Προς την τελική ευθεία το ΑΡΧΥΤΑΣ της ΕΑΒ



Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Στην φάση κατασκευής πλέον του πρωτότυπου του μη επανδρωμένου αεροσκάφους που αναπτύσσει στο πλαίσιο του προγράμματος ΑΡΧΥΤΑΣ, εισέχεται πλέον σταδιακώς η ΕΑΒ. Την περίοδο αυτή παραλήφθηκαν τα καλούπια για τις πτέρυγες του αεροχήματος ενώ πραγματοποιούνται και διάφορες αλλαγές, οι οποίες κρίνονται σκόπιμες.

Μια από τις αλλαγές που έλαβαν χώρα, αφορά τον κύριο κινητήρα του αεροχήματος. Πλέον έχει αποφασιστεί η αλλαγή του μοντέλου της ιταλικής Zanzottera Technologies ισχύος 35 ίππων, που είχε αποφασισθεί αρχικώς, με άλλον τύπο. Η αλλαγή αυτή αναμένεται να επηρεάσει τις επιδόσεις. Τα μέχρι πρότινος τεχνικά χαρακτηριστικά και επιδόσεις, αφορούσαν εκπέτασμα 6,4 μέτρων, ωφέλιμο φορτίο 14 κιλών, ταχύτητα πτήσεως 120 χ.α.ώ. (μέγιστη 158 χ.α.ώ.) επιχειρησιακή οροφή 27.000 πόδια και αυτονομία 4 ώρες πτήσεως.

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, δεν συνέχισε την πρακτική του προκατόχου του Χρήστου Σταϊκούρα, ο οποίος προέβαινε σε τακτικές ανά τρίμηνο ενημερώσεις για την πορεία του προγράμματος, που έχει χρηματοδοτηθεί από το υπουργείο. Το πρόγραμμα εκκίνησε στις 1 Σεπτεμβρίου 2021. 

Αναφορές περί επισπεύσεως του χρονοδιαγράμματος και πτήση του πρωτοτύπου τον Ιανουάριο του 2024, οι οποίες διακινήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, δεν έχουν βάση. Σε παλαιότερες ενημερώσεις είχε αναφερθεί ολοκλήρωση του προγράμματος μέχρι το πρώτο δίμηνο του 2024 αν και πηγές παραπέμπουν στο τέλος της ανοίξεως ή αρχές καλοκαιριού ως ρεαλιστικότερη προοπτική για το συγκεκριμένο ορόσημο.

Όπως έχει αναφέρει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, το αρχικό πρόγραμμα απευθυνόταν εξαρχής στην πολιτική αγορά, για την κάλυψη αναγκών διαφόρων υπηρεσιών. Εν τούτοις μετά την έναρξη του προγράμματος, αποφασίσθηκε η συνέχιση με την ανάπτυξη μιας βελτιωμένης εκδόσεως, το ΑΡΧΥΤΑΣ Mk II, όπως το κατονόμασαν άνθρωποι της ΕΑΒ στον ΔΟΥΡΕΙΟ ΙΠΠΟ, προοριζόμενης για στρατιωτικές εφαρμογές.