Μη ασφαλής ο τουρκικός εναέριος χώρος για πτήσεις - ''Τρελάθηκαν'' τα GPS

Μη ασφαλής ο τουρκικός εναέριος χώρος για πτήσεις - ''Τρελάθηκαν'' τα GPS



Με ΝΟΤΑΜ η Τουρκία προειδοποιεί τους πιλότους πως το GPS δεν είναι σταθερό

Η Τουρκία προσπαθεί εδώ και χρόνια να αλλάξει το status quo της Ανατολικής Μεσογείου και φυσικά του Αιγαίου ποντάροντας στην πληθώρα των μέσων που διαθέτουν.

Είναι χαρακτηριστική η απόπειρά τους την περασμένη εβδομάδα νοτιοανατολικά της Κάσου όπου έστειλαν ακόμα και δύο φρεγάτες τους προκειμένου να αναλάβουν τον συντονισμό της έρευνας και της διάσωσης σε ένα περιστατικό με σκάφος.

Η γενική διεύθυνση ναυτιλίας μάλιστα της Τουρκίας έδωσε στην δημοσιότητα μέχρι και σχετικό χάρτη στον οποίο απεικονίζει τόσο την περιοχή του ναυαγίου όσο και την περιοχή που θεωρεί πως είναι τουρκικής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση.

Η 2η σχετική ανακοίνωση της ελληνικής ακτοφυλακής που επισημαίνει και την τουρκική απόπειρα που ευτυχώς έπεσε στο κενό καθώς κανένα από τα παραπλέοντα πλοία δεν υπάκουσε στα κελεύσματα της Άγκυρας, ανέφερε: «Ολοκληρώθηκε η ευρεία επιχείρηση διάσωσης αλλοδαπών στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά ν. Κρήτης.

Σε συνέχεια της ευρείας επιχείρησης έρευνας και διάσωσης αλλοδαπών, γνωρίζεται, ότι την 17:49 της 22 Ιουλίου απογειώθηκε ελικόπτερο SUPER PUMA Π.Α., για συνδρομή σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στα 50 ναυτικά μίλια νοτίως Κάσου και εντός FIR Αθηνών και οριοθετημένης Ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης, κατόπιν εκπομπής σήματος κινδύνου για Ι/Φ σκάφος αγνώστων στοιχείων, στο οποίο επέβαιναν 45 άτομα, κατά δήλωση των επιβαινόντων.
 
Από το εμπορικό πλοίο “ARAL” σημαίας Μάλτας, περισυνελέγησαν 32 άτομα, ενώ προσέγγισαν και άλλα εμπορικά πλοία στην περιοχή, σύμφωνα με οδηγίες που παρείχε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) Λ.Σ. -ΕΛ.ΑΚΤ..

Το ελικόπτερο SUPER PUMA περισυνέλεξε 5 άτομα, τα οποία μετέφερε στην Κάρπαθο. Οι διασωθέντες δήλωσαν διάφορες εθνικότητες μεταξύ των οποίων Ιρανοί, Ιρακινοί και Αφγανοί.

Στην περιοχή προσπάθησε να μεταβεί επίσης από την Σούδα και το Πλωτό Ανοιχτής Θαλάσσης Λ.Σ. -ΕΛ.ΑΚΤ. 080, πλην όμως δεν κατέστη δυνατό να πλεύσει ανατολικότερα Ιεράπετρας, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Επιπλέον και περί τις 23:00 της 22 Ιουλίου προσέγγισαν την περιοχή αρχικά η τουρκική φρεγάτα “GELIBOLU” και ακολούθως η φρεγάτα “GOKOVA” που είχε αποπλεύσει από το Ακσάζ για άλλη δραστηριότητα, οι οποίες κάλεσαν τα παραπλέοντα πλοία να μεταπέσουν στη συχνότητά τους για να αναλάβουν τον συντονισμό της επιχείρησης.
 
Καθ' όλη τη διάρκεια της επιχείρησης τα παραπλέοντα εμπορικά πλοία αγνόησαν τις κλήσεις των τουρκικών φρεγατών και ενήργησαν σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΚΣΕΔ, το οποίο καθόρισε ως συντονιστή (ON SCENE COMMANDER) αρχικά το εμπορικό πλοίο “HANSA LIMBURG” σημαίας Λιβερίας, ακολούθως το εμπορικό πλοίο “MARVEA” σημαίας Μάλτας και από πρωί της σήμερον το “ISHIZUCKI STAR” σημαίας νησιών Μάρσαλ.

Διασώθηκαν συνολικά 37 άτομα από τους 45 επιβαίνοντες, κατά δήλωση των διασωθέντων, εκ των οποίων 32 αποβιβάστηκαν στην Ιεράπετρα από το εμπορικό πλοίο “ARAL” σημαίας Μάλτας και 5 στην Κάρπαθο από ημέτερο Ελικόπτερο SUPER PUMA.»

Το Σάββατο, οι Τούρκοι επανήλθαν με αφορμή αυτή την φορά αεροναυτική άσκηση που εξήγγειλε η Ελλάδα δεσμεύοντας περιοχή νοτιοανατολικά της Καρπάθου για τις 28 Ιουλίου, ισχυριζόμενοι πως η περιοχή αυτή εμπίπτει σε χώρο δικής τους δικαιοδοσίας και ως εκ τούτου για την ασφάλεια των ναυτιλομένων επανεξέδωσαν τις συντεταγμένες…

Το θέμα είναι όμως πως όπως αποκαλύπτει το Πενταπόσταγμα, η Τουρκία δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων ούτε μέσα στο δικό της εναέριο χώρο. Συγκεκριμένα στην ΝΟΤΑΜ Α3946/21 που εξέδωσε η ίδια η Τουρκία προς ιπταμένους αναφέρει: «Αναφέρεται από πιλότους ότι δεν μπορούν να λάβουν σήμα GPS περιστασιακά σε ορισμένα μέρη του τουρκικού εναέριου χώρου. Πιλότοι που σχεδιάζουν πτήση δια οργάνων (RNAV) ή εκτελούν διαδικασίες ραδιοναυτιλίας εντός τουρκικού εναέριου χώρου συνιστάται να είναι προσεκτικοί για απώλειες σήματος GPS από τις 22 Ιουλίου έως 6 Ιανουαρίου 2022».
 
Το ερώτημα που προκύπτει από αυτή την κατάσταση είναι το εξής: Υπάρχουν όντως προβλήματα με τους δορυφόρους του GPS πάνω από την Τουρκία ή πρόκειται για καψώνι των αμερικανών προς τους Tούρκους καθώς δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας πως το GPS βασίζεται σε σύστημα δορυφόρων των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων;