Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Εντυπωσιακά δεδομένα και ενδιαφέροντα στοιχεία έγιναν γνωστά για την μέχρι σήμερα επιχειρησιακή παρουσία των μαχητικών Rafale στην δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας, κατά την συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας & Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής στις 1 Δεκεμβρίου, του σχεδίου νόμου “Έγκριση σχεδίου Σύμβασης Τροποποίησης της υπό στοιχεία 014Γ/20 Σύμβασης για την επέκταση της εν συνεχεία υποστήριξης των μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale”.
Όπως έγινε γνωστό, το συνολικό ύψος της νέας συμβάσεως FOS είναι 489.550.688 € ενώ το πακέτο της συμβάσεως FOS για την πρώτη προμήθεια των 18 Rafale ανερχόταν σε 127.392.800 € στο οποίο προστέθηκε η 1η τροποποίηση που έγινε μετά την προμήθεια των 6 επιπλέον αεροπλάνων, ένα ακόμη πακέτο ύψους 63.686.400 €. Στο προαναφερθέν συνολικό ποσό περιλαμβάνεται και η δαπάνη εισφοράς 6% επί του συνολικού πληρωτέου τιμήματος (4% υπέρ Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας και 2% Ειδικού Λογαριασμού Αλληλοβοηθείας Αεροπορίας).
Η ανωτέρω δαπάνη, θα καταβληθεί με τις κατωτέρω ετήσιες πληρωμές:
52,9 εκατ. € περίπου το 2025.
117,2 εκατ. € περίπου το 2026.
122,6 εκατ. € περίπου το 2027.
125,9 εκατ. € περίπου το 2028.
70,9 εκατ. € περίπου το 2029.
Η σύμβαση διαχωρίζεται σε μέρη.
Το “Fixed Part” είναι ύψους 131 εκατ. € περίπου και καλύπτει τις υπηρεσίες διαχειρίσεως (management services) με κάποιο προσωπικό των εταιρειών στην Ελλάδα που επιβλέπει τον εφοδιασμό και την τεχνική υποστήριξη, δηλαδή την επισκευή των βλαβών, τα αναλώσιμα υλικά, τα υλικά που λήγει η ζωή τους, για προγραμματισμένη και απρογραμμάτιστη συντήρηση.
Το “Pay as you Fly” είναι ύψους 214 εκατ. € περίπου. Καλύπτει μερικές και γενικές επισκευές σε επίπεδο εργοστασίου στο εξωτερικό, βλάβες και επισκευές υλικών που παρακολουθούνται ημερολογιακά και κάποιων αναλώσιμων ανταλλακτικών που δεν καλύπτονται από το “Fixed Part”.
Το κομμάτι “Ό,τι υπηρεσίες πάρουμε, θα πληρώσουμε” είναι ύψους 66 εκατ. € περίπου και περιλαμβάνουν τις πρόνοιες για πιθανή υποστήριξη “Over and Above” (όπως αυτή που εφαρμόζεται από τον Μάρτιο που έχει λήξει η προηγουμένη σύμβαση FOS και είναι κόστους 12 εκατ. € περίπου) αφορούν βιβλιογραφία, την υποστήριξη του λογισμικού του συστήματος OPERA (επί παραδείγματι κάποια απαιτούμενη αναβάθμιση κ.λπ.) με το οποίο υποστηρίζεται το αεροπλάνο, διακριβώσεις συσκευών κ.λπ.
Τέλος, περιλαμβάνεται εκτίμηση τιμαριθμικής αναπροσαρμογής περίπου 2,7%.
Υπηρεσίες όπως ο λεγόμενος Εφοδιασμός Βάσει Αποδόσεως (Performance Based Logistics) ή Pay by the Hour, σημαίνει ότι η Πολεμική Αεροπορία δεν δημιουργεί πλέον απόθεμα (στοκ) ανταλλακτικών, όπως γινόταν παλαιότερα που έπρεπε να δημιουργηθεί απόθεμα σε κάθε μονάδα, που συχνά, εάν δεν χρησιμοποιείτο μέρος αυτού, περνούσε η ημερομηνία λήξεως και πήγαιναν χαμένα.
