Αιγαίο SOS- Η Τουρκία θα έχει στον αέρα το πρώτο γηγενές αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου της τέλη του 2026-Οι κινήσεις της Ελλάδας



Η Ελλάδα θα πρέπει  να προβεί το ταχύτερο δυνατόν στην αγορά αεροσκάφους ηλεκτρονικού πολέμου, από φίλες και σύμμαχες χώρες της Δύσης, όπως είναι οι ΗΠΑ-Γαλλία

H Τουρκία συνεχίζει ασταμάτητα  το εξοπλιστικό της πρόγραμμα, εντάσσοντας νέα οπλικά συστήματα-μέσα και πυρομαχικά στο οπλοστάσιο των Ενόπλων Δυνάμεών της, εμβαθύνοντας ιδιαίτερα στην παραγωγή εγχώριων ηλεκτρονικών συστημάτων και την ενσωμάτωσή τους σε αυτά.  

Σύμφωνα με σχετικό άρθρο τουρκικού ΜΜΕ, υπεγράφη σύμβαση μεταξύ της ASELSAN και της TAI Business Partnership και της Προεδρίας των Αμυντικών Βιομηχανιών για την προμήθεια Συστημάτων Ραντάρ και Ηλεκτρονικού Πολέμου, την ανάπτυξη και την ενσωμάτωση λογισμικού αεροηλεκτρονικού εξοπλισμού.

Στο πλαίσιο της εν λόγω σύμβασης, το ποσό του μεριδίου εργασίας της ASELSAN ανέρχεται αντίστοιχα  σε 365 εκατομμύρια 625 χιλιάδες TL και 18 εκατομμύρια 750 χιλιάδες δολάρια

Θεωρείται ότι η εν λόγω σύμβαση μπορεί να σχετίζεται με το έργο HAVA SOJ.

HAVA SOJ Project
Το HAVA SOJ Project δημιουργήθηκε για την ανάπτυξη αεροσκαφών ειδικών αποστολών ηλεκτρονικού πολέμου για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία.

Με το έργο που πραγματοποιήθηκε από την TAI και την ASELSAN Joint Venture,  θα παραχθούν αεροσκάφη HAVA SOJ με  δυνατότητες ηλεκτρονικής επίθεσης, καθώς και κέντρα σχεδιασμού και εκπαίδευσης, υπόστεγα και κτίρια στόλου SOJ, ανταλλακτικά, εξοπλισμό υποστήριξης εδάφους, που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Διοίκησης της Τουρκικής Αεροπορίας.

Θα παρέχονται επίσης υπηρεσίες εκπαίδευσης και ολοκληρωμένης υποστήριξης logistics.

Το σύστημα HAVA SOJ παρέχει ανίχνευση και παρακολούθηση ραντάρ και συστημάτων επικοινωνίας του εχθρού. Το σύστημα HAVA SOJ (Stand-Off-Jammer) συγχέει και εξαπατά τα σήματα των ραντάρ και των συστημάτων επικοινωνίας.

Τα προηγμένα μαχητικά  αεροσκάφη, οι κατευθυνόμενοι πύραυλοι με λέιζερ και άλλα πυρομαχικά του εχθρού μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικά, αλλά τα συστήματα HAVA SOJ μπορούν να τα απενεργοποιήσουν όλα αυτά μπερδεύοντας τα ηλεκτρονικά σήματα τους.

Επίσης, το HAVA SOJ εμποδίζει την επικοινωνία μεταξύ των εχθρικών στρατευμάτων με εκπομπή σημάτων που προκαλούν τη σύγχυσή του.

Υπάρχουν αυτά τα συστήματα σε λίγες χώρες στον κόσμο. Και λίγες χώρες έχουν κατασκευάσει αυτό το σύστημα.

Η ASELSAN είχε κατασκευάσει και εξελίξει τα συστήματα KARA SOJ ως πρώτη. Τα συστήματα KARA SOJ έχουν ενσωματωθεί σε στρατιωτικά οχήματα. Μπορούμε να σκεφτούμε το HAVA SOJ ως το KARA SOJ ενσωματωμένο στα αεροσκάφη.

Η ASELSAN (Στρατιωτική Βιομηχανία Ηλεκτρονικών) παράγει και αναπτύσσει αυτό το σύστημα, ενώ  η TUSAŞ (Turkish Aerospace Industries, Inc) πραγματοποιεί την ενσωμάτωση του συστήματος στο αεροσκάφος.

Το σύστημα HAVA SOJ θα ενσωματωθεί στο BOMBARDIER GLOBAL 6000 BUSINESS JET.

Το πρώτο αεροσκάφος του έργου έχει αριθμό κατασκευής 9854. Αυτό το αεροσκάφος μπορεί να φτάσει σε ταχύτητα 984 km/h και θα έχει  αυτονομία  11.112 km, ενώ θα μπορεί να παραμείνει για 10 ώρες στον αέρα χωρίς ανεφοδιασμό.

