Προχωράει η εκχώρηση των στρατιωτικών νοσοκομείων στο ΕΣΥ



Η ΠΟΕΣ αποκαλύπτει ότι πλέον ακόμα και η λέξη "μεθόδευση" χάνει το νόημά της μπροστά σε όσα συμβαίνουν στα στρατιωτικά νοσοκομεία. 


Η περίπτωση του ΝΙΜΤΣ που "πέρασε" νύχτα στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας δεν ήταν τίποτα μπροστά σε όσα διαδραματίζονται. Πλέον δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι υπάρχει μια ξεκάθαρη ανάγκη επίσπευσης της περάτωσης των σχεδιασμών, σε σημείο να προκαλούνται εύλογες απορίες.

Πρόσφατα, η ΓΔΟΣΥ έφτασε σε σημείο να προαναγγέλλει μέτρα που ΘΑ ψηφιστούν. Αυτό συνέβη με έγγραφό της με ημερομηνία έκδοσης την 10/1/25, όπου, κυριολεκτικά, κατάφερε να μαντέψει σε ποιο σχέδιο νόμου θα έρχονταν, ποια διάταξη για ψήφιση και σε ποια ημερομηνία! Η ΠΟΕΣ επισημαίνει ότι η εν λόγω διάταξη που θίγει τα οικονομικά των στρατιωτικών νοσοκομείων (προφανώς στο πλαίσιο της πολυδιαφημιζόμενης "οικονομικής αυτοτέλειας") εννοείται ότι δεν πέρασε από καμία δημόσια διαβούλευση και, βεβαίως, προστέθηκε απευθείας στη συζήτηση του νομοσχεδίου που θα τεθεί προς ψήφιση από την αρμόδια επιτροπή και μάλιστα με την υπογραφή του ΥΕΘΑ!

Πλέον είναι ξεκάθαρο ότι όσα συμβαίνουν είναι αδιανόητα. Η ανάγκη για άμεση μείωση του Δημοσίου ώστε να μειωθεί το "κόστος" φαίνεται πως είναι τόσο μεγάλη, που πλέον δεν μπορούν να τηρηθούν ούτε τα προσχήματα. Υπό αυτή την έννοια, η ΠΟΕΣ θέτει στο προσκήνιο πολύ σοβαρά ζητήματα που, ούτως ή άλλως, έχουν έρθει για άλλους λόγους στην επικαιρότητα και δείχνουν να αποτελούν κοινές παθογένειες. Στο ενδιάμεσο είναι ξεκάθαρο ότι η εκχώρηση των στρατιωτικών στο ΕΣΥ στο πλαίσιο της γενικευμένης συρρίκνωσης που βρίσκεται σε εξέλιξη και όχι μόνο στις ΕΔ, συνεχίζεται κανονικά δίχως να ενδιαφέρεται κανείς (πλην θιγόμενων) για τις επιπτώσεις.

Κύριε Υπουργέ.

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από την ημέρα που η ΠΟΕΣ έφερε στο φως τις αδιανόητες μεθοδεύσεις εις βάρος του ΝΙΜΤΣ, εν προκειμένω ως απόλυτα λογικό επακόλουθο των αποκαλύψεων που έχουμε φέρει στο φως και διαρκώς διαψεύδονται από την Ηγεσία και τα γνωστά εργοδοτικά φερέφωνα.

Υπενθυμίζουμε ότι, στην περίπτωση του ΝΙΜΤΣ, το οποίο δίχως καμία προηγούμενη διαβούλευση και με διαδικασίες που έχουν ναρκοθετήσει θεμελιώδεις πολιτειακές διαδικασίες, πέρασε υπό τον έλεγχο του αναρμόδιου Υπουργείου Υγείας με διαδικασία που το λιγότερο που μπορεί να χαρακτηριστεί ως σκανδαλώδης (ή σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση θεσμικών Ενώσεων αποστράτων «αντιδημοκρατική», «πραξικοπηματικό τρόπο», «ύποπτη μεθόδευση»).

