Η εμφάνιση πέντε μεταφορικών αεροσκαφών C-130 της 356 Μοίρας και ακόμη πέντε C-27J Spartan της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών, συνοδεία δυο ελικοπτέρων έρευνας- διάσωσης Super Puma αναμφισβήτητα αποτέλεσε εντυπωσιακή εικόνα στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας.
Το elephant woke των «από μηχανής Θεών» της κοινωνικής προσφοράς, της σκληρής επιχειρησιακής εκπαίδευσης, εμφάνισε μια εικόνα της 112 Πτέρυγας Μάχης που για πολλούς είναι βγαλμένη από μια άλλη εποχή, τότε που οι διαθεσιμότητες ήταν ιδιαίτερα υψηλές.
Πέντε C-130 στον διάδρομο της αεροπορικής βάσης της Ελευσίνας κι ένα ακόμη που αναμένεται το πρώτο δίμηνο της νέας χρονιάς από την εργοστασιακή συντήρηση στην Πορτογαλία, είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς από τους Μηχανικούς.
Κρατικό Αεροπορικό Εργοστάσιο, Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, Μοίρα Συντήρησης Βάσης, υπόστεγο συντήρησης των C-130. Πίσω από αυτές τις τέσσερις υπηρεσίες υπάρχουν άνθρωποι, τα μυαλά της πολεμικής αεροπορίας και οι εξειδικευμένοι τεχνικοί που χρόνια δίνουν έναν αθέατο αγώνα για να πετά ο «Ηρακλής».
Πέντε C-27 J Spartan στην πίστα και η 354 Μοίρα περιμένει να βγει διαθέσιμο ακόμη ένας «Πήγασος», μετά την συμφωνία που είχε επιτευχθεί με την κατασκευάστρια εταιρεία.
Εδώ και δεκαετίες οι Αρχηγοί του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας στην πρωινή καθημερινή σύσκεψη έθεταν το ερώτημα στους επιτελείς «πόσα μεταφορικά αεροσκάφη έχουμε διαθέσιμα σήμερα;»
Η απάντηση ήταν αποκαρδιωτική και ταυτόχρονα μετατρεπόταν σ’ ένα επιπλέον άγχος, ιδίως αν απαιτούνταν η χώρα να κάνει προβολή σημαίας μέσω αποστολής για ότι απαιτούσε η εξωτερική πολιτική.
Το πιο χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα ήταν το C-130 που δεν πέταξε στην ώρα του με προορισμό την Τουρκία κατά τον φονικό σεισμό.
Η ανάσταση των μεταφορικών αεροσκαφών, ενός στόλου που θεωρήθηκε από πολλούς ξεγραμμένος, ήταν η πιο σημαντική απάντηση.
Ο υπουργός Εθνικής άμυνας στον χαιρετισμό του κατά την τελετή για την κοινωνική προσφορά της 112 Πτέρυγας Μάχης, αφού μνημόνευσε τον προκάτοχό του Νίκο Παναγιωτόπουλο ο οποίος έθεσε ένα μέρος των θεμελίων για την ανασύσταση και του μεταφορικού στόλου, τόνισε ότι,
«Η χώρα έχει αποκτήσει πάλι στόλο μεταγωγικών αεροσκαφών. Δυνατότητες να υποστηρίξει επιχειρήσεις, προσπάθειες, ανθρώπους, ζωές, περιουσίες. Μπορούμε πλέον να στηρίζουμε την παρουσία των Ενόπλων Δυνάμεων της Πατρίδας μας και έξω από τα στενά γεωγραφικά μας σύνορα, όπου μας καλούν τα συμφέροντά μας, όπου μας καλούν οι αρχές και οι αξίες της Ελλάδας και του ανθρωπισμού.»
Από τις αρχές του 2025, μέχρι σήμερα, πραγματοποιήθηκαν 1.164 αποστολές αεροπυρόσβεσης, 2.637 ώρες και 1.372 – ακόμα περισσότερες δηλαδή – αποστολές αεροδιακομιδών, περισσότερες από 4.000 ώρες, μεταφέρθηκαν 2.148 ασθενείς και 33 μοσχεύματα για να δώσουν ζωή.
Ο Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης, μιλώντας ως αεροπόρος, αφού ανέφερε ότι η Διεύθυνση Αεροπορικής Υποστήριξης υπογράφει κάθε μέρα συμβόλαιο ετοιμότητας, τόνισε πως όταν ιπτάμενοι ή τεχνικοί δίνουν τη ζωή τους για τον συνάνθρωπο, αυτό δεν γίνεται τυχαία, αλλά από υπερβάλλοντα ζήλο και με μεγάλη αγάπη.