Οι εταιρείες που αναπτύσσουν το σύστημα θα εφαρμόσουν τροποποιήσεις στα αεροσκάφη, τοποθετώντας πολλές κονσόλες και εξοπλισμό συστήματος στο εσωτερικό του αεροσκάφους. 

Υπάρχουν πολλές ειδικές κεραίες και πολλά συστήματα στην εξωτερική δομή του αεροσκάφους. Για παράδειγμα; Υπάρχει μια μεγάλη κεραία κάτω από τη μύτη του αεροσκάφους. Αυτή η κεραία είναι παθητική ESM/ELINT. Καθήκον της είναι να παρέχει ηλεκτρονική νοημοσύνη. Υπάρχουν κεραίες SIGINT μπροστά από τα κύρια συστήματα προσγείωσης. Το καθήκον τους είναι η ευφυΐα σημάτων. Μεγάλη προεξοχή στο over του αεροσκάφους είναι η κεραία SATCOM. 

Επίσης όλες αυτές οι κεραίες διαταράσσουν την αεροδυναμική δομή του αεροσκάφους. Ως εκ τούτου, υπάρχουν πρόσθετα πτερύγια σταθεροποίησης στο άνοιγμα για την παροχή υποστήριξης στην αεροδυναμική δομή του αεροσκάφους.

Οφέλη για την Τουρκία
Το HAVA SOJ, της οποίας οι αναπτυξιακές δραστηριότητες συνεχίζονται, είναι ένα πολύ περίπλοκο και εξαιρετικά απαιτητικό έργο που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο από λίγες εταιρείες που έχουν τέτοιες δυνατότητες στην αμυντική βιομηχανία.

Όταν τεθεί σε λειτουργία, θα δώσει στη Διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας αεροπορική υπεροχή στην περιοχή.

Από αυτή την άποψη, τα συστήματα Air SOJ έχουν στρατηγική σημασία για τη χώρα.

Οι δυνατότητες του συστήματος θα συμβάλουν στον στόχο της Τουρκίας να ασκήσει αποτελεσματική και ενεργή εξωτερική πολιτική, καθώς θα προσθέσει έναν σημαντικό αποτρεπτικό παράγοντα.

Αυτό το σύστημα, το οποίο λειτουργεί ως ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό όπλο σε καιρό πολέμου, θα είναι επίσης αποτρεπτικό για τον εχθρό σε καιρό ειρήνης.

Το πρώτο τουρκικό  αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου θα είναι έτοιμο τέλη του 2026
Η προσωρινή αποδοχή των  Air SOJ Systems, που βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη για περισσότερα από 20 χρόνια και χρειαζόταν η Διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, θα ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Το αεροσκάφος θα τεθεί πλήρως σε λειτουργία στα τέλη του 2026.

Η φάση αναθεώρησης των απαιτήσεων συστήματος SRR,  (Survival, Evasion, Resistance) του έργου έχει ολοκληρωθεί και συνεχίζονται οι προκαταρκτικές μελέτες σχεδιασμού.

Οι κινήσεις της Ελλάδας
Από τα παραπάνω διαπιστώνεται ότι η Τουρκία θα αποκτήσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στο Αιγαίο, με την απόκτηση αεροσκαφών ηλεκτρονικού πολέμου, που σύμφωνα με πληροφορίες προτίθεται να κατασκευάσει 4 από αυτά, με το πρώτο να είναι έτοιμο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά τους στα τέλη του 2026.

Η Ελλάδα θα πρέπει  κατά την εκτίμησή μας να προβεί το ταχύτερο δυνατόν στην αγορά αεροσκάφους ηλεκτρονικού πολέμου, από φίλες και σύμμαχες χώρες της Δύσης, όπως είναι οι ΗΠΑ-Γαλλία.

Η λύση των ΗΠΑ

Το Boeing EA-18G Growler είναι ένα αμερικανικό αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου που βασίζεται σε αερομεταφορέα, μια εξειδικευμένη έκδοση του διθέσιου F/A-18F Super Hornet.

Το EA-18G αντικατέστησε το Northrop Grumman EA-6B Prowlers σε υπηρεσία με το Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η δυνατότητα ηλεκτρονικού πολέμου του Growler παρέχεται κυρίως από τη Northrop Grumman. Το EA-18G ξεκίνησε την παραγωγή το 2007 και τέθηκε σε επιχειρησιακή υπηρεσία με το Ναυτικό των ΗΠΑ στα τέλη του 2009.

Η Αυστραλία έχει αγοράσει επίσης δεκατρία EA-18G, τα οποία τέθηκαν σε υπηρεσία με τη Βασιλική Αυστραλιανή Πολεμική Αεροπορία το 2017.

Η Γαλλική λύση

Το Dassault Falcon Epicure είναι ένα έργο της Dassault Aviation και της Thales για αεροσκάφος επιτήρησης, αναγνώρισης και ηλεκτρονικού πολέμου. Αυτό θα αντικαταστήσει έως το 2025 τα δύο Transall Gabriel που χρησιμοποιούνται επί του παρόντος από τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία για στρατηγικές αποστολές ηλεκτρονικού πολέμου και αερομεταφερόμενης κατασκοπείας.