H Lockheed Martin, η εταιρεία κατασκευής του μαχητικού F-16 επιταχύνει
τους ρυθμούς παραγωγής των νέων Block 70 έτσι ώστε να καλύψεις τις υπάρχουσες
ανάγκες όπως και τις μελλοντικές.
Ο αμερικανικός αεροναυτικός κολοσσός εκτιμάται ότι κατασκεύασε το 2023 μεταξύ
6 και 8 Block 70 αλλά με τους ρυθμούς αυτούς η εταιρεία δεν θα μπορέσει τις
υφιστάμενες παραγγελίες, οι οποίες ανέρχονται σε τουλάχιστον 135 νέα
αεροσκάφη.
Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της LM η εταιρεία βρίσκεται σε μια εργώδη
προσπάθεια για να αυξήσει τους ρυθμούς παραγωγής στα 4 αεροσκάφη το μήνα έως
το τέλος του 2025 και από το 2026 η ετήσια παραγωγή θα φθάνει τα 58
αεροσκάφη.
Τώρα η εταιρεία ασχολείται με τις υπάρχουσες παραγγελίες, ελπίζοντας όμως
ταυτόχρονα να τις επεκτείνει καθώς όπως αναφέρει το «Block 70 θα γίνει η νέα
βασική διαμόρφωση του F-16 για τα επόμενα χρόνια»
Οι χώρες που έχουν παραγγείλει νέα Block 70 είναι:
Μπαχρέιν
Το κρατίδιο αυτό του Κόλπου με έκταση μόλις 786,5 τ.χλμ. έθεσε
παραγγελία το 2018 για 16 νέας κατασκευής F-16V αναβάθμισης 20 F-16C/D
Block 40 στο επίπεδο Block 70.
Το πρώτο νέας κατασκευής Block 70 παραδόθηκε στην Αεροπορία του το Μάρτιο
του 2023, για να είναι και το πρώτο Block 70 που παραδίδεται επίσημα.
Σλοβακία
Η Σλοβακία έθεσε παραγγελία το 2018 για 14 F-16V Block 72 έναντι 1,58 δισ.$
μαζί με ανταλλακτικά και οπλισμό και είναι η μεγαλύτερη παραγγελία αμυντικού
εξοπλισμού που πραγματοποιήσει η χώρα μετά την διάλυση της Τσεχοσλοβακίας.
Το πρώτο F-16 Block 70 για τη χώρα βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στις 7
Σεπτεμβρίου του 2023 και με ακόμη ένα παραδόθηκαν στην σλοβακική Αεροπορία
στις 10 Ιανουαρίου του 2024.
Βουλγαρία
Η γειτονική Βουλγαρία παράγγειλε 16 συνολικά F-16V Block 72 σε δύο παρτίδες:
Η πρώτη με οκτώ αεροσκάφη εγκρίθηκε στις 10 Ιουλίου του 2019 (ύψους
1,25 δισ.$) και η δεύτερη για ακόμη 8 στις 4 Νοεμβρίου του 2022 έναντι 1,3
δισ.$. Αυτή την περίοδο συνολικά 7 αεροσκάφη βρίσκονται στη γραμμή παραγωγής
για την Βουλγαρία και το πρώτο αναμένεται να πραγματοποιήσει την πρώτη του
πτήση στα τέλη του 2024.
Ταιβάν
Στις 14 Αυγούστου του 2020 το νησιωτικό κράτος της Ταιβάν συμφώνησε με τις
ΗΠΑ την παραγγελία 66 νέων F-16V Block 70 έναντι 8 δισ.$ περίπου.
Μαρόκο
Στις 25 Μαρτίου του 2019 το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε την
έγκριση πώλησης στο Μαρόκο 25 F-16V Block 70, μαζί με ανταλλακτικά κινητήρες
και όπλα έναντι 3,7 δισ.$. Παράλληλα το Μαρόκο συμφώνησε στην αναβάθμιση 23
F-16C/D στο επίπεδο Viper έναντι 985,2 εκατ. $.
Τουρκία
Στις 26 Ιανουαρίου του 2024 το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε
την έγκριση πώλησης 40 νέων F-16 Block 70 και την αναβάθμιση 79
μαχητικών Block 50 στο επίπεδο Block 70.
F-16 Block 70 νέας κατασκευής: Πιθανότατα πρόκειται για αεροσκάφος που
προορίζεται για τη βουλγαρική ή τη σλοβακική Αεροπορία
Οι διαφορές ανάμεσα στα αναβαθμισμένα; Block 70 και τα νέας παραγωγής
Η ΠΑ έχει παραλάβει έως τώρα 16 F-16V και υπολείπεται ακόμη η παράδοση 67
αεροσκαφών για να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα. Είναι όμως ταυτόσημα ίδια τα
αεροσκάφη που αναβαθμίζονται και αυτά που εξέρχονται από τη γραμμή
παραγωγής;Όχι, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένες διαφορές;. Αυτές είναι:
Όριο πτητικής εκμετάλλευσης
Το Block 70 ενσωματώνει τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες κατασκευής της
ατράκτου και πτερύγων. Έτσι ενώ οι προηγούμενες εκδόσεις είχαν ως όριο τις
8.000 ώρες πτήσης τα νέα Block 70 έχουν ένα όριο πτητικής εκμετάλλευσης στις
12.000 ώρες.
Κινητήρες
Οι πελάτες που παραγγέλνουν F-16V νέας κατασκευής μπορούν να επιλέξουν
μεταξύ πολλών διαμορφώσεων κινητήρων. Ανάμεσα στις επιλογές αυτές
διατίθενται οι υπάρχοντες F100-PW-229 για τα Block 72 και F110-GE-129 (των
29.000 λιβρών και δύο) για τα Block 70, αλλά και ο νεότερος F110-GE-132 των
32.000 λιβρών που αναπτύχτηκε αρχικά για τα F-16E/F των ΗΑΕ. Έτσι ένας
χρήστης νέου F-16V έχει τη δυνατότητα εγκατάστασης του ισχυρότερου -132 σε
σχέση με τις αναβαθμίσεις όπου δεν γίνεται αλλαγή κινητήρα, όπως στην
περίπτωση της ΠΑ. Επιβεβαιωμένοι χρήστες του F-100-GE-132 είναι
η Βουλγαρία και η Σλοβακία.
Σύστημα Η/Π
Οι χρήστες των νέων F-16 Bloco 70 μπορούν να εγκαταστήσουν εξ αρχής το νέο
σύστημα ηλεκτρικού πολέμου AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper
Electronic Warfare Suite).
Σε ότι αφορά τον υπόλοιπο ηλεκτρονικό εξοπλισμό δεν υπάρχει κάποια διαφορά,
αφού τα περισσότερα συστήματα (ραντάρ και πιλοτήριο) εγκαθίστανται και στα
αναβαθμισμένα αεροσκάφη.