Ο Α/ΓΕΑ σημείωσε με νόημα πως «όταν ένα παιδί από ένα ακριτικό νησί φτάνει εγκαίρως σε νοσοκομείο, δεν καταγράφουμε απλώς μια επιτυχία αποστολής, καταγράφουμε μια νέα αρχή ζωής. Όταν συνδράμουμε σε μια δύσκολη διάσωση ή σε μια φυσική καταστροφή, προσφέρουμε βοήθεια και κερδίζουμε εμπιστοσύνη. Όταν μεταφέρουμε υλικά και ανθρώπους εκεί όπου υπάρχει ανάγκη, επιβεβαιώνουμε ότι η εθνική ισχύς έχει και ηθικό αποτύπωμα.»
Ο αγώνας δρόμου για τα C-130Η και η επερχόμενη αλλαγή σελίδας…
Όπως αναφέραμε στην αρχή, ο άθλος των μηχανικών και του συνόλου του τεχνικού προσωπικού για την συντήρηση των C-130 «Ηρακλής» της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών, είναι διαρκής και κάποιες φορές άνισος με τον χρόνο.
Τα ανταλλακτικά για τα C-130B, όπως και για την έκδοση Hercules περιορίζονται ως και εξαφανίζονται από την αγορά. Με δεδομένη την παλαιότητα των δυο τύπων του C-130, την αδυναμία της συντήρησης και της συνεχιζόμενης υποστήριξης, δημιουργούνται ζητήματα για την κάλυψη των επιχειρησιακών απαιτήσεων.
Διότι καλώς εμφανίστηκαν πέντε C-130 στην πίστα της 112 ΠΜ, όμως οι διαθέσιμες πτήσιμες ώρες θα περιοριστούν γρήγορα, μια και οι επιχειρησιακές απαιτήσεις, ο αυξανόμενος όγκος των μεταφορών, των αεροδιακομιδών και η συμμετοχή σε διακλαδικές και διεθνείς αποστολές, προσθέτουν ώρες στα ήδη επιβαρυμένα τετρακινητήρια αεροσκάφη.
Η επιλογή νέου μεταφορικού αεροσκάφους δεν είναι απλώς θέμα αντικατάστασης, αλλά στρατηγικής αναβάθμισης των δυνατοτήτων της πολεμικής αεροπορίας, του υπουργείου, κ.ο.κ.
Το ΓΕΑ έχει εισηγηθεί την απόκτηση νέων μεταφορικών αεροσκαφών με κύρια χαρακτηριστικά την μεγαλύτερη ταχύτητα, ωφέλιμη μεταφορική ικανότητα, την σύγχρονη τεχνολογία, το χαμηλότερο κόστος κύκλου ζωής αλλά και την καλύτερη διαλειτουργικότητα με τους συμμάχους στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.
Ο Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης στον χαιρετισμό του μίλησε για την επικείμενη αλλαγή σελίδας στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών, λέγοντας ότι «Η προσπάθεια αύξησης της διαθεσιμότητας των μέσων είναι καθημερινή όπως και άοκνη είναι η εργασία του Γενικού Επιτελείου για την επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων μας στον τομέα των Τακτικών Μεταφορών και της Ερευνας και Διάσωσης. Εξετάζονται όλες οι πιθανές επιλογές για τη βέλτιστη λύση εξοπλιστικού προγράμματος για τα μέσα σας.»
Αμέσως μετά και η πολιτική ηγεσία αναφέρθηκε σ’ αυτό που θ’ αλλάξει στην 356 Μοίρα «Ηρακλής». Ο κος Δένδιας είπε «στο Μακροπρόθεσμο Εξοπλιστικό της 12ετίας έχει προβλεφθεί η απόκτηση ενός αριθμού νέων μεταγωγικών αεροσκαφών, ώστε να μπορούμε να διευρύνουμε αυτή τη δυνατότητά μας.»
Σύμφωνα με τα όσα γίνονται γνωστά από στρατιωτικές πηγές, η πολεμική αεροπορία έχει εισηγηθεί την απόκτηση αρχικά τριών μεταφορικών αεροσκαφών C-390. Και μάλιστα στον σχεδιασμό υπάρχει η προοπτική γι’ ακόμη τρία αεροσκάφη εφόσον προηγηθεί G-to-G συμφωνία με την Πορτογαλία.
