Έλλειμμα στρατηγικής: Απόφαση-«συμβόλαιο θανάτου» των Πανελληνίων και της αστυνομικής εκπαίδευσης!!!

Έλλειμμα στρατηγικής: Απόφαση-«συμβόλαιο θανάτου» των Πανελληνίων και της αστυνομικής εκπαίδευσης!!!



Του Νικολάου Αθ. Μπλάνη Αντιστράτηγου Αστυνομίας ε.α.

1. Είδαμε την απόφαση να ορίζει τον αριθμό των υποψηφίων για εισαγωγή στις Σχολές Αστυφυλάκων και Αξιωματικών της ΕΛ-ΑΣ, σε μόλις 310 και 67 αντίστοιχα, πράγμα που προκάλεσε την απογοήτευση των υποψηφίων-αποφοίτων Λυκείου. Και ήταν αναμενόμενο, αφού οι δαπάνες εξαντλήθηκαν και με την σύσταση των 1300 θέσεων Ε.Φ. των Ο.Π.Π.Ι., οι οποίες παραδόξως αναλήφθηκαν από το Προστασίας του Πολίτη και όχι το Παιδείας και τα Α.Ε.Ι. Η ονομασία των Αστυφυλάκων θα πραγματοποιηθεί το 2024, όπως ορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 36 του ν.4670/2020, για τις οποίες διαβάσαμε ανακοινώσεις-πανηγυρισμούς, ότι γίνεται «ανωτατοποίηση» της Σχολής Αστυφυλάκων. Όμως το μόνο που είδαμε ήταν η αύξηση του χρόνου φοίτησης από 5 σε 6 εξάμηνα.

2. Οι Σχολές εντάχθηκαν (με καθυστέρηση 11 χρόνων) στο σύστημα των Γενικών Εξετάσεων (ν.2226/1994), με αποτέλεσμα να προσελκύουν νέους και υψηλών γνώσεων υποψηφίους και να τονωθεί το κύρος του Σώματος. Το σύστημα δηλαδή, εκτός του ότι είναι το πλέον διαφανές, αξιοκρατικό και αμερόληπτο, επιτρέπει και «προσκαλεί» τους αρίστους να φοιτήσουν σε αυτές. Η παρεχόμενη εκπαίδευση είναι πολύ καλή. Οι Επιτελείς του ΥΠ.ΕΘ.Α δεν τόλμησαν να το αμφισβητήσουν για σχεδόν σαράντα χρόνια εφαρμογής. Πως τολμάνε να το αμφισβητούν οι του ΠΡΟ.ΠΟ;;; Γιατί οι απόφοιτοι των Α.Σ.Ε.Ι. μπορεί να πετάνε F16 και Mirage, ενώ της Αστυνομικής Ακαδημίας δεν μπορούν να κάνουν το…γνήσιο της υπογραφής ή προανάκριση;;;

3. Οι διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 3686/2008 θεσμοθέτησαν την αποκαλούμενη «ομογενοποίηση», δηλαδή την ένταξη των Ειδικών φρουρών (Ε.Φ.) και Συνοριακών Φυλάκων (Σ.Φ.) στο αστυνομικό προσωπικό. Σκοπός αυτών ήταν η εξάλειψη της Αστυνομίας πολλών ταχυτήτων, ώστε να σταματήσουν οι αντιδικίες, που παρατηρούνταν μεταξύ των διαφορετικών κατηγοριών «ένστολου» προσωπικού και να διαλυθεί η σύγχυση, που επικρατούσε, για το ποια ακριβώς καθήκοντα μπορούσε να ασκήσει κάθε κατηγορία. Υποτίθεται, ότι με την ολοκλήρωση της ένταξης θα επιτυγχάνονταν σε μεγάλο βαθμό η «ομογενοποίηση».

4. Η στρατηγική αυτή ακυρώθηκε στην πράξη, αφού συνεχίσθηκε η πρόσληψη του εν λόγω προσωπικού ειδικών κατηγοριών, με τη δικαιολογία της άμεσης πρόσληψης και της ταχείας απόδοσης στην αστυνόμευση. Και αυτό από μόνο του συνιστά ασυνέπεια και κραυγαλέα αντίφαση. Και το σημαντικότερο τροφοδοτεί την αστυνόμευση με προσωπικό χωρίς εκπαίδευση και αστυνομική κουλτούρα.

5.Τελευταία έγινε ευρεία πρόσληψη Ε.Φ και Σ.Φ. Αυτό στην ουσία ακυρώνει αφενός τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση, που είναι η κατάταξη μέσω των Πανελληνίων και αφετέρου την ολοκλήρωση της «ομογενοποίησης» και εξάλειψης των αντιθέσεων. Αποτέλεσε πράγματι πισωγύρισμα και ένα από τα μεγαλύτερα «σφάλματα» της παρούσας Κυβέρνησης.

6. Παρατηρούμε δηλαδή την προχειρότητα και την απουσία στρατηγικής και πολιτικής δημόσιας τάξης, με τη συνεχή δημιουργία νέων «σωμάτων», δηλ. ομάδων (κλειστών με αδιαφανείς «δράσεις» πολλές φορές), που θίγουν τη συνοχή, την ομοψυχία και την ενότητα της προσταγής. Με άλλα λόγια μια σειρά εσφαλμένων, αποσπασματικών και μάλλον επικοινωνιακού χαρακτήρα επιλογών, που εξελίσσονται σε φιάσκο και έχουν ήδη μετατρέψει το κεφάλαιο «δημόσια τάξη» από πλεονέκτημα της φιλελεύθερης κεντροδεξιάς Κυβέρνησης σε βαρίδι και «πολιτικό Βατερλό». Οι εκφραστές της πολιτικής αυτής οδηγούν στην χρεοκοπία το δόγμα «νόμος και τάξη», στην αποτυχία το σύστημα επιβολής του νόμου και συνακόλουθα στη δημιουργία κλίματος υποκουλτούρας (που ευνοεί την αστυνομική βία) και εν τέλει στην απογοήτευση όσους (όλους εμάς) πίστεψαν και πιστεύουν σε αυτά!!!

7. Αυτό λοιπόν που προέχει είναι η αναβάθμιση του ουσιαστικού περιεχομένου των σπουδών, που δεν μπορεί να είναι μόνο τυπική (με νομοθετικές προβλέψεις, προβολές μέσω του τύπου κ.λ.π.) αλλά και ουσιαστική. Αυτό σημαίνει υιοθέτηση νέων πρακτικών που αποδεδειγμένα μπορούν να συμβάλουν στην παραγωγή αστυνομικών, οι οποίοι θα έχουν "μάθει τη δουλειά" μέσα στις σχολές και θα έχουν κατανοήσει τις πραγματικές διαστάσεις του αστυνομικού έργου, ώστε να το ασκήσουν με αποτελεσματικότητα.

8. Αποτελεί λοιπόν σχήμα οξύμωρο και εκτός λογικής το να εξαγγέλλεται η αναβάθμιση της Αστυνομικής Ακαδημίας τη στιγμή που ουσιαστικά «καταργείται» η κατάταξη μέσω των Πανελληνίων και η φοίτηση-εκπαίδευση των υποψηφίων αστυνομικών στις σχολές αυτής!!! Το να προσλαμβάνεις αστυνομικούς χωρίς αστυνομική εκπαίδευση, συνιστά μάλλον παγκόσμια πρωτοτυπία και ελληνική…πατέντα!!! Και αποδεικνύει το τεράστιο έλλειμμα οράματος και στρατηγικής!!!