Σήμερα η ΠΟΕΣ φέρνει στο φως νέα, αδιανόητη προσπάθεια να έρθουν τα στρατιωτικά νοσοκομεία προ τετελεσμένων και συγκεκριμένα προκειμένου να διασφαλιστεί ο οικονομικός στραγγαλισμός τους, προκειμένου να υλοποιηθεί ευκολότερα (και ταχύτερα), το μεγάλο ξεπούλημα της Υγείας των ΕΔ. Ωστόσο, ετούτη τη φορά, πρόκειται ακόμα πιο σκοτεινή μεθόδευση που πλέον ακόμα και ως λέξη ωχριά σε σχέση με όσα συμβαίνουν. Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς και δίκαιοι στις περιγραφές μας, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι όσα έγιναν με το ΝΙΜΤΣ και το ν.5157/2024 του Υπ. Υγείας αποτελούν «υπόδειγμα δημοκρατικών διαδικασιών» σε σχέση με όσα δρομολογούνται εις βάρος του συνόλου των στρατιωτικών νοσοκομείων.

Πριν λίγες μέρες, την 28/12/24, δημοσιεύθηκε για «δημόσια διαβούλευση» σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος», η οποία «περατώθηκε» την 13/1/25. Το εν λόγω σχέδιο νόμου αποτελείτο από 18 άρθρα. Επισημαίνουμε ότι το αρχικό άρθρο 18 που «συζητήθηκε στη δημόσια διαβούλευση» είχε τίτλο «Έναρξη Ισχύος».

Την 21/1/25 ξεκίνησε η συζήτηση στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή, όπου ως εκ θαύματος, έχει προστεθεί νέο άρθρο 18 με τίτλο «Διασφάλιση πιστώσεων υγειονομικής περίθαλψης στρατιωτικών νοσοκομείων» και το αρχικό άρθρο 18 έχει επαναριθμηθεί σε 19 με προσθήκη επιπλέον εδαφίου που αφορά τα στρατιωτικά νοσοκομεία. Σύμφωνα με την εξέλιξη που έχει αναρτηθεί στη σχετική σελίδα της Βουλής, ακολούθησε συζήτηση την 22 σε δύο φάσεις, με τη διαδικασία να περατώνεται την 27/1/25, δηλαδή την προσεχή Δευτέρα, ώστε να ακολουθήσει η ψήφιση του νόμου.

Αν η όλη διαδικασία αφήνει υπόνοιες ότι ο ρόλος του Υπουργείου Υγείας πλέον αρχίζει να καθίσταται «περίεργος», αφήνοντας προφανείς ενδείξεις για περαιτέρω ανησυχητικές εξελίξεις που ξεκάθαρα υποδεικνύουν ότι ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία εκχώρησης των στρατιωτικών νοσοκομείων στην αποκλειστική του αρμοδιότητά του, ενημερώνουμε τους στρατιωτικούς ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να συμβαίνει, ως ένδειξη. Με το εν λόγω νομοσχέδιο, το οποίο φέρει και τη δική σας υπογραφή, άρα και έγκριση, στο σχολιασμό των άρθρων αναφέρεται ξεκάθαρα ότι: «[…] Στη συνέχεια τα ποσά αυτά θα εγγράφονται ως ισόποσες πιστώσεις στον προϋπολογισμό αυτών των ειδικών φορέων αποκλειστικά για τις ανάγκες τους, σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν. 4270/2014 (Α΄143) λαμβανομένου υπόψη ότι τα στρατιωτικά νοσοκομεία ανήκουν, όπως και τα δημόσια νοσοκομεία, στην Κεντρική Διοίκηση. Κατά τα λοιπά, διευκρινίζεται ότι η μισθοδοσία όλων των κατηγοριών του προσωπικού των νοσοκομείων συνεχίζει να καταβάλλεται με μέριμνα του οικείου Γενικού Επιτελείου, όπως ίσχυε και ισχύει. Τέλος, παρέχεται η αναγκαία εξουσιοδότηση προς τη Διοίκηση προκειμένου να καθοριστεί η διαδικασία και κάθε άλλο σχετικό θέμα που θα προκύψει από την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων.»