Η Πορτογαλία ήδη κάνει χρήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους και εφόσον συμφωνήσουν οι κυβερνήσεις είναι εφικτό να επιτευχθεί χαμηλό διαπραγματευτικό κόστος. Και παράλληλα αυτή η συνεργασία είναι ικανή να λειτουργήσει ως ένα συμμαχικό δίκτυο που επιτρέπει πιθανές συνέργειες, όπως η κοινή προμήθεια ανταλλακτικών ή κοινές υποδομές συντήρησης.
Το C-390 όπως επισημαίνουν και επιμένουν πηγές από την πολεμική αεροπορία είναι πολύ πιο εύκολο στην συντήρησή του, ακόμη και σε πολιτικές υποδομές. Και δεν περνά απαρατήρητο ή ασχολίαστο το γεγονός ότι επτά Ευρωπαϊκά κράτη έχουν στραφεί στο συγκεκριμένο μεταφορικό αεροσκάφος τα τελευταία χρόνια.
Στον αντίποδα υπάρχει το C-130J Super Hercules, ο νέος δηλαδή τύπος του «Ηρακλή». Η εμπειρία των τεχνικών της αεροπορίας, της ΕΑΒ και του ΚΕΑ με τα C-130 είναι μεγάλη κι αυτό μειώνει την καμπύλη μάθησης του νέου τύπου. Τόσο στο ΓΕΑ, όσο και στο υπουργείο Εθνικής άμυνας υπάρχουν συναντήσεις και συζητήσεις για το μέλλον του μεταφορικού στόλου, την στιγμή που αναμένεται το ΣΑΓΕ να επικυρώσει την εισήγηση της αεροπορίας.
Ο «Πήγασος» και οι υποχρεωτικές αλλαγές…
Σύμφωνα με πληροφορίες της Hellasjournal τις επόμενες ημέρες το θέμα της μετέπειτα τεχνικής υποστήριξης των C-27 J Spartan θα τεθεί ενώπιον Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου.
Η υπογραφή της FOS σημαίνει ότι ακόμη ένα C-27 θα επανέλθει μετά από αρκετά χρόνια σε πτήσιμη κατάσταση και παράλληλα θα ξεκινήσει μια σειρά εργασιών για την αντικατάσταση σχεδόν του συνόλου των avionics του αεροσκάφους.
Το τελευταίο ειδικά θεωρείται ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι της FOS καθώς με τις αλλαγές των ηλεκτρονικών το C-27 θα επικυρώσει την παρουσία του για αρκετές ακόμα δεκαετίες, σε κάθε είδους αποστολή, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό.
Το πρόγραμμα για τα C-27J Spartan ορίζεται σε δυο βασικές ενότητες.
-Ο ένας άξονας αφορά την μετέπειτα τεχνική υποστήριξη (FOS) που καλύπτει έξι αεροσκάφη, με το 6ο να παραδίδεται τον ερχόμενο Φεβρουάριο στην ενεργό δράση. Το σύνολο των διαθέσιμων ωρών θα φτάνουν ως και τις 2700.
-Ο δεύτερος άξονας για το «Σπαρτιατικό» πρόγραμμα σχετίζεται με την συνολική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών και συστημάτων επικοινωνίας του αεροσκάφους. Σε αυτόν τον άξονα προβλέπεται ότι η κατασκευάστρια εταιρεία θα ‘χει την υποχρέωση να ολοκληρώσει την συνολική αναβάθμιση και απόδοση στην πολεμική αεροπορία και του 7ου C-27J Spartan.
Το Avionics upgrade θα ξεκινήσει στην Ιταλία και για τα υπόλοιπα έξι C-27 ειδικό ρόλο θα χει τόσο το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπορίας, όσο και οι έμπειροι μηχανικοί της 354 Μοίρας οι οποίοι με την συνδρομή ολιγομελούς κλιμακίου Ιταλών τεχνικών θα ξεκινήσουν την προσπάθεια της αναβάθμισης.
Τέλος σε ό,τι έχει να κάνει με τα ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης Super Puma, αναμένονται κάποιες εξελίξεις στο απώτερο μέλλον με παράλληλο ξεκλείδωμα για νέα προμήθεια ελικοπτέρων που να είναι ικανά να σταθούν στις συνθήκες του Αρχιπελάγους
