Eλληνικό ενδιαφέρον για το πλοίο υποστήριξης αποβάσεων USS Whidbey Island!



Οι πληροφορίες αναφέρουν πως η πρώτη νύξη για το θέμα έγινε στην πρόσφατη επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ στις ΗΠΑ.

 Πληροφορίες του navaldefence.gr  αναφέρουν πως η Ελλάδα έχει εκφράσει αρχικό ενδιαφέρον για το πλοίο αποβάσεων USS Whidbey Island (LSD-41), που μόλις απέσυρε το Αμερικανικό Ναυτικό (ήταν το πρώτο της ομώνυμης κλάσης). Το ενδιαφέρον προέρχεται από το ΓΕΕΘΑ, κι όχι αρχικά το ΓΕΝ, καθώς υπάρχει σημαντικό κενό στη γκάμα αποβατικών επιχειρήσεων που πιθανά θα κληθούν να εκτελέσουν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις

Αν και το 16.000 τόνων (έμφορτο) LSD-41 μπήκε σε υπηρεσία του 1985, εντούτοις είναι σε καλή κατάσταση, ενώ το Αμερικανικό Ναυτικό το έχει οπλίσει ισχυρά για την αποστολή του με 2 x Mk20 Phalanx, και 2 εκτοξευτές RAM. Το μηχανοστάσιό του διαθέτει αποκλειστικά κινητήρες ντίζελ -μπορεί να φθάσει τους 20 κόμβους- έτσι θεωρείται πως δεν θα υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στην εισαγωγή του σε υπηρεσία, ενώ το βασικό πλήρωμα που απαιτείται για την λειτουργία του είναι λογικό. Έτσι το ΠΝ δεν θα επιβαρυνθεί υπέρμετρα, ενώ το πλήρωμα θα συμπληρωθεί πιθανά με μέλη της Αεροπορίας Στρατού ή/και της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου.

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως η πρώτη νύξη για το θέμα έγινε στην πρόσφατη επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ στις ΗΠΑ, με τους Αμερικανούς να είναι θετικοί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Το πλοίο δεν αποσύρθηκε οριστικά, είναι σε κατάσταση OSIR (Out of Service In Reserve), και δεν έχει αφαιρεθεί ο οπλισμός (που πολύ ενδιαφέρει το ΠΝ να παραμείνει στο πλοίο), μόνο τα πυρομαχικά και οι πύραυλοι.

Το ΓΕΕΘΑ επιθυμεί ένα τέτοιο πλοίο, ως βάση προωθημένη για ανακατάληψη νησίδων ή και μεταφορά ενισχύσεων στην Κύπρο. Ταυτόχρονα θα μπορέσει να παίξει το ρόλο για στάθμευση επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A/D και μεταφορικών CH-47D (και UH-60L/M) που θα εκτελούν αποβατικές ενέργειες, ή αποστολές ενίσχυσης. Θυμίζουμε πως σε αποστολή της Αεροπορίας Στρατού στην Κύπρο, τα ελληνικά ελικόπτερα πέταξαν χαμηλά και με πλήρη φόρτο καυσίμων, χωρίς να έχουν ενδιάμεσο σταθμό σε περίπτωση ανάγκης.

Το LDS-41 έρχεται να «κουμπώσει» με την απολύτως απαραίτητη προμήθεια των 76 αμφίβιων οχημάτων AAV-7RAM/RS για τους Έλληνες Πεζοναύτες. Σκοπός του ΓΕΕΘΑ και της ΔΕΠ είναι ένα πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων όπως το LSD-41 να γίνει το πλωτό «σπίτι» της Ταξιαρχίας Πεζοναυτών. Στο μεγάλο χώρο φόρτωσης του, το USS Whidbey Island χωρά έως 36 ΑΑV, ενώ μπορεί να εξυπηρετήσει απόσπασμα περίπου 500 πεζοναυτών.

Αυτό που πρέπει να γίνει είναι πλέον ένα επίσημο LoR για την απόκτηση του πλοίου, που σημειωτέον δεν θα απαιτήσει χρήματα για την απόκτησή του (εκτός ίσως από τα όπλα, δηλαδή τους πυραύλους RIM-116 RAM). Φυσικά η απόκτηση ενός τέτοιου σκάφους θα περάσει από πολλές μελέτες, και πρέπει πρώτα να εξεταστεί από τα έμπειρα στελέχη του ΠΝ. Επίσης, θα υπάρξουν συζητήσεις και για άλλα πλοία ίδιου τύπου (Landing Ship Dock). To Αμερικανικό Ναυτικό USN βέβαια εγγυάται για την ομαλή υποστήριξη σε ανταλλακτικά, καθώς άλλα 6 σκάφη, της ίδιας κλάσης υπηρετούν ακόμη.

Μια παρατήρηση που πρέπει να κάνουμε, είναι πως ένα τέτοιο πλοίο είναι απολύτως απαραίτητο και για αποστολές πολιτικής προστασίας, και ίσως θα πρέπει να υπάρξει συμπληρωματική χρηματοδότηση. Σε μείζονα περιστατικά ναυτικής ασφάλειας, ή σε αποστολές ανακούφισης από φυσικές καταστροφές, η Ελλάδα δεν έχει τα κατάλληλα πλοία για να επέμβει. Για παράδειγμα η Ιταλία έστειλε ελικοπτεροφόρο σε ναυάγιο στο Ιόνιο, ενώ η Γαλλία έστειλε ελικοπτεροφόρο για να μεταφέρει βοήθεια στη Βυρητό μετά την καταστροφική έκρηξη του 2020. Κάπως έτσι και η Τουρκία θα κάνει χρήση του TCG Anadolu, ενώ η Ελλάδα δεν θα έχει ένα πλοίο βάσης σε αντίστοιχη αποστολή.

Αντιλαμβανόμαστε πως κάποιοι δεν θέλουν με «τίποτα» συστήματα ή πλοία από τις ΗΠΑ, ενώ κάποιοι άλλοι αντιτίθενται σε κάθε είδους ενίσχυση των ΕΔ, ειδικά όσες ενισχύσεις έχουν στόχο την προστασία των απομακρυσμένων μας νησιών και της ΑΟΖ. Εμείς θα είμαστε δίπλα και πάντα υπέρ αυτών των ενεργειών και προμηθειών.