με μια δελεαστική προσφορά για πέντε κορβέτες με κόστος περίπου 2 δις αμέσως καθίστανται το πιο ισχυρό φαβορί για να επικρατήσουν στη «ναυμαχία» για τις κορβέτες.

poster   

Με δεδομένο ότι πλέον η Αθήνα θέτει ως ξεκάθαρο όρο σε όλους τους διεκδικητές του προγράμματος ότι προϋπόθεση για να κερδίσουν τη «ναυμαχία» είναι να «χτίσουν» σε Ελληνικά ναυπηγεία τα περισσότερα αν όχι όλα τα πλοία, οι «μνηστήρες» αναζητούν συνεργασίες.

Το στίγμα για την συμμετοχή της Ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας αλλά και το πλεονέκτημα που φαίνεται να έχουν στην παρούσα φάση τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έδωσε μόλις προχθές ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Εργασίες έχουν δυνατότητα να αναλάβουν και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά» τόνισε χαρακτηριστικά ενώ και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος με δηλώσεις του έχει ξεκαθαρίσει ότι στόχος είναι οι κορβέτες που θα αποκτηθούν να κατασκευαστούν σε Ελληνικά ναυπηγεία. Με ταυτόχρονη εμπλοκή όσο το δυνατό περισσότερων Ελληνικών εταιρειών. 

Όπως ξεκαθαρίζεται πάντως οι παράγοντες που θα καθορίσουν μια πιθανή συμφωνία συνεργασίας των Γάλλων με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά αφορούν πολλές παραμέτρους τόσο σε επίπεδο υποδομών, τεχνογνωσίας, προσωπικού όσο και προμηθειών. Συμφωνία που θα καθορίσει και το τελικό κόστος κάθε πλοίου αλλά και συνολικά του προγράμματος. Με το Πολεμικό Ναυτικό να επιθυμεί να «χωρέσει» εντός του «budget» των 2 δις πέντε κορβέτες.

Ήδη  η Ιταλική Fincantieri η οποία συμμετέχει στη «ναυμαχία» με την  Doha έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να κατασκευάσει τις Ελληνικές κορβέτες στα ναυπηγεία Ελευσίνας, το ιδιοκτησιακό καθεστώς των οποίων πάντως παραμένει «θολό» ενώ είναι «φορτωμένα» με χρέη σχεδόν 450 εκ. Πρόθεση κατασκευής στην Ελλάδα των κορβετών που προτείνουν έχουν εκδηλώσει τόσο η Ολλανδική Damen με τη Sigma10514 αλλά και οι Bρετανοί της Babcock που έχουν μπει στην «κούρσα» με την φρεγάτα Arrowhead 140.