Λαμβανομένου υπόψιν ότι στην Κεντρική Διοίκηση υπάγονται ούτως ή άλλως τα Υπουργεία (πλην μιας περίπτωσης που επί σειρά ετών διέφευγε της προσοχής ως «κατ’ εξαίρεση», που έχουμε προαναγγείλει ότι θα σχολιάσουμε προσεχώς, σε έτερο έγγραφο), προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση ποια είναι ακριβώς η διαφορά που επέρχεται ότι με τη ρύθμιση του άρθρου 18, ώστε να απαιτείται τόσο εμφατική διευκρίνιση ότι «η μισθοδοσία θα εξακολουθήσει να καταβάλλεται με μέριμνα του οικείου Γενικού Επιτελείου», διότι σε αυτή την περίπτωση προφανώς αφήνεται να εννοηθεί ότι «κάτι» παύει να καταβάλλεται. Αυτό το «κάτι» είναι τα λειτουργικά έξοδα των στρατιωτικών νοσοκομείων, μέσω μια διάταξης που προαναγγέλλει, προφανώς διά της ενίσχυσης της επικείμενης «οικονομικής αυτοτέλειας», την επικείμενη κατάθεση του επόμενου νομοσχεδίου που θα αφορά την ενοποίηση των νοσοκομείων και την, έμμεση, απώλειά τους υπέρ του ΕΣΥ. Αυτός είναι ο λόγος που παρατηρούμε μια διαρκώς αυξανόμενη εμπλοκή του Υπουργείου Υγείας στα θέματα των ΕΔ, διότι με έμμεσο τρόπο προαναγγέλλεται τι ακριβώς πρόκειται να χάσει το ΥΠΕΘΑ.

Για την Ιστορία θα αναφέρουμε ότι σε αντίθεση με την περίπτωση της «διαβούλευσης» για το ΝΙΜΤΣ όπου, υπενθυμίζουμε ότι, επιχειρήθηκε παραπλανητικά να παρουσιαστεί ότι δήθεν συζητήθηκε αλλά δεν υπήρξαν σχόλια, στην περίπτωση του «νέου άρθρου 18» έχουμε μια ακόμα καινοτομία που θα έπρεπε να σας θίγει αλλά το προσυπογράψατε: ξεκάθαρα αναγράφεται ότι υπήρξε απολύτως καμία διαβούλευση, αφού στο σχετικό πεδίο η μνεία στα άρθρα γίνεται ως το 18, δηλαδή το αρχικό κείμενο. Επίσης για την Ιστορία, θα επικαλεστούμε (και όχι μόνο γι’ αυτή την περίπτωση) το άρθρο 75 του Συντάγματος (παρα.5), το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει ότι «Νομοσχέδιο ή πρόταση νόμου που περιέχει διατάξεις άσχετες με το κύριο αντικείμενό τους δεν εισάγεται για συζήτηση. Προσθήκη ή τροπολογία άσχετη με το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου ή της πρότασης νόμου δεν εισάγεται για συζήτηση.». Άραγε πόση σχέση έχουν τα οικονομικά των στρατιωτικών νοσοκομείων με το Υπουργείο Υγείας και το σχέδιο νόμου για το «τραύμα»;

Πιθανώς να θεωρήσει κανείς ότι οι «μεθοδεύσεις» σταματούν εδώ. Φευ! Ακόμα κι εμείς που έχουμε επίγνωση του απόλυτου Μεσαίωνα που θα φέρει η υλοποίηση των «Οδικών Χαρτών» (μιας και εφόσον δεν μας διαψεύδετε επίσημα καθίσταται ξεκάθαρο ότι δεν υφίσταται «Ατζέντα 2030») μείναμε άναυδοι μπροστά στην έκταση της όλης μεθόδευσης. Σε πρόσφατο άρθρο του ιστοτόπου militaire με ημερομηνία 24/1/25 και τίτλο «Τα οφειλόμενα των ασφαλιστικών φορέων δεν θα πηγαίνουν πλέον στα στρατιωτικά νοσοκομεία αλλά υπέρ δημοσίου» μεταξύ άλλων δημοσιεύθηκε έγγραφο της ΓΔΟΣΥ/ΔΟΙ με στοιχεία Φ.890/3069/Σ.453/10-Ιαν-25. Το έγγραφο αυτό επικαλείται γνωστοποιεί στους αποδέκτες όσα ακόμα δεν έχουν ψηφιστεί, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι «βρίσκεται σε εξέλιξη σχετική νομοθετική διαδικασία».

Το ενδιαφέρον έγκειται στο γεγονός ότι η ημερομηνία έκδοσης του εν λόγω εγγράφου (10/1/25) προηγείται κατά 3 μέρες της λήξης της δημόσιας διαβούλευσης, γνωρίζοντας μια διάταξη που κατατέθηκε 12 μέρες μετά (21/1)! Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο «πέτυχε» εύστοχα την μελλοντική κατάθεση διάταξης, αλλά πέτυχε και το σχέδιο νόμου στο οποίο αυτό θα γινόταν. Προφανώς εμείς πρέπει να πειστούμε ότι όλα αυτά συνέβησαν κατά τύχη.

Πλέον δεν είναι δυνατόν να μπορεί να γίνει λόγος για απλές μεθοδεύσεις. Πλέον είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει ένα άρτια οργανωμένο σχέδιο το οποίο θα οδηγήσει στην πλήρη διάλυση του Δημοσίου με μόνο στόχο τη διατήρηση μιας εικονικής πραγματικότητας ότι όλα βαίνουν καλά (αφήγημα που θα καταρρεύσει οριστικά με το επόμενο έγγραφό μας), πλην μιας ελάχιστης «ποσότητας Δημοσίου» που θα κριθεί αναγκαία. Πλέον η κατάρρευση του αφηγήματος του Οικονομικού Επιτελείου περί τεράστιας επιτυχίας είναι οριστική.

Μέρος αυτού του «σχεδιασμού» ξεκάθαρα αποτελεί μέρος και η ΓΔΟΣΥ, η οποία χρησιμοποιείται ξεκάθαρα ως μοχλός επίσπευσης των όλων ενεργειών, αντί να προασπίζεται τα συμφέροντα του προσωπικού των ΕΔ. Βεβαίως, προκειμένου να μην υπάρχουν παρερμηνείες, να υπενθυμίσουμε ότι στο πλαίσιο της «παραγωγικότητάς» της, στελέχη της ΓΔΟΣΥ για το 2023 είχε αποκαλυφθεί ότι είχαν λάβει bonus, ενώ η ίδια υπηρεσία τον περασμένο Νοέμβριο εξέδωσε έγγραφο για κατανομή άλλων bonus. Εν τέλει διαφαίνεται ότι στις ΕΔ δεν έχουν όλοι τα ίδια συμφέροντα. Ακριβώς όπως για πρώτη φορά η Υπηρεσία αποστέλλει έγγραφο για διάταξη που ΘΑ ψηφιστεί.

Κύριε Υπουργέ.

Πλέον είναι ξεκάθαρο ότι βιώνουμε καταστάσεις που αμφιβάλλουμε αν έχει ξαναζήσει η σύγχρονη Ελληνική Δημοκρατία. Η δε Πολιτεία δείχνει διαρκώς αυξανόμενο ζήλο (υπό άλλες συνθήκες θα το χαρακτηρίζαμε μένος) για να δικαιολογήσει την απουσία του Κράτους Δικαίου, για την οποίαν έκανε λόγο τεκμηριωμένα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με ψήφισμα-ράπισμα, το οποίο κατά τα λοιπά δεν δείχνει να απασχολεί κανένα.

Κι αν στην πρόσφατη περίπτωση του ΝΙΜΤΣ όλα συνέβησαν με την επίσημη ανοχή σας, πλέον όλα συμβαίνουν με την υπογραφή σας, για την υπεράσπιση μιας Ατζέντας που δεν υφίσταται, με αποτέλεσμα πλέον να αφήνει περιθώρια να τίθενται εύλογα ερωτήματα περί του είδους αυτής. Μήπως, για παράδειγμα, πρόκειται μια επίκληση δέσμης μέτρων προκειμένου να μην σας πιστωθεί στο μέλλον ότι δεν συνδράματε ώστε να αποφευχθεί πιθανή, δεύτερη, χρεοκοπία της χώρας επειδή επιλέξατε να υπερασπιστείτε τα συμφέροντα του Χαρτοφυλακίου σας; Το ερώτημα είναι καθαρά υποθετικό, βεβαίως.

Κατόπιν των ανωτέρω, υπό άλλες συνθήκες θα απαιτούσαμε την άμεση απόσυρση της εν λόγω άθλιας διάταξης που αποτελεί ένα ακόμα καρφί στο φέρετρο του δημόσιου χαρακτήρα της Υγείας των στρατιωτικών. Ωστόσο, θεωρούμε ότι ένα τέτοιο αίτημα βρίσκεται σε τετελεσμένο χρονικό διάστημα μιας και όλες οι εξελίξεις δείχνουν ότι ουδέν εξαγγελθέν μέτρον πρόκειται να ανακληθεί. Βρισκόμαστε σε μια εποχή που κλυδωνίζονται τα πάντα και κυρίως μετασχηματίζεται προς το χειρότερο δυνατό σενάριο με ταχύτατους ρυθμούς, κάθε συνταγματικώς κατοχυρωμένο ανθρώπινο Δικαίωμα.

