Πέραν των F-35 που έχουν ήδη παραγγελθεί, γίνονται συζητήσεις για την επιπρόσθετη ενίσχυση της ΠΑ
Η ελληνική πλευρά εξετάζει την απόκτηση επιπρόσθετων F-35, αντί της αναβάθμισης των 38 F–16 «Block 50» σε «Block 52».
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συζητήσεις με τους Αμερικανούς, προχωρούν και βρίσκονται σε θετικό κλίμα.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η ελληνική ηγεσία μελετά την προμήθεια 8 έως 12 ακόμη F–35, εκτός των 20 που ήδη έχουν αρχίσει να κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες για την Πολεμική Αεροπορία.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο υπολογίζεται να είναι έτοιμο το 2028.
Η συζήτηση για την πιθανότητα παραγγελίας περισσότερων F–35, έγινε επειδή οι διαπραγματεύσεις με τους Αμερικανούς για την αναβάθμιση των 38 «F–16 Block 50» γίνονται με πολύ αργούς ρυθμούς.
Η διαπραγμάτευση για την αναβάθμιση των Block 50 περιλαμβάνει –γνωστό στους επιτελείς– ρίσκο, πέρα από το γεγονός πως για τις συνομιλίες, έχουν ξοδευτεί περίπου πέντε χρόνια.
Αυτή είναι και η βασική αιτία που έχει οδηγήσει την ελληνική πλευρά να εξετάσει το ενδεχόμενο απλώς να προσθέσει κι άλλα F–35 στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ούτως ή άλλως θα έχουν πολλαπλάσιες δυνατότητες και θα είναι επιχειρησιακά ενεργά για ακόμη μισό αιώνα, σε αντίθεση με τα αναβαθμισμένα F–16 Block 50, που θα πάρουν μεν παράταση ζωής, δεν θα χρειάζονται δε νέες παρεμβάσεις πριν από το τέλος της επόμενης δεκαετίας.
Στο τέλος της δεκαετίας, θα υπάρχουν ακόμη 83 (σ.σ. έχουν παραδοθεί έως τώρα 40) F–16 Viper, τα οποία θα είναι πλήρως διαλειτουργικά, όχι μόνο με τα F–35 αλλά και με τα υφιστάμενα Rafale της Πολεμικής Αεροπορίας.
Αυτήν τη στιγμή, έπειτα από επίμονες διαπραγματεύσεις, η αμερικανική πλευρά φέρεται να είχε δεχτεί ότι η αναβάθμιση των F–16 Block 50 μπορεί να γίνει με το κόστος περίπου 900 εκατ. ευρώ, κατά πολύ χαμηλότερο από το σημείο εκκίνησης των συζητήσεων (1,9 δισ. ευρώ).
Στο πενταετές παζάρι, η ελληνική πλευρά δέχτηκε ότι η αναβάθμιση μπορεί να γίνει στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, κάτι που έθετε ως προϋπόθεση η κατασκευάστρια εταιρεία, Lockheed Martin.