Πλέον είναι ξεκάθαρο ότι επιβάλλεται να ανοίξει συζήτηση σε δύο επίπεδα:

α. Πρώτον, ως προς την ισονομία των πολιτών, δηλαδή τον ακρογωνιαίο λίθο του Συντάγματος, η οποία καταστρατηγείται από τη βουλευτική ασυλία και το νόμο περί ευθύνης Υπουργών. Θα επικαλεστούμε τη νομική σας ιδιότητα αναφέροντας ότι δεν έχετε κανένα δικαίωμα ως πολιτικός, αφού ούτε από το Σύνταγμα θεωρούμε ότι πηγάζει τέτοιο, να λαμβάνετε δυσμενή μέτρα στερώντας μας τη δυνατότητα να υπερασπιστούμε μέσω της Δικαιοσύνης τα δικαιώματά μας που θίγονται. Πέραν τούτου, ιδίως οι πράξεις των πολιτικών οφείλουν να μορφώνουν διά του παραδείγματος, αναλαμβάνοντας άνευ όρων τις ευθύνες που τους αναλογούν και για να γίνει αυτό θα πρέπει να αποφανθεί η Δικαιοσύνη. Εξάλλου ειδικώς για την πολυδιαφημισμένη «Ατζέντα 2030» που είστε τόσο περήφανος και σίγουρος για το αποτέλεσμά της, θα έπρεπε να δώσετε πρώτος το παράδειγμα δηλώνοντας δημόσια την αποποίηση των προνομίων σας.

β. Εφόσον (είμαστε βέβαιοι ότι) δεν προτίθεστε να γνωστοποιήσετε το πλήρες περιεχόμενο της περιβόητης «Ατζέντας 2030» (μιας και δεν υφίστανται ενδείξεις ότι αυτό υπάρχει), σας καλούμε για πολλοστή φορά να πείτε όλη την Αλήθεια στους στρατιωτικούς και την Κοινωνία. Τι ακριβώς είναι αυτό που έρχεται στις ΕΔ; Γιατί γίνονται όλες αυτές οι ενέργειες εν κρυπτώ, τάχα μου υπό το μανδύα της δημόσιας διαβούλευσης και της τήρησης των διαδικασιών; Τι ακριβώς θα έχει απομείνει από τις ΕΔ όταν θα έχει περατωθεί ο Μεσαίωνας που θεσμοθετείτε διά των ενεργειών σας; Πόσοι στρατιωτικοί θα αναλογούν σε κάθε Όπλο; Πόσα Νοσοκομεία; Πόσα Μετοχικά Ταμεία; Πόσα Δικαιώματα; Πόση Δύναμη ισχύος και πυρός; Σε ποιες περιοχές θα υπάρχουν Μονάδες;

Κατά τα λοιπά, έχετε προαναγγείλει ότι θα φέρετε και «δικαιότερο μισθολόγιο και σταδιοδρομικό νόμο». Παρατηρήσαμε ότι αποφύγατε να προσδιορίσετε για ποιον θα είναι δικαιότερα. Διότι τα στελέχη έχουν ήδη αντιληφθεί και παραιτούνται. Και δυστυχώς (όπου μακάρι να διαψευστούμε), είμαστε ακόμα στην αρχή των παραιτήσεων.

Κατόπιν των ανωτέρω καλούμε κάθε υγιή φωνή να συνενωθεί με την ΠΟΕΣ. Αυτό που οφείλει να γίνει αντιληπτό είναι ότι τα εν λόγω μέτρα δεν αφορούν μόνο τις ΕΔ. Αφορούν το σύνολο της κοινωνίας. Είμαστε όλοι ένα, έχουμε όλοι τα ίδια προβλήματα, έχουμε την ίδια ανάγκη για επίλυσή τους, έχουμε την ίδια ανάγκη να αναπνεύσουμε. Ακόμα και αυτοί που μέχρι σήμερα θεωρούν ότι δεν έχουν θιγεί, πλησιάζει η ώρα που θα χάσουν τα πάντα. Αν δεν το αντιλαμβάνονται, υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα. Από την πλευρά μας, φωνάζουμε ΩΣ ΕΔΩ, ενώνοντας και τη δική μας φωνή με τις κραυγές που ζητούν μια Δίκαιη, ευνομούμενη κοινωνία με ισονομία και απόδοση πραγματικής Δικαιοσύνης.
--

Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.Ο.Ε.